Hsipaw

På upptäcksfärd i Hsipaw
måndag 3 december 2018 - Hsipaw, Shan, Myanmar (a)

En dag helt för oss själva började med en lugn morgon medan dimman i horisonten lättade och temperaturen steg något. Det märks att vi är längre norrut och högre upp i bergen just nu. Det är betydligt svalare särskilt på kvällar, nätter och morgnar. I morse var det "bara" 17 grader och

Carina
wahlen i Upptäck Sydostasien
Senast aktiv - från Jönköpings län, Sverige
Bergsvägar och risfält
söndag 2 december 2018 - Hsipaw, Shan, Myanmar (a)

Efter frukost lämnade vi Mandalay i tre separata taxibilar för att ta oss norrut till Hsipaw [Sipa]. Ett litet samhälle uppe i bergen, ca 45 mil från gränsen till Kina.Det blev en galen färd längs snirkliga bergsvägar, både upp och ner. Trafiken är svår att förstå sig på. De allra

Carina
wahlen i Upptäck Sydostasien
Senast aktiv - från Jönköpings län, Sverige
Tai house resort,
torsdag 2 november 2017 - Hsipaw, Shan, Myanmar (a)

Tar en promenad ner till morgonmarknaden innan frukost, ett vimmel av allting, alla är vänliga och glada, men det är skitigt sopor och röra överallt.Tai house resort är ett hotell med sammanbyggda bungalower med mycket hög standard, även economy, mycket frodig växtlighet runt gångar och

Dåraktig cykeltur
onsdag 1 november 2017 - Hsipaw, Shan, Myanmar (a)

Med en ritad karta i handen ger vi oss av på varsin cykel, mot ett vattenfall som ska va en av sevärdheterna här, enda sättet att ta sig dit är gående eller med cykel, vi tar oss ut på huvudvägen genom Hsipaw bland stora lastbilar, bilar och motorcyklar i en mycket tät ström ingen visar

Pyin Oo Lwin - Hsipaw
tisdag 31 oktober 2017 - Hsipaw, Shan, Myanmar (a)

Upper eller ordinary class, vi väljer upper, det gör alla turister, det är bara de som åker där, fullbokat sir, ok vi tar  ordinary, vad är skillnaden? Ordinary har plastbänkar medan upper har fina fällbara stolar, men vi är framme samtidigt! Och resan tar bara 6,5 timme😀😀Plats 31

Hsipaw
lördag 11 januari 2014 - Hsipaw, Shan, Myanmar (a)

May sum ka (hej på Shan) Vi är nordöst om Mandalay i Hsipaw sedan den 8 januari. Kom turligt nog hit efter en vansinnesfärd i taxi!!! Vi tar buss tillbaka. Galna omkörningar, halva tiden satt jag i mitten utan bälte och inga nackstöd finns det.... Lunchen var dock mkt god o vi blev dessutom

Petra Källman Navier
PetraNReser i Burma here I come
Slappardag
tisdag 1 januari 2013 - Hsipaw, Shan, Myanmar (a)

Idag var det sedan tidigare bestämt att det skulle bli en heldags slappardag. Guest houset har en bra balkong där man kan sitta i halvskugga och läsa bok med lite musik poppandes i bakgrunden. Det har ju varit skapligt tempo om man säger så, med 10+ ställen under de 20 dagar som gått. Dax

Trekking i Hsipaw
måndag 31 december 2012 - Hsipaw, Shan, Myanmar (a)

I morse kl 07,30 var det startdax för trekking upp i bergen. Frulle ingår i mitt 7$ rum så den var redan fixad. Jag var klädd i linne och kortbyxor. Dom tyckte säkert att jag var punchig för det var kanske 16-17 grader ute. Men jag räknade med bestigning av berg så nog borde det bli varmt.

Hsipaw, min norra vändpunkt
söndag 30 december 2012 - Hsipaw, Shan, Myanmar (a)

Åkte igår från Mandalay, för att dela upp resan till slutmålet Hsipaw. Gårdagens stop i Maymyo, var alltså" halvtid" på vägen hit. I morse gick jag upp tidigt (men man vaknar tidigt när man nattar innan 21), och gjorde mig i ordning för vidare färd till Hsipaw. Jag tyckte att skulle

Union of Myanmar
lördag 24 april 2010 - Hsipaw, Shan, Myanmar (a)

Okej sa var da sydost asiens "bästa" land avklarat, om man ser det till upplevelsen, ngn beskrev det som att asien for 75 år sedan. Stammer val nastan iaf. Det kommer inte manga turister hit, och av dom som kommer ar 85% västerlanningar pa paketresor a la folk som drar charter till Thailand,

Johan Sjöberg
seaberg i Asian explorer
Senast aktiv - från Sri Aman, Sarawak, Malaysia
Upptäck Sydostasien

Upptäck Sydostasien

31 oktober 2018 - 28 december 2018

En mångårig dröm går i uppfyllelse. Dags att upptäcka 5 länder i Sydostasien.

Burma 2017

Burma 2017

23 oktober 2017 - 13 november 2017

Bangkok-Mandalay-Stränder-Rangoon-Golden Rock m.m.

Burma here I come

Burma here I come

31 december 2013 - 14 januari 2014

Två veckor till Burma. Planen är att vila och insupa ett annat lands atmosfär!

Sydöstra Asien 2012

Sydöstra Asien 2012

11 december 2012 - 25 januari 2013

I efterhand kan resan summeras följande. Flög till Singapore via Frankfurt. På Singapores flygplats blev frågan - jag vill lämna landet. Buss över gränsen till Malaysia. Hamnade i Malakka, och sedan vidare till Penang(Malaysia). Efter det över gränsen till Hat Yai och vidare till Phuket. Efter det Bangkok, fixa visum till Myanmar och sedan flyg dit. Började i Yangon, men tog direkt nattbuss till Bagan. Efter det ett par dagar i Pakkoku och sedan Monywa. Mandalay, Maymyo och vidare till Hsipaw. Tillbaka till Mandalay och sedan Inle Lake. Nattbuss till Yangoon och direkt flyg tillbaka till Bangkok. Sedan flyg till Hanoi, sedan nattbuss till Hoi An. Flyget hem gick från Danang(bredvid Hoi An) till Ho Chi Minh City (Saigon) till Singapore till Frankfurt till Stockholm.

Asian explorer

Asian explorer

11 september 2009 - 5 maj 2010

en liten liten asien turné

Thailand-Burma

Thailand-Burma

11 februari 2009 - 25 februari 2009

En resa till Thailand och Burma... Träffa vänner, släktingar och ha det fint :) [u][i]Prel färdplan[/i][/u] Bangkok Chiang Mai Mae Sai Tachilek Kengtung Chiang Rai Ao Nang

Here I go agin... Hello Asia!!!

Here I go agin... Hello Asia!!!

9 oktober 2007 - 7 oktober 2008

Tja, alla nära och kära å nya vänner förstås!! Då var det dags igen. Har nya människor att träffa och nya äventyr att uppleva. Kalla mig för svampen, för jag ska suga åt mig allt jag bara kan, andligt, kulturellt, mat, dryck, dofter, party,party och mycket, mycket mer om ni förstår... ;-)

My Wander Years

My Wander Years

8 oktober 2005 - 23 december 2008

tanker forsoka gora denna resa via land och bat sa langt som mojligt.. far val se hur det gar! efter att ha varit hemma och hälsat pa i nagra veckor så ar det dags att ge sig av, lite lätt forvirrad som man ska vara innan avresa börjar jag nu fa ihop allting för att vara borta en längre tid! eller jag hoppas i alla fall att jag börjar fa ihop allting, blir jobbigt att åka hem och hämta nagonting som blev glömt.... men nu är det i alla fall dags att åka iväg åa denna planerade oplanerade resa som i stora drag är transibiriska fran ryssland genom mongoliet till kina och sedan genom älskade asien mot australien som slutdestination.

Gurre