Kotor Municipality

Äntligen sol!!
måndag 10 juni 2019 - Kotor, Kotor Municipality, Montenegro

Vi lämnade Europas regnigaste stad Cetinje, med en årsmedelnederbörd som är 10 gånger mer än Sveriges, och anlände till kusten där solen och värmen äntligen valde att komma till oss!!Vår första dag i Kotor var dock molnig och tur var väl kanske det. Från gamla stan kan man klättra en

Bergsvandring i Kotor
onsdag 29 augusti 2018 - Kotor, Kotor Municipality, Montenegro

Vandrig idag i 33 graders värme uppför toppen av berget i Kotor. Jag tror att det är samma berg som jag tog igår, bara att distansen var längre. Det tog två timmar att ta sig upp till toppen. Varmt och en massa ”kringelikrokvägar”. (Jag är inte så bra på det svenska språket, så det

boppen796 i Vandringsresa i Montonegro
San Giovanni Fortress + Kustvandring
tisdag 28 augusti 2018 - Kotor, Kotor Municipality, Montenegro

Sov i elva timmar i natt utan att vakna. Utvilad men mör. Det är otroligt vackert i Kotor och idag har det varit 31 grader varmt. Idag besteg jag berget San Giovanni som är ett brant berg med trappor hela vägen upp till ett fort som byggdes år 532. "Fan Helena, hade du varit med så hade du

boppen796 i Vandringsresa i Montonegro
Kotor 20170928
torsdag 28 september 2017 - Kotor, Kotor Municipality, Montenegro

Ett par dagar i Split och den gamla romerska staden i Solin, med amfiteater, teater, bad och tempel. Sedan lata dagar på ön Vis, där boende i den pittoreska byn Komenza var en höjdare. 2 nätter blev till 4 nätter. Snorkling, bad, kayak m m (äntligen bra väder med mycket sol). Var till blue

Per Bråmå
mergulan i Europa med interrail
Senast aktiv - från Milano, Lombardiet, Italien
Dag 21: Bergen kring Kotor
söndag 16 juli 2017 - Kotor, Kotor Municipality, Montenegro

Jag hade blivit tipsad av personalen på hostelet om en fin vandringstur upp i bergen så det bestämde jag mig för att göra. Totalt över 1000 höjdmeter, och sen ner igen! Stigen var dock en verklig serpentinväg så det var inte särskilt brant.Jag såg till att ta med ordentligt med vatten

Dag 20: Kotor
lördag 15 juli 2017 - Kotor, Kotor Municipality, Montenegro

Eftersom nattåget var ganska fullt (trots säkert ett tiotal vagnar plus två vagnar för bilar) så fick jag en sovkupé med tre bäddar i stället för en vanlig liggvagn med sex bäddar. Det var första gången som jag faktiskt känt att jag sovit på ett nattåg, så det var väl värt 180

Världens vackraste plats!
torsdag 11 juni 2015 - Kotor, Kotor Municipality, Montenegro

Hej och hallå! Vi anlände till Kotor efter en fem timmar lång, ganska svårhittad minibussresa från Tirana, anordnad av de ypperliga herrarna på Montenegro Hostel. Det finns nämligen inga (sic) övriga färdmedel som går direkt mellan den Albanska huvudstadsregionen (Durres - Tirana) och

Sol över Adriatiska havet
lördag 23 maj 2015 - Kotor, Kotor Municipality, Montenegro

I strålande sol och 20 grader lämnade vi Mostar för vår första anhalt: Medjugorje. En liten stad där det sägs att Jungfru Maria med jämna mellanrum visar sig för några utvalda. Här finns en kyrka dit miljoner katoliker vallfärdar varje år. Jag tycker dock att Jungfru Maria skall skaffa

potasvirja
Potasvirja i Iran 2015
Senast aktiv - från Bogoroditsk, Tula, oblast, Ryssland
Vaknar upp i Kotor
fredag 4 juli 2014 - Kotor, Kotor Municipality, Montenegro

Med ett azurblått svagt sommarböljande adriatiskt hav i väster så långt ögat kan nå, kör vi på små vägar över bergen in i sagoligt vackra Motenegro, 30 grader i skuggan, Bruce Springsteen på radion och likt Jerry Maguire kan jag inte låta bli att sjunga med i refrengen..” born in

Tommy Essenholm
Essenholm i Kroatien Montenegro 2014
Senast aktiv - från Falkenberg, Hallands län, Sverige
Sarajevo och Ostrog
onsdag 31 juli 2013 - Kotor, Kotor Municipality, Montenegro

Att få guidning av någon som faktiskt upplevt det som ska förevisas ger alltid lite mer tyngd. Muhammed var 11 år när belägringen av Sarajevo började, och han genomförde hela mellanstadiet i källare, med lärare som riskerade sina liv för att undervisa i skyddsrummen. Hela måndag

En tripp till Montenegro

En tripp till Montenegro

1 juni 2019 - 18 juni 2019

Efter att länge burit på en dröm om att åka till Kroatien så hamnade vi nu i Montenegro. På jakt efter storslagen natur. Vackra vyer.

Vandringsresa i Montonegro

Vandringsresa i Montonegro

25 augusti 2018 - 25 augusti 2018

Ja, man behöver inte bara cykla :-). Dax för en vandringsresa vid Adriatiska havet. Så underbart ljuvliga bilder jag sett. Naturen ser underbar ut och därför valde jag att utföra en vandring i de vackra landet Montenegro.

Europa med interrail

Europa med interrail

10 september 2017 - 8 oktober 2017

Med tåg till västra balkan. Mat, dryck, bad, snorkling, nationalparker, grottor, berg och vandring.

Tågluff Östeuropa

Tågluff Östeuropa

26 juni 2017 - 28 juli 2017

Några veckors (minst 3 men snarare 4-5) tågluff i Östeuropa med bl.a. Prag, Budapest, Rumänien, Moldavien, Albanien och Montenegro.

Callermos tågluff 2015

Callermos tågluff 2015

30 maj 2015 - 19 juni 2015

Iran 2015

Iran 2015

15 maj 2015 - 12 juli 2015

En motorcykelresa utöver det vanliga till Iran tillsammans med kompisarna Arne och Tommy.

Kroatien Montenegro 2014

Kroatien Montenegro 2014

2 juli 2014 - 16 juli 2014

Balkanäventyr

Balkanäventyr

19 juli 2013 - 3 augusti 2013

Dags att åka söderut, den här gången inte så långt. Börjar resan i Budapest, för att fortsätta till Bosnien, Serbien, Montenegro och Kroatien. Hoppas på två veckor fyllda av historia, matlagning, sol och lipizzanerhästar. Reser den här gången med Intrepid Travel, nytt för mig men på rekommendation av kära Jennie. En mindre grupp och lokala färdmedel, boende på mestadels hotell men också något hostel och ett kloster. Tror det kommer bli toppen!

Kroatien och Montenegro

Kroatien och Montenegro

14 juli 2013 - 21 juli 2013

I sommar åker vi till Dubrovnik, vilket sägs vara en av världens vackraste städer. Sol, bad, romantik och upplevelser står högt på vår lista och förutom Dubrovnik kommer vi att åka över till Montenegro på nån dagsutflykt. Ska bli helt underbart!

Albanien 2012

Albanien 2012