Mongoliet

Jalman Meadows
onsdag 23 maj 2018 - Ulaanbaatar, Mongoliet

Vi har spenderat två nätter i mongoliska fjällen i ett jurtcamp. Det var precis uppbyggt för säsongen och vi var de första gästerna i år. Färden dit var lång. Vi åkte fyra timmar över stepp och fjäll med gamla ryska bussar. Det fanns inga vägar utan bussen körde "off road". Ungefär

Mongoliet
söndag 20 maj 2018 - Ulaanbaatar, Mongoliet

Vi lämnade Irkutsk med det kinesiska tåget nr 4 igår morse och färdades längsmed Bajkalsjöns södra strand till Ulan Ude. Bajkalsjön är som ett stort hav. Det var jättefint att titta ut genom tågfönstret och se allt det blåa flyta förbi. I Irkutsk regnade det när vi gav oss iväg, men

På tåget igen
torsdag 7 september 2017 - Mongoliet

Tåget avgick tidigt på morgonen mot Peking. Helt nytt och fräscht kinesiskt tåg. Passerade Gobiöknen. Långt stopp för passkontroller och hjulboggiebyten på gränsen mellan Mongoliet och Kina. Öl och kortspel i fina restaurangvagnen.

Ulan Batur
onsdag 6 september 2017 - Mongoliet

Lämnade jurtabyn tidigt på morgonen med buss. Stannade vid en 40 m hög skulptur av Djingis Kahn i rostfritt stål. Besök på buddhistkloster. Checkade in på hotel Khabu vid tvåtiden. Lunch med Olof, vår finske vän på en asiatiskrestaurang. Jätteportioner!. På kvällen gick vi på

Terjeij nat park
tisdag 5 september 2017 - Mongoliet

Några rider, Åsa och jag väljer att vandra omkring i bergen. Vi låg och jäste i solen, härligt väder. Vi får eld i kaminen på kvällarna, men det blir lite väl varmt.

Ridning mm
måndag 4 september 2017 - Mongoliet

Vi var 12 st som ville prova ridning på mongoliska hästar. Vi fick låna hjälmar och schims och hästarna var inte så höga så jag tänkte att man kan prova. Min häst var nog lite gammal och trött så han lunkade på i sin takt. Vi red några timmar och kom tillbaka till jurtabyn för lunch.

Dag 5, Ulan Baatur
söndag 3 september 2017 - Mongoliet

Till Ulan Baatur 06:30. Hämtade av guide med buss. Till Bank för att växla pengar. Duschning för alla på ett hotell, välbehövligt. Vidare till våra jurtor i Terjeij National Park. Vi fick en fin tvåbäddsjurta. Helpensionmed frukost, lunch o middag. Besök hos en nomadfamilj.

Åter i Ulaanbaatar
onsdag 26 juli 2017 - Ulaanbaatar, Mongoliet

Dag 13: Ikh Nart - UlaanbaatarVi lämnade vår Camp, strax före 07.00 för att med buss ta oss till Ulaanbaatar. Solen sken och morgonen var fortfarande skönt sval. På vägen ut ur naturreservat såg vi bl.a. vackra flygstäppshönor och stora flockar av Gazeller (eftertraktade av nomaderna som

Nu bär det av mot söder
onsdag 26 juli 2017 - Ikh Nart, Dornogobi, Mongoliet

Dag 10: Till Ikh NarthNu har nästa etapp på resan börjat, den här gången ned till södra delen av Mongoliet, till ett eko-naturreservat i östra delen av Gobiöknen. Vår buss från Ulaanbaatar åkte landsvägen ned (ca 250 km) med vårt bagage och stod och väntade på oss vid vår

Åter i Ulaanbaatar
onsdag 26 juli 2017 - Ulaanbaatar, Mongoliet

Dag 8 - 9: Åter i UlaanbaatarDag 8: Tidigt på morgonen, kl 06.15 strax efter soluppgången, lämnade vi Campen för att åka de 200 km till Möröns flygplats. Det var så oerhört vacker att få färdas i gryningen över den här vackra stäppen med sina utspridda Ger, som lyste upp och djuren,

Transsibiriska järnvägen

Transsibiriska järnvägen

11 maj 2018 - 29 maj 2018

Jag, Vladi, mamma och pappa åker från Moskva till Peking. Den transmongoliska delen av Transsibiriska järnvägen.

Transsibiriska till Japan

Transsibiriska till Japan

26 augusti 2017 - 2 oktober 2017

Via Ryssland, Mongoliet, Kina, Sydkorea och Japan

Äventyrsresa i Mongoliet

Äventyrsresa i Mongoliet

14 juli 2017 - 28 juli 2017

Dag 1. Resdag Flyg från Stockholm-Istanbul-Bishkek (Kirgizistan)- Dag 2. Landar under fm i Ulaabaatar (Mongoliet). Efter lunch upptäcka huvudstaden. Dag 3. Flyg Ulaabaatar- Mörön. Därefter jeep till Hatgat Village o båt på Lake Hövsgöl (systersjö till Baikalsjön) till halvön Ardavhar. Övernattning i "Jurtor". Dag 4. Vandring i omgivningen Dag 5. Vandring över bergen till Havsgöls kanjon Dag 6-7. Vandring o flodäventyr Dag 8. Jeep tillbaka till Mörön. Flyg till Ulaabaatar. Dag 9. Fortsätter att upptäcka huvudstaden Dag 10. Heldagsfärd med tåg på sträckan Ulaabaatar-Shiveegobi på transibiriska järnvägen. Därefter jeep till Red Rock Ger Camp i östra Gobiöknen Dag 11-12. Vandring i öken- o stepplandskapet Dag 13. Bil Ikh Nart-Ulaanbaartar Dag 14. Återfärd till Arlanda, samma rutt som jag kom.

Familjeresa till Sydostasien

Familjeresa till Sydostasien

27 januari 2017 - 24 februari 2017

50% tåg, 50% annat

50% tåg, 50% annat

6 maj 2016 - 2 juni 2016

Jag, min kursare, kollega och kompis Kristina plus hennes syster Sofia ska under cairka fyra veckor ta oss Sverige-Mongoliet tur och retur land- och vattenvägen. Tåg till Stockholm, färja till Åbo, tåg till Helsingfors, nattåg till Moskva, transsibiriska järnvägen till Ulan-Bator (fem nätter) och sen samma väg tillbaka. Typ hälften trsnsporter alltså, men vi var laddat med fem böcker var, åldrar och spel så det ska nog gå.

Nomadiseringens intåg

Nomadiseringens intåg

17 juli 2015 - 14 augusti 2015

Stockholm - Ulanbataar t/r

Livets resa!!!

Livets resa!!!

5 januari 2015 - 31 december 2015

Då va de dags för mig och Johanna att utforska världen:) Första anhalt: Moskva Sedan vidare till Peking med transsibiriska järnvägen! Efter 2 veckor i Kina reser vi vidare till Sydney!!!:):):) Sen får vi se vad som händer.... ;)

Maten, människorna, kulturen 2014

Maten, människorna, kulturen 2014

7 oktober 2014 - 31 januari 2015

Klockan 05:03 den 7:e oktober skickade jag in mitt masterarbete för tryck. Sen ba' drog ja'. Med ett fönster i livet fram till den förste mars firas avslutet av 21 års studier med att åka ner till Zürich, träffa gammelt fölk och sen är kursen österut tills jag kommer till Göteborg igen. Häng med på en oförglömlig resa som jag aldrig kommer att glömma eller gör något annat! Let's go fertig los!

ASIEN

ASIEN

25 augusti 2014 - 10 december 2014

Jag och min pojkvän ska åka till Asien i 3,5 månad. Vårn rutt: Transibiriska järnvägen med stopp i Irkursk och Mongoliet. Sedan kommer vi till Peking för att sedan vara i Kina i 5,5 veckor! Efter det blir det Japan, Vietnam, Kambodja och sedan Thailand!

Transsibiriska Järnvägen+Nordkorea och Japan

Transsibiriska Järnvägen+Nordkorea och Japan

30 augusti 2014 - 28 oktober 2014

Resan börjar i Stockholm, bat över till Helsingfors, därefter tag till Moskva, där den transsibiriska järnvägen startar. Tag över hela Ryssland med nagra dagars stopp i Mongoliet. Tågresan slutar i Peking i Kina. Efter det blir det turer till Sydkorea, Nordkorea och Japan. I Tokyo möter min kille upp mig och vi fortsätter till Filippinerna och Thailand. Hem flyger vi fran Bangkok.

Anna Malmström
anna_malmstrom