Nepal

The Abominable Snowman
måndag 13 november 2017 - Katmandu, Central Development Region, Nepal

Tillbaka i Katmandu igen efter en lång bussresa igår. Bokade om tidigare så jag bara hade en sista natt i Katmandu och stannade en dag extra i Pokhara. Pokhara är mycket trevligare och vackrare än Katmandu där damm och smog gör att man inte ser mycket av bergen bortom. Det jag hade kvar att

Running up that hill
lördag 11 november 2017 - Pokhara, Mid-Western Development Region, Nepal

Torsdagen avslutades med lite fest på hostelet. Tillsammans med några australiensare, engelskor och tyskor delades några öl, resesnack och skitsnack. Som alltid när det gäller unga män från australien, england eller staterna så är droger det föredras. På fredagen så var mitt mål att

Where Eagles Dare
torsdag 9 november 2017 - Pokhara, Mid-Western Development Region, Nepal

Chitwan lämnades på onsdagsmorgonen i sällskap med nederländskan som jag träffat på hotellet. En resa påbörjades vid halv åtta och några stopp, en väldigt massa studsande i sätet så var vi framme åtta timmar senare i Pokhara (88 km bort fågelvägen). Den lokala maten kvällen innan

Bungalow Bill
tisdag 7 november 2017 - Fulbari, Bharatpur, Central Development Region, Nepal

Efter bussresan från helvetet ner till Chitwan så var det oerhört skönt att ha sitt eget rum och ta en lång dusch. Träffade en nederländska som jag käkade med och bokade sedan tisdagens aktiviteter. Här nere i södra mitten av Nepal på gränsen till Indien är landskapet helt platt. Här

Dust in the wind
måndag 6 november 2017 - Fulbari, Bharatpur, Central Development Region, Nepal

Aktiviteten på söndagen inleddes med en mo mo combo på ett ställe bland Thamels gågator. Likt övrigs Katmandu så blandas fotgängare, bilar, cyklar och motorcyklar, ni kan gissa då vilka är lägst i hierarkin. Men skönt nog finns det några kvarter som är fria från fordon och man kan

Momo Hirai
söndag 5 november 2017 - Katmandu, Central Development Region, Nepal

Fredagen slutade på en nepalesisk bar/nattklubb med nästan bara inhemska gäster. Annars verkar det vara mest turister på barerna och i Thamel i stort. Blev ändå en tidig hemgång och välbehövlig sömn. Efter att på lördagen fått sova ut så tänkte jag mig en dusch men vattnet fungerade

The Journey Begins
fredag 3 november 2017 - Katmandu, Central Development Region, Nepal

Efter en hel arbetsdag tog jag igår tåget mot Kastrup vid fyra för att sedan göra första flygningen mot målet klockan tio. Till den tre timmar långa tågresan hade jag som vanligt förberett mig väl med några singalesiska Tigeröl. En sextimmarsflygning senare var jag på plats i Doha för

Bhactapur, Nepal

Nepal med mamma och bror

Tillbaks i Kathmandu

Tillbaks i Kathmandu, testar resdagboken!

Fabian Mossberg
filt i Nepal 2017
From Yeti to Rama Setu

From Yeti to Rama Setu

2 november 2017 - 17 december 2017

Resa från den förskräcklige snömannens hem i Nepal genom Indiens djungeltempel och palats ridsndes på en tiger ner över Ramas bro till Srilanka.

Bhaktapur, Nepal

Upp i bergen igen.

Molnfri höjd...

Molnfri höjd...

24 september 2016 - 21 oktober 2016

OBS Den här sidan känns numera lite svajig så vi får väl se om den fungerar när det väl är skarpt läge... Oavsett det, resa på G, denna gång är inte Rosa Bussarna inblandade utan "resledare" med rutin från platsen är bästa Karin. Målet denna gång är Nepal med start i Kathmandu, vidarebefordran till Lukla uppe i bergen, med litet propellerplan (här behövs något starkt). I Lukla börjar sen en lättare bergsvandring med slutmålet Mount Everest Base Camp. Promenaden beräknas ta 10-14 dagar och kommer att ske på hyggligt hög höjd, som mest 5350 möh om man når målet... Machu Picchu gick bra men det här är en km till upp mot himlen så det finns en viss osäkerhet inbyggd i äventyret. Vädret på den här platsen lär också vara nyckfullt. Känns onekligen lite spännande. När bergen är klara så blir det förhoppningsvis några dagar i Kathmandu. Landet Nepal blev ju oerhört drabbat av jordbävning i april 2015 så hela resan blir säkert både himmel o helvete. Internet säkert si och så med

Utmaning och kontemplatation

Utmaning och kontemplatation

13 september 2016 - 25 november 2016

På onsdag kväll den 14 september återkommer vi till Nepal. Vår vistelse i år är till 24 november, så vi räknar med att kunna fira advent i Sverige. Vi kommer att bo på samma hotell som vi utnyttjat varje år sedan 2008. Utmaningen står Kerstin för, som kommer att delta i en grupp som ska vara tillsammans i 29 dagar. De ska genomföra en ”trekking” som heter Great Himalayan Trail och som innebär en vandring på norra sidan av Himalaya (i regnskugga) där de bl a kommer att passera tre pass på över 5000 m höjd. Hon har tränat hårt under senaste året (gått ned 15 kg) inför denna utmaning. Kontemplationen blir min uppgift under tiden Kerstin promenerar omkring i bergen. Under dessa 29 dagarna hon är med sin grupp är mina planer att bara koppla av i Kathmandu. För min del blir det säkert också upplevelserikt. Under tiden Kerstin vandrar inträffar den stora nepalesiska högtiden Dashain (jfr juletid här hemma) och kanske också den näst största högtiden Tihar (vi är osäkra på när den infaller). N

Nepal 2016

Nepal 2016

23 april 2016 - 3 maj 2016

En resa ihop med goda vänner för att bl a vara med om invigningen av ett barnhem i en bergsby som heter Ratankot. Barnhemmet är byggt bl a med stöd från Sverige. I övrigt kommer vi att vara i Kathmandu och göra en del studiebesök och uppleva staden.

Hänger i Nepal

Hänger i Nepal

25 januari 2016 - 27 april 2016

Utlandsstudier 3 månader i Nepal, Jag har praktik termin 5 på sjuksköterskeprogrammet och spenderar den på ett sjukhus i Kathmandu. Läs om vår överlevnad bland berg och dal.

Bröllopsresan

Bröllopsresan

7 november 2015 - 12 december 2015

Arvidz äventyr

Arvidz äventyr

1 november 2015 - 16 januari 2016

Det dansbandsliknande paret Måns Arvid Ragnar och Arvid Emanuel tar sig ett par trevande danssteg i Asien.

Swayambhu Parikrama, Katmandu, Central Development Region, Nepal

1183

nepal i mars :) Av joyz,
876

Wildas
Ge barn en framtid Av aandy,
692
1081