Matagalpa

Isla de mais
fredag 11 januari 2013 - Matagalpa, Matagalpa, Nicaragua

Isla de Mais Så efter våran mardrömsresa har vi nu haft en underbar vecka på "Corn Island"... Planen var ju att ha en vecka av relax eftersom vi va så utslitna av resan hit... Men så blev det inte riktigt! Först bodde vi på baksidan av ön på ett Hostel som hette "gracie's cool spot", vi

Como no? Nya äventyr. Nya ord. Nya vänner. Nya Världen.
måndag 23 april 2012 - Matagalpa, Matagalpa, Nicaragua

Det bästa sättet att lära sig något när man inte får svar på sina frågor, eller man får svar men något känns inte riktig rätt, är att observera. I många fall är det faktiskt bättre att observera först, och om det behövs fråga sedan. Då kan man oftast ställa en mer kvalificerad

Elin Åström
Elbi i Nicaragua
Senast aktiv - från León, León, Nicaragua
Påsk, stöld och lantliga äventyr!
torsdag 19 april 2012 - Matagalpa, Matagalpa, Nicaragua

I San Juan del Sur var det som sagt typ vi och tusentals lediga nicaraguaner. Det var en ganska intressant upplevelse. Påskfirandet verkade gå ut på att dricka öl och bada hela dagarna och sen dricka mer öl och dansa på kvällen. Det gick också runt nån konstigt utklädd gubbe + två

Sist dagen innan resan hem ska paborjas
onsdag 14 mars 2012 - Matagalpa, Matagalpa, Nicaragua

Onsdag och skoldag. Nagra gick till Los Pepitos som ar en organisation som stottar handikappade barn och deras foraldrar. Vi besokte organisationen i Dario.Sa resten har varit pa skolbesok pa landet. En fin liten skola och vi visade bilder och berattade om Sverige. Sedan fick jag chansen till ett

Landsbyggden
onsdag 14 mars 2012 - Matagalpa, Matagalpa, Nicaragua

I dag har vi gjort en ny resa pa lastbilsflak denna gangen ut pa lansbyggden for att besoka en skola. Vi har sett lektioner fran ar ett till ar 9 elevernas alder mellan 5 till 19 ar. Det saknades helt larobocker. I ar 1 fanns det en del som laren hade tillverkat och satt upp. Fysiklektionen i ar 9

Landsbyggden

Tisdag
tisdag 13 mars 2012 - Matagalpa, Matagalpa, Nicaragua

I dag var Anneli och jag pa ett Naturbruksgymnasium. Bade Anneli och SvenIngvar som ocksa var med ar ju bonder och kan massor, jag kunde lite ocksa ;) Vi berattade om Naturbruksskolan i Ronneby och eleverna var verkligen intresserade av de skillnader i farutsattningar vi har i Sverige och

Senast aktiv - från Matagalpa, Matagalpa, Nicaragua
Möten och besök i massor
tisdag 13 mars 2012 - Matagalpa, Matagalpa, Nicaragua

I dag är det som vanligt fullt program. Anneli och Sonja har varit pâ naturbruksgymnasium och träffat blivande agronomer. Vi hade mânga intressanta diskussioner och det svenska jordbruket imponerade stort pâ studenterna. Bodil var pâ hemmet för gravida kvinnor (mödravârd). Dit kommer de

Los Pipitos
tisdag 13 mars 2012 - Matagalpa, Matagalpa, Nicaragua

Hej pa er! I dag ar vi pa olika besok Jag och Ingegrd tillsammans med tva andra samt ar vardmamma till hennes job. Hon aretar med utvecklingsstorda barn med olika handikapp. Dessutom arbetar hon frivilligt i organisationen Los Pipitos som arbetar med handikappade barn och deras foraldrar samt

La Dahlia
måndag 12 mars 2012 - Matagalpa, Matagalpa, Nicaragua

I dag borjade vi skolan (Hermanamientos Suecos con Instituto nacional Olof Palme) kl. 7.00. Vi trodde inte att det var "Nicca-tid" som gallde, darfor fick vi vänta en halv timme innan underhâllningen började, den höll pâ en timme och innehöll dikter, dans, tal, musikframtradande mm. Vi var

Senast aktiv - från Matagalpa, Matagalpa, Nicaragua
Hanna,Amanda&Sandra ute i stora vida världen!

Hanna,Amanda&Sandra ute i stora vida världen!

28 november 2012 - 30 mars 2013

Jag, Amanda & Sandra har fyra månader på att ta oss igenom 7 länder! klarar vi det? Ja det tror jag verkligen! Jag är så fylld av förhoppningar inför denna resan! Så mycket att lära sig om andra om sig själv. Det kommer definitivt bli en resa jag aldrig någonsin kommer att glömma! Minnen för livet <3

Nu blir det Nicaragua och Sydamerika!

Nu blir det Nicaragua och Sydamerika!

27 mars 2012 - 21 juni 2012

Har fått stipendie tillsammans med Anna för att åka till Nicaragua och bedriva fältstudier till vår C-uppsats. När vi ändå är i den delen av världen tänkte vi passa på att resa runt lite också:). Planerna är inte särskilt spikade, men kul ska vi ha!

Den Globala resan

Den Globala resan

28 februari 2012 - 17 mars 2012

Vi reser med den Globala Skolan till Nicaragua. Vi kommer att besöka Managua, Sébaco, Cuidad Dario och La Dahlia.

Nicaragua

Nicaragua

2 februari 2012 - 18 maj 2012

Dags att lära mig ett tredje språk och drömmen om spanska har funnits länge. Vart någonstans är bättre än i central- och latinamerika? Studerar spanska och latinamerika studier fram till Maj och sen..? Börjar i Nicaragua och saknar hembiljett så vi får se vart resan går vidare..

5 månders praktikantresa till Nicaragua

5 månders praktikantresa till Nicaragua

26 oktober 2010 - 24 mars 2011

Praktikantresa med Glokala folkhögskolan i Malmö och Latinamerikagrupperna i Sverige och Latinamerika. Grym kurs och grym resa. Bor i en familj på landsbygden i La Lima, Matagalpa bland kaffebuskar och bananträd. Ett kulturutbyte där jag lär mig mer om världen av dem och de av mig. Upptäcker, upplever och lever!!!

volver a centralamerica med mera!

volver a centralamerica med mera!

1 november 2010 - 14 januari 2011

volver a centralamerica med mera.. Kommer äntligen åka tillbaks till Nicaragua efter 9 år! Det kommer bli en underbar resa med mycket nya intryck och återseenden. Resenärerna är jag, min kära mor och bror så vi ska försöka hålla er uppdaterade!:)

Nicaragua 2010

Nicaragua 2010