Pyin Oo Lwin

Tågresa
onsdag 5 december 2018 - Pyin Oo Lwin, Mandalay Region, Myanmar (a)

Dagen började med en tur runt den lokala marknaden där vår guide berättade om olika varor; kläder, matvaror, verktyg med mera.Sedan bar det av till tågstationen för att invänta tåget som skulle ta oss till Pyin Oo Lwin. Tjugo minuter innan tåget anländer till stationen kommer en man ut

Carina
wahlen i Upptäck Sydostasien
Senast aktiv - från Mandalay, Mandalay Region, Myanmar (a)
Synar leran
måndag 30 oktober 2017 - Pyin Oo Lwin, Mandalay Region, Myanmar (a)

Vi bestämde oss redan i går kväll att vi skulle ta ner till Anisikan vattenfallet idag på förmiddagen. Taxin hämta upp oss efter att tjejen i receptionen informerat oss om att det är minst 30 min gångväg mycket brant ner och att det tar minst en timme upp ibland 2. Efter en halvtimmes

Gurre i Burma 2017
Mandalay-Pyin Oo Lwin
söndag 29 oktober 2017 - Pyin Oo Lwin, Mandalay Region, Myanmar (a)

Damma, jo det är bara förnamnet när taxin kör de första milen mot Pyin Oo Lwin, en stad somligger uppe i bergen  några mil nordost om Mandalay.Vi hyrde en taxi de  4-5 milen, snabbast och lokalbussarna hade svårt att ta sig upp, tog betydlig längre tid och taxin kostade bara 7000ks/ pers.

Gurre i Burma 2017
Maymyo
lördag 29 december 2012 - Pyin Oo Lwin, Mandalay Region, Myanmar (a)

Kom fram till Maymyo, eller Pyin Oo Lwind som det ocksa heter. Maymyo kommer fran att en kapten May startade staden som en getaway fran hettan nere i laglanderna. Med andra ord flyttade han styret hit under de hetaste manaderna mars-juni. Mitt i stan star ett klocktorn, som spelar samma truddelutt

Vicke Sorken
Hvidfare i Sydöstra Asien 2012
Upptäck Sydostasien

Upptäck Sydostasien

31 oktober 2018 - 28 december 2018

En mångårig dröm går i uppfyllelse. Dags att upptäcka 5 länder i Sydostasien.

Burma 2017

Burma 2017

23 oktober 2017 - 13 november 2017

Bangkok-Mandalay-Stränder-Rangoon-Golden Rock m.m.

Sydöstra Asien 2012

Sydöstra Asien 2012

11 december 2012 - 25 januari 2013

I efterhand kan resan summeras följande. Flög till Singapore via Frankfurt. På Singapores flygplats blev frågan - jag vill lämna landet. Buss över gränsen till Malaysia. Hamnade i Malakka, och sedan vidare till Penang(Malaysia). Efter det över gränsen till Hat Yai och vidare till Phuket. Efter det Bangkok, fixa visum till Myanmar och sedan flyg dit. Började i Yangon, men tog direkt nattbuss till Bagan. Efter det ett par dagar i Pakkoku och sedan Monywa. Mandalay, Maymyo och vidare till Hsipaw. Tillbaka till Mandalay och sedan Inle Lake. Nattbuss till Yangoon och direkt flyg tillbaka till Bangkok. Sedan flyg till Hanoi, sedan nattbuss till Hoi An. Flyget hem gick från Danang(bredvid Hoi An) till Ho Chi Minh City (Saigon) till Singapore till Frankfurt till Stockholm.

Gurre