Shan

Mycket bilåkande
tisdag 12 februari 2019 - Nyaungshwe, Shan, Myanmar (a)

Efter frukost blev vi hämtade med båt för att åter få torra land under våra fötter. Vi checkade in på vårt nya hotell och fortsatte sedan till Kakku. En färd på nästan två och en halvtimme. För att överhuvudtaget få åka dit var vi tvungna att ha med en lokal guide. En tjej som nog

MonicaoJan i Burma och Kambodja
En dag i Pindaya
lördag 9 februari 2019 - Pindaya, Shan, Myanmar (a)

Avfärd som vanligt 8:30, för att åka mot Pindaya. En färd på drygt en och en halv timme. Vi är nu i östra Burma och där är det bergigt eller snarare böljande kullar. Det var en vacker väg vi körde med ett lapptäcke av åkrar med röd jord. Vi stannade i en liten by och gick på

MonicaoJan i Burma och Kambodja
Toddy, Jaggery och elefanter
måndag 10 december 2018 - Kalaw, Shan, Myanmar (a)

Vi lämnade Bagan och alla dess tempel med privat van som tog oss längs slingriga bergsvägar mot Kalaw.Först gjordes ett kort stopp där man visar upp hur de gör jordnötsolja med en oxe som går runt runt för att mala jordnötterna i vad som ser ut som en stor mortel.Vi fick också se hur man

Från Kalaw till Inle Lake
tisdag 11 december 2018 - Nyaungshwe, Shan, Myanmar (a)

Tåget skulle gå först strax efter lunch, så vi passade på att gå upp tidigt och utforska den lilla staden medan den vaknade.Det första vi besökte var "Shwe Oo Min Cave Pagoda" en, eller egentligen två grottor som tillsammans innehåller över 8000 Buddha statyer som alla blivit donerade av

På upptäcksfärd i Hsipaw
måndag 3 december 2018 - Hsipaw, Shan, Myanmar (a)

En dag helt för oss själva började med en lugn morgon medan dimman i horisonten lättade och temperaturen steg något. Det märks att vi är längre norrut och högre upp i bergen just nu. Det är betydligt svalare särskilt på kvällar, nätter och morgnar. I morse var det "bara" 17 grader och

Bergsvägar och risfält
söndag 2 december 2018 - Hsipaw, Shan, Myanmar (a)

Efter frukost lämnade vi Mandalay i tre separata taxibilar för att ta oss norrut till Hsipaw [Sipa]. Ett litet samhälle uppe i bergen, ca 45 mil från gränsen till Kina.Det blev en galen färd längs snirkliga bergsvägar, både upp och ner. Trafiken är svår att förstå sig på. De allra

Tai house resort,
torsdag 2 november 2017 - Hsipaw, Shan, Myanmar (a)

Tar en promenad ner till morgonmarknaden innan frukost, ett vimmel av allting, alla är vänliga och glada, men det är skitigt sopor och röra överallt.Tai house resort är ett hotell med sammanbyggda bungalower med mycket hög standard, även economy, mycket frodig växtlighet runt gångar och

Dåraktig cykeltur
onsdag 1 november 2017 - Hsipaw, Shan, Myanmar (a)

Med en ritad karta i handen ger vi oss av på varsin cykel, mot ett vattenfall som ska va en av sevärdheterna här, enda sättet att ta sig dit är gående eller med cykel, vi tar oss ut på huvudvägen genom Hsipaw bland stora lastbilar, bilar och motorcyklar i en mycket tät ström ingen visar

Pyin Oo Lwin - Hsipaw
tisdag 31 oktober 2017 - Hsipaw, Shan, Myanmar (a)

Upper eller ordinary class, vi väljer upper, det gör alla turister, det är bara de som åker där, fullbokat sir, ok vi tar  ordinary, vad är skillnaden? Ordinary har plastbänkar medan upper har fina fällbara stolar, men vi är framme samtidigt! Och resan tar bara 6,5 timme😀😀Plats 31

Senast aktiv - från Billesholm, Skåne län, Sverige
19 dagar i Burma har passerat!
måndag 6 mars 2017 - Inlesjön, Shan, Myanmar (a)

Heeeej! Det tar tid det här att uppdatera 😅Som Viktor skrev innan så åkte vi till Inle Lake! WOW. Vilket ställe! Vårt hostel va grymt som vi bodde på! Stora fräscha sängar, min säng hade även ett citat på väggen från Bruce Springsteen ✌🏼 Grym takterass, billig mat och dryck

Burma och Kambodja

Burma och Kambodja

31 januari 2019 - 5 mars 2019

Upptäck Sydostasien

Upptäck Sydostasien

31 oktober 2018 - 28 december 2018

En mångårig dröm går i uppfyllelse. Dags att upptäcka 5 länder i Sydostasien.

Burma 2017

Burma 2017

23 oktober 2017 - 13 november 2017

Bangkok-Mandalay-Stränder-Rangoon-Golden Rock m.m.

Vägen till Mandalay, Burma

Vägen till Mandalay, Burma

25 februari 2017 - 11 mars 2017

Dag 1. Resdag: Stockholm - Doha (Qatar) - Yangon, Burma Dag 2. Yangon Dag 3. Yangon-Golden Rock (buss) Dag 4. Golden Rock-Bagon-Yangon (buss) Dag 5. Yangon (flyg)-Loikaw-PanPae-Loikaw (buss) Dag 6. Loikaw-Damdamagyi-Loikaw (buss) Dag 7. Loikaw-Sagar-Inlesjön (buss+båttur) Dag 8 Båttur på Inlesjön Dag 9. Inlesjön (buss)-Heho (flyg)-Mandalay-U Bein Dag 10. Mandalay-Mingun (båtfärd)-Mandalay Dag 11. Mandalay- Bagan (båtfärd) Dag 12. Bagan Dag 13. Bagan Dag 14. Bagan-Yangon (Flyg) Dag 15. Resdag: Yangon, Burma - Doha, Qatar - Stockholm

Christin och Viktor

Christin och Viktor

5 januari 2017 - 30 april 2017

Vi kör så det ryker tills pengarna är slut helt enkelt! Och vi gör det grymt jäkla bra!

Myanmar runt

Myanmar runt

1 mars 2015 - 15 mars 2015

Dags för nygamla äventyr i Asien.

Dags för nygamla äventyr i Asien.

4 november 2014 - 18 februari 2015

Måndag kväll. Allt är klappat och klart. Ni som har väntat på brev från främmande länder behöver inte vara besvikna. För att glädja er sätter vi oss i morgon på planet med destination Bombay. Hoppas att ni följer med oss även denna gång och får uppleva några nya platser på resan. Hjärtligt välkomna önskar Inger o Väinö

Ewa och Leo i Burma och Thailand

Ewa och Leo i Burma och Thailand

16 januari 2014 - 25 mars 2014

Sol och bad i Burma, 14 dagar. Rundresa med svensk grupp i "De gyllene pagodernas land", Burma. Vi fortsätter med gruppen till Bangkok, där våra vägar skiljs. Vi åker till sol och bad på tre olika platser i Thailand (Khao Lak, Koh Lanta, Phuket Surin.

Gyllene Triangeln

Gyllene Triangeln

21 februari 2014 - 16 mars 2014

Resan börjar i Rangoon och slutar i Hanoi. Vi tar oss genom bergstrakter i fem olika länder med en enorm mångfald av etniska grupper och språk.

Burma here I come

Burma here I come

31 december 2013 - 14 januari 2014

Två veckor till Burma. Planen är att vila och insupa ett annat lands atmosfär!

MonicaoJan
Gurre