Myanmar (a)

Åter i Yangon
tisdag 26 februari 2019 - Rangoon, Myanmar (a)

Dagen började med en promenad längs stranden och nu är det bevisat att det har funnits sjöjungfruarna. Vi hittade en förstenad på en stor sten.Vi hann också med några timmar på altanen innan vi begav oss till flygplatsen. Det blev en rundtur med flyg Thandwe, Sittwe och sen Yangon. Hade

Slut på strandliv
måndag 25 februari 2019 - Thandwe, Rakhine, Myanmar (a)

En dag för tidigt får vi lämna Nga Pali eftersom Bangkok airlines ändrat sina flygtiderna, så i morgon bär det av till Yangon.Vi har haft härliga lata dagar här och nu väntar Kambodja på ett besök.

Nga Pali
söndag 17 februari 2019 - Thandwe, Rakhine, Myanmar (a)

Nu är vi inkvarterade på vårt hotel Nga Pali och här ska vi bli nu fram till den 26 februari. Det blir inte så mycket skrivit för nu ska vi mest bara relaxa efter 17 dagars intensivt program och många upplevelser rikare. Burmeserna är ett mycket vänligt och trevligt folk. Vi har blivit

Tillbaka i Yangon
lördag 16 februari 2019 - Rangoon, Myanmar (a)

I går morse blev vi hämtade klockan åtta för färd mot Golden Rock. En resa som tog nästan åtta timmar inklusive diverse stopp. Det första var på krigskyrkogården i Taukkyan, där 6 374 namngivna soldater från andra världskriget är begravda. I de gravar vid såg låg väldigt unga

Ytterligare en dag i Yangon
torsdag 14 februari 2019 - Rangoon, Myanmar (a)

Idag fick vi klara oss utan Jan som blev kvar i sängen med magknip. Som tur var kände han sig bättre när vi kom tillbaka vid halv två.Första stoppet idag var vid Kyauk Htat Gyipagoden med en liggande budda som är 66 meter lång. Det fanns också 55 små buddor som var och en visade en av

Yangon
onsdag 13 februari 2019 - Rangoon, Myanmar (a)

ÖIdag flög vi från Heho som är orten och flygplatsen närmast Inlesjön. Framme i Yangon blev vi hämtade och körda till hotellet, checkade in och åkte iväg och åt lunch.Efter lunch blev det nationalmuseum, fanns en del intressant att se. Bland annat kläder från de olika folkslagen som

Mycket bilåkande
tisdag 12 februari 2019 - Nyaungshwe, Shan, Myanmar (a)

Efter frukost blev vi hämtade med båt för att åter få torra land under våra fötter. Vi checkade in på vårt nya hotell och fortsatte sedan till Kakku. En färd på nästan två och en halvtimme. För att överhuvudtaget få åka dit var vi tvungna att ha med en lokal guide. En tjej som nog

En dag i Pindaya
lördag 9 februari 2019 - Pindaya, Shan, Myanmar (a)

Avfärd som vanligt 8:30, för att åka mot Pindaya. En färd på drygt en och en halv timme. Vi är nu i östra Burma och där är det bergigt eller snarare böljande kullar. Det var en vacker väg vi körde med ett lapptäcke av åkrar med röd jord. Vi stannade i en liten by och gick på

Mount Popa
torsdag 7 februari 2019 - Meiktila, Mandalay Region, Myanmar (a)

Avfärd vid halv nio för färd mot Meiktila. Första stoppet var vid en sockerfabrik, där de utvann socker från sockerpalmen. De klättrade upp i en 20 meter hög palm, gjorde ett snitt och hängde dit ett krus så saften kunde rinna ut. Av saften gjorde de socker men även sprit.Nästa stopp

Ballongflygning
onsdag 6 februari 2019 - New Bagan, Mandalay Region, Myanmar (a)

Idag har jag varit uppe innan tuppen för att åka ballong i soluppgången. Jan ville helst vara kvar på marken, men han missade verkligen något. En fantastisk känsla att sväva ovanför alla historiska byggnader. På förmiddagen tog vi en promenad i stan, eller snarare byn. Gick på marknad

Burma och Kambodja

31 januari 2019 - 5 mars 2019

On the road again.

11 november 2018 - 21 februari 2019

Upptäck Sydostasien

31 oktober 2018 - 28 december 2018

En mångårig dröm går i uppfyllelse. Dags att upptäcka 5 länder i Sydostasien.

Indokina

22 januari 2018 - 27 mars 2018

En tur och retur till Bangkok med planer om Thailand, Burma, Laos och Kambodja

Burma 2017

23 oktober 2017 - 13 november 2017

Bangkok-Mandalay-Stränder-Rangoon-Golden Rock m.m.

Vägen till Mandalay, Burma

25 februari 2017 - 11 mars 2017

Dag 1. Resdag: Stockholm - Doha (Qatar) - Yangon, Burma Dag 2. Yangon Dag 3. Yangon-Golden Rock (buss) Dag 4. Golden Rock-Bagon-Yangon (buss) Dag 5. Yangon (flyg)-Loikaw-PanPae-Loikaw (buss) Dag 6. Loikaw-Damdamagyi-Loikaw (buss) Dag 7. Loikaw-Sagar-Inlesjön (buss+båttur) Dag 8 Båttur på Inlesjön Dag 9. Inlesjön (buss)-Heho (flyg)-Mandalay-U Bein Dag 10. Mandalay-Mingun (båtfärd)-Mandalay Dag 11. Mandalay- Bagan (båtfärd) Dag 12. Bagan Dag 13. Bagan Dag 14. Bagan-Yangon (Flyg) Dag 15. Resdag: Yangon, Burma - Doha, Qatar - Stockholm

Christin och Viktor

5 januari 2017 - 30 april 2017

Vi kör så det ryker tills pengarna är slut helt enkelt! Och vi gör det grymt jäkla bra!

Vinteride bland palmer och tropisk fuktighet.

8 november 2016 - 16 februari 2017

Flykt från snö, kyla och stela leder på gamla kroppar.

Burma - Myanmar

6 januari 2016 - 13 januari 2016

Ännu ett nytt land för oss

Myanmar runt

Senast aktiv - från Lombok, Nusa Tenggara Barat, Indonesien
Björn & Annika Berneland
Morfarberniie
Senast aktiv - från Mandalay, Mandalay Region, Myanmar (a)
Albin Eriksson
albinn
Dau Bo Kyaw
daumen
Senast aktiv - från Rangoon, Myanmar (a)
Hinner vi med flyget? Av Mette86,

Ulferik
Resa i vinter? Av Tjejmaffian,

torketobbe
Från kina in i burma Av mata,