Ulaanbaatar

Into the wild
onsdag 17 juli 2019 - Ulaanbaatar, Mongoliet

Martin och jag hade tur och fick en egen kupé på tåget till Mongoliets huvudstad Ulaan Bataar. Visst, det är trevligt att dela kupé med andra, men det var väldigt skönt att kunna sprida ut sig. Hela dagen åkte vi förbi dels skog, dels små slitna, ganska öde samhällen. Det var stundtals

Marie Gunér
Marrre i Transmongoliska järnvägen
Senast aktiv - från Kalmar, Kalmar län, Sverige
Jalman Meadows
onsdag 23 maj 2018 - Ulaanbaatar, Mongoliet

Vi har spenderat två nätter i mongoliska fjällen i ett jurtcamp. Det var precis uppbyggt för säsongen och vi var de första gästerna i år. Färden dit var lång. Vi åkte fyra timmar över stepp och fjäll med gamla ryska bussar. Det fanns inga vägar utan bussen körde "off road". Ungefär

Mongoliet
söndag 20 maj 2018 - Ulaanbaatar, Mongoliet

Vi lämnade Irkutsk med det kinesiska tåget nr 4 igår morse och färdades längsmed Bajkalsjöns södra strand till Ulan Ude. Bajkalsjön är som ett stort hav. Det var jättefint att titta ut genom tågfönstret och se allt det blåa flyta förbi. I Irkutsk regnade det när vi gav oss iväg, men

Åter i Ulaanbaatar
onsdag 26 juli 2017 - Ulaanbaatar, Mongoliet

Dag 13: Ikh Nart - UlaanbaatarVi lämnade vår Camp, strax före 07.00 för att med buss ta oss till Ulaanbaatar. Solen sken och morgonen var fortfarande skönt sval. På vägen ut ur naturreservat såg vi bl.a. vackra flygstäppshönor och stora flockar av Gazeller (eftertraktade av nomaderna som

Åter i Ulaanbaatar
onsdag 26 juli 2017 - Ulaanbaatar, Mongoliet

Dag 8 - 9: Åter i UlaanbaatarDag 8: Tidigt på morgonen, kl 06.15 strax efter soluppgången, lämnade vi Campen för att åka de 200 km till Möröns flygplats. Det var så oerhört vacker att få färdas i gryningen över den här vackra stäppen med sina utspridda Ger, som lyste upp och djuren,

En trött resenär
lördag 15 juli 2017 - Ulaanbaatar, Mongoliet

Dag 1 o 2 Stockholm - Ulaanbaatar  Ska försöka få iväg några rader innan jag somnar,  eftersom vi i morgon bittida lämnar civilisationen för ett tag. Trots min trötthet har det varit en väldans trevlig bekantskap med staden. Alla mongoler jag mött är väldigt vänliga och intresserade

Hemresa
fredag 24 februari 2017 - Ulaanbaatar, Mongoliet

Då sitter vi nu hela familjen på flyget i luften i norra Kina. Flyger sedan över mongoliet (ulaanbaatar) och stora delar av Ryssland. Planet lyfte i tid så vi ska landa på Arlanda omkring kl 14, svensk tid. Klockan är kring 12 HK-tid så vi har precis blivit serverade lunch. Morgonen gick

Kulturella upplevelser i Ulan Bator
fredag 27 maj 2016 - Ulaanbaatar, Mongoliet

- Finns det någon mongolisk popmusik? Nåt mer modernt? frågar jag den unga kvinnan på Ulan Bator turistbyrå efter att hon visat oss på kartan var vi kan lyssna på traditional music och se tradtional dancing och annat very traditional. Glatt förvånad börjar hon söka på datorn, det verkar

Amateur goat adventure del 2
lördag 21 maj 2016 - Ulaanbaatar, Mongoliet

Tredje morgonen på vår tur har den besvärliga mongoliska hettan bytts ut mot snö. Vi kikar huttrande ut ur vår ger på den vita marken. Ullunderställ, vinterskor, väntar och mossa har just gått från att vara det onödigaste till det bästa i packningen. Efter att ha skumpar runt i bussen i

Amateur goat adventure del 1
måndag 16 maj 2016 - Ulaanbaatar, Mongoliet

Alla stirrar på vägen framför turistminibussen. För det finns ingen väg. Redan på den asfalterade sträckan har vi studsat hit och dit och nästan landat i knät på varandra flera gånger. Vår chaufför Abbi rattar vant och utan att bromsa i onödan bort från vägen och ut på stäppen.

Transmongoliska järnvägen

Transmongoliska järnvägen

7 juli 2019 - 22 juli 2019

Som vanligt börjar vi vår resa på Mikkellerbaren på Kastrup. Eftersom Martin och jag gillar att turista österut tar vi det ett steg till och tar tåget till Orienten. Ryssland, Mongoliet, Kina - here we Come.. !!

Transsibiriska järnvägen

Transsibiriska järnvägen

11 maj 2018 - 29 maj 2018

Jag, Vladi, mamma och pappa åker från Moskva till Peking. Den transmongoliska delen av Transsibiriska järnvägen.

Äventyrsresa i Mongoliet

Äventyrsresa i Mongoliet

14 juli 2017 - 28 juli 2017

Dag 1. Resdag Flyg från Stockholm-Istanbul-Bishkek (Kirgizistan)- Dag 2. Landar under fm i Ulaabaatar (Mongoliet). Efter lunch upptäcka huvudstaden. Dag 3. Flyg Ulaabaatar- Mörön. Därefter jeep till Hatgat Village o båt på Lake Hövsgöl (systersjö till Baikalsjön) till halvön Ardavhar. Övernattning i "Jurtor". Dag 4. Vandring i omgivningen Dag 5. Vandring över bergen till Havsgöls kanjon Dag 6-7. Vandring o flodäventyr Dag 8. Jeep tillbaka till Mörön. Flyg till Ulaabaatar. Dag 9. Fortsätter att upptäcka huvudstaden Dag 10. Heldagsfärd med tåg på sträckan Ulaabaatar-Shiveegobi på transibiriska järnvägen. Därefter jeep till Red Rock Ger Camp i östra Gobiöknen Dag 11-12. Vandring i öken- o stepplandskapet Dag 13. Bil Ikh Nart-Ulaanbaartar Dag 14. Återfärd till Arlanda, samma rutt som jag kom.

Familjeresa till Sydostasien

Familjeresa till Sydostasien

27 januari 2017 - 24 februari 2017

50% tåg, 50% annat

50% tåg, 50% annat

6 maj 2016 - 2 juni 2016

Jag, min kursare, kollega och kompis Kristina plus hennes syster Sofia ska under cairka fyra veckor ta oss Sverige-Mongoliet tur och retur land- och vattenvägen. Tåg till Stockholm, färja till Åbo, tåg till Helsingfors, nattåg till Moskva, transsibiriska järnvägen till Ulan-Bator (fem nätter) och sen samma väg tillbaka. Typ hälften trsnsporter alltså, men vi var laddat med fem böcker var, åldrar och spel så det ska nog gå.

Nomadiseringens intåg

Nomadiseringens intåg

17 juli 2015 - 14 augusti 2015

Stockholm - Ulanbataar t/r

Livets resa!!!

Livets resa!!!

5 januari 2015 - 31 december 2015

Då va de dags för mig och Johanna att utforska världen:) Första anhalt: Moskva Sedan vidare till Peking med transsibiriska järnvägen! Efter 2 veckor i Kina reser vi vidare till Sydney!!!:):):) Sen får vi se vad som händer.... ;)

Maten, människorna, kulturen 2014

Maten, människorna, kulturen 2014

7 oktober 2014 - 31 januari 2015

Klockan 05:03 den 7:e oktober skickade jag in mitt masterarbete för tryck. Sen ba' drog ja'. Med ett fönster i livet fram till den förste mars firas avslutet av 21 års studier med att åka ner till Zürich, träffa gammelt fölk och sen är kursen österut tills jag kommer till Göteborg igen. Häng med på en oförglömlig resa som jag aldrig kommer att glömma eller gör något annat! Let's go fertig los!

ASIEN

ASIEN

25 augusti 2014 - 10 december 2014

Jag och min pojkvän ska åka till Asien i 3,5 månad. Vårn rutt: Transibiriska järnvägen med stopp i Irkursk och Mongoliet. Sedan kommer vi till Peking för att sedan vara i Kina i 5,5 veckor! Efter det blir det Japan, Vietnam, Kambodja och sedan Thailand!

Transsibiriska Järnvägen+Nordkorea och Japan

Transsibiriska Järnvägen+Nordkorea och Japan

30 augusti 2014 - 28 oktober 2014

Resan börjar i Stockholm, bat över till Helsingfors, därefter tag till Moskva, där den transsibiriska järnvägen startar. Tag över hela Ryssland med nagra dagars stopp i Mongoliet. Tågresan slutar i Peking i Kina. Efter det blir det turer till Sydkorea, Nordkorea och Japan. I Tokyo möter min kille upp mig och vi fortsätter till Filippinerna och Thailand. Hem flyger vi fran Bangkok.

Faludalkullan
Anna Malmström