Old Bagan

Restricted areas
onsdag 14 mars 2018 - Old Bagan, Mandalay Region, Myanmar (a)

Namnet Myanmar togs 1989 av militärregimen. Det har varit bråk om namnet länge, och i April 2016 sade landets statskansler Aung San Suu Kyi att utlänningar själva kunde välja vilket av de två namnen de använder. Hon tillade dessutom att hon själv oftast säger Burma, då det är namnet hon

Per Björkman
Pellebeman i Indokina
Tempel & ballonger 🎈
lördag 25 mars 2017 - Old Bagan, Mandalay Region, Myanmar (a)

Nu har vi kommit till Bagan. Kan nog säga att det var mitt favoritställe i hela Burma.Men resan började redan på bussen när vi sitter där i 12 timmar. Vi hade ett trevligt gäng bakom oss som var från Australien och USA. När vi väl hoppade av bussen och skulle till vårt hotell så hoppade

Folklivet i Bagan
fredag 10 mars 2017 - Old Bagan, Mandalay Region, Myanmar (a)

9 mars 2017Återigen ett besök på en marknad. Den här gången på Bagans permanenta marknad, som var större och mycket livligare än de tidigare vi besökt. Där sålde man alla sorters frukter och grönsaker, tyger, redskap o s v. Många Noviser gick omkring med sina skålar och samlade in mat

Baganslättens tempel o stupor
torsdag 9 mars 2017 - Old Bagan, Mandalay Region, Myanmar (a)

8 mars 2017Idag har vi tillbringat all tid på Baganslätten. Först en rundtur med buss i området för att få en överblick över det stora området med tempel och stupor. Överallt sticker de spetsiga tempeltornen upp. Tempel/stupor som har en rund bas är byggda ca 1000 år före de som har en

Båt Mandalay- Bagan på Irrawaddy-floden
tisdag 7 mars 2017 - Old Bagan, Mandalay Region, Myanmar (a)

7 mars 2017Tidig start med vacker  soluppgång. Idag ska vi förflytta oss per båt från Mandalay till Bagan på Irrawaddy-floden, som är drygt 200 mil lång.  I Bagan ska vi stanna i 3 dagar och det är ju det sista stoppet innan vi flyger ner till Yangon och hem. När vi kom ner till floden

Fler bilder.
söndag 29 januari 2017 - Old Bagan, Mandalay Region, Myanmar (a)

Eftersom bildöverföringen inte fungerade i går får ni nu njuta av dagarna i Mandalay med Gi-Gi och Aye Soe.

I goda vänners lag.
lördag 28 januari 2017 - Old Bagan, Mandalay Region, Myanmar (a)

Att ha vänner på den plats man besöker är värdefullt och berikande, man behöver till exempel inte tröska igenom menyn på restauranger utan vips står det en massa spännande rätter på bordet (på både gott och ont ).Här om dagen när vi frågade om vad de här välsmakande köttbitarna

bagan
lördag 7 mars 2015 - Old Bagan, Mandalay Region, Myanmar (a)

Dagarna går fort och uppkopplingar kräver mycket tålamod och väntan.under torsdagen tog vi oss ytterligare en bit österut med en bil.ett par timmar och sedan en lokal mzrknad i liten by innan vi steg på tåget tillbaka till utgångspunkten. 6 timmar tågresa i sakta mak genom landsbygden och

Björn & Annika Berneland
Morfarberniie i Myanmar runt
Senast aktiv - från Mandalay, Mandalay Region, Myanmar (a)
dagen vi tog hästdroska i Pagan
lördag 8 november 2014 - Old Bagan, Mandalay Region, Myanmar (a)

Här startar vi med frukost tidigt, strax före sju, rätt dålig frukost men ändå, vi tar en vandring upp mot templet och marknaden, letar efter barnhemmet, Njaaa visar sig vara en skola inte riktigt det vi letar efter. Erbjuds en hästdroska runt, och i Pagan, yes OK. I tre timmar travar den

Lennart Nilsson
leroni i Tandläkarresan
Senast aktiv - från Bangkok, Thailand
Dagen då vi cyklade i Bagan
fredag 7 november 2014 - Old Bagan, Mandalay Region, Myanmar (a)

Rätt risiga cyklar, trampade iväg vid 9 tiden ut bland Bagans alla pagoder. Det är nog inte många som har hört talas om dem tidigare, det pratas om Egyptens pyramider, Kineska muren, och lite om Ankor, men inte om Bagan eller Pagan som det egentligen heter. Det är ett område i centrala

Lennart Nilsson

En tur och retur till Bangkok med planer om Thailand, Burma, Laos och Kambodja

Vägen till Mandalay, Burma

Vägen till Mandalay, Burma

25 februari 2017 - 11 mars 2017

Dag 1. Resdag: Stockholm - Doha (Qatar) - Yangon, Burma Dag 2. Yangon Dag 3. Yangon-Golden Rock (buss) Dag 4. Golden Rock-Bagon-Yangon (buss) Dag 5. Yangon (flyg)-Loikaw-PanPae-Loikaw (buss) Dag 6. Loikaw-Damdamagyi-Loikaw (buss) Dag 7. Loikaw-Sagar-Inlesjön (buss+båttur) Dag 8 Båttur på Inlesjön Dag 9. Inlesjön (buss)-Heho (flyg)-Mandalay-U Bein Dag 10. Mandalay-Mingun (båtfärd)-Mandalay Dag 11. Mandalay- Bagan (båtfärd) Dag 12. Bagan Dag 13. Bagan Dag 14. Bagan-Yangon (Flyg) Dag 15. Resdag: Yangon, Burma - Doha, Qatar - Stockholm

Christin och Viktor

Christin och Viktor

5 januari 2017 - 30 april 2017

Vi kör så det ryker tills pengarna är slut helt enkelt! Och vi gör det grymt jäkla bra!

Vinteride bland palmer och tropisk fuktighet.

Vinteride bland palmer och tropisk fuktighet.

8 november 2016 - 16 februari 2017

Flykt från snö, kyla och stela leder på gamla kroppar.

Myanmar runt

6 mars 2014 - 3 april 2014

Thailand, Myanmar/Burma, Vietnam

Thailand, Myanmar/Burma, Vietnam

3 februari 2014 - 10 mars 2014

Vår resa börjar i Thailand med några dagars sol bad och vila. Därefter väntar en spännande tur till Myanmar/Burma. Vår resa kommer sedan att fortsätta till Vietnam där vi har tänkt ta oss längs kusten från Hanoi ner till Ho Chi Mihn.

Asien 2014

Asien 2014