Nya Zeeland

25 Feb: Vilma väl hemkommen!
söndag 25 februari 2018 - Invercargill, Southland, Nya Zeeland

På söndagen var vi på gudstjänst i en anglikansk kyrka i närheten, så vi promenerade dit. Efter att ha blivit bjudna på te och mackor gick vi hemåt och tog bilen vidare till ”farmers market”. För mig var det premiär så det var en härlig upplevelse att se alla inhemska produkter av

24 Feb: Storslagen fisketur!
lördag 24 februari 2018 - Bluff, Southland, Nya Zeeland

På lördagmorgonen åkte Per och Ludvig ut med en ordnad fisketur från Bluff, som ligger ca 2 mil söder om Invercargill. Det var lite sjögång, men uppehållsväder. Sjökaptenerna tyckte inte det behövdes några flytvästar, så de låg kvar i lådan (det kändes ju tryggt...) Dagen innan

Swiss camp site in New Zealand
tisdag 16 januari 2018 - Whangarei, Northland, Nya Zeeland

On our way to Whangarei. Passing Auckland we prepared ourselves for the trip towards up-north of New Zealand. Highlight of the day was the camp site we chose. Located on a hill overlooking a valley and mountains on the other side. The owner was a swiss person who liked to communicate with all kind

Cooking beach day
måndag 15 januari 2018 - Hot Water Beach, Waikato, Nya Zeeland

This day requires a special name, let´s call it cooking beach day. After a short drive we arrived at the hot water beach. This one looks just like a normal beach one would expect. However, at a special location a hot water spring is running below the sand from a mountain into the ocean. In order

Amazing sunset
söndag 14 januari 2018 - Tairua, Waikato, Nya Zeeland

After the impressive Maori event we went back to more classic holiday activities by driving up to the coast towards Tairua. Here we found a camp ground operated by a surfer guy, a young man like you would imagine him from movies like "Point Break". We had a small swim in the ocean. However, the

Like old boiled eggs
lördag 13 januari 2018 - Rotorua, Bay of Plenty, Nya Zeeland

This day should be called our Iceland experience. The morning started with a morning "swim" in the ice cold water and a small chat with the cows, we started the journey. After a small drive over some mountains, an amazing panorama view of a valley we entered an area famous for its hot springs. Like

Tongariro crossing and Cross roads
fredag 12 januari 2018 - Tongariro National Park, Waikato, Nya Zeeland

Our first day on the northern island brought us to a beach with clear water from the pacific ocean and some nice waves. After a small break we decided to proceed towards the national park in the area of the Tongariro Crossing. This is a famous hike going approximately for 21 kilometers in a valley

23 Feb: Fredag!
fredag 23 februari 2018 - Invercargill, Southland, Nya Zeeland

På morgonkanten, innan skolan börjat, fick vi besök av en äldre man; George. Han kom oanmäld för att sköta om vår trädgård; klippa buskar etc, vilket vår ägare gett honom i uppdrag. Efter att jag lämnat barnen på skolan och fått en liten löparrunda, erbjöd jag George en kopp te med

22 Feb: Utelåsta ur huset!
torsdag 22 februari 2018 - Invercargill, Southland, Nya Zeeland

På torsdagen skjutsade jag en lite pirrig Vilma till skolan tidigt eftersom det idag var avresa med buss till ”campen”! Vid busshållplatsen mötte en glad tjej i klassen upp och hjälpte henne med väskorna innan vi skildes åt ... Det var verkligen modigt av henne att våga lämna oss i fyra

fredag 23 februari 2018 - Auckland, Nya Zeeland

Efter att besökt ett antal städer och stränder längs kusten är vi tillbaks i Auckland. Efter att vi kom ut i Ohope beach med bra stränder ,häftiga vågor. Hade vi några övernattningar på grattis campings längs kusten upp. Häftigt att bara stanna till och bada och natta över där man

Ekstrand
Jonnaronny i Tillbaka i Auckland
Senast aktiv - från Orewa Beach, Auckland, Nya Zeeland

23 februari 2018 - 23 februari 2018

Ekstrand i Ohope beach

Ekstrand i Ohope beach

15 februari 2018 - 15 februari 2018

Äntligen är det fina vädret tillbaks. Har haft en underbar dag. På beachen och i poolen idag . Efter vi besökt Hobbiton i Matamata och vulkaner och geisrar i Rotorua . Har vi äntligen återvänt till kusten. Och tänker så fortsätta.

Ekstrand i auckland

Ekstrand i auckland

10 februari 2018 - 10 februari 2018

Nu är vi tillbaka i Orewa beach efter att vi varit uppe i cape Reinga och vänt. Sett jätte trädet Tane Mahuta 1500 år gammalt och badat i Rarawa beach , strand som är som potatis mjöl.

Ekstrand på Delfinsafari

Ekstrand på Delfinsafari

5 februari 2018 - 5 februari 2018

Ekstrand på resa

Ekstrand på resa

4 februari 2018 - 4 februari 2018

Lämnade Sandy beach i morse( Northland). Grattis camping på stranden. Bad i 2 meters vågor. Riktigt kanon. Inatt kom det in en storm och massa regn. Tur vi bor i husbil. Stackarna som tälta sidan om oss. Har kört kustvägen upp till Russel . Fantastiskt vacker vägsträcka. stannade och badade på vägen. Är nu på en Topp 10 camping i Russel. 27 grader och kanon väder. Ska ner i byn och äta seafood. Imorgon blir det bad och båttur. Varma hälsningar till alla där hemma. Familjen Ekstrand

Anna och Ann till NZ

Anna och Ann till NZ

6 februari 2018 - 6 mars 2018

Äntligen är det dags, ryggsäcken packad och resfebern på topp!! Vi åker först till Auckland och hälsar på en barndomskompis till mig. När vi ändå är åt det hållet reser vi lite i Australien också innan en avslutande vecka på Nya Zeeland igen! Ute ett halvår?? Näe bara en månad tyvärr så det blir att ligga i, men klagar inte!!

Bagpacking 2018

Bagpacking 2018

2 februari 2018 - 2 juni 2018

Nya zeeland, Australien, Indonesien, Malaysia, Thailand, Kambodja och Vietnam. Sen får vi se om vi kommer hem.

Oceanien 2018

Oceanien 2018

28 januari 2018 - 7 mars 2018

Resenärerna Johan, Karolina, Fredrik och Emma beger sig långt bort från Sveriges kalla väder. En länge efterlängtad resa till andra sidan jorden är snart här och börjar den 28 januari 15.30 med 6 timmars flygresa från Kastrup till Doha i Qatar med Qatar Airways. Där har vi 2 timmars väntetid innan vi tar nästa plan till Auckland som ligger på Nya Zeelands norra ö. Flygtiden är 16 timmar där vi även kommer förlora tid på grund av tidszonerna. Morgonen den 30 januari kommer vi landa i Auckland och vårt äventyr kommer börja på riktigt!

Söderhavet

Söderhavet

14 januari 2018 - 18 februari 2018

Vi lämnade Stockholm 14/1 för en kortare tripp till Köpenhamn där vi böt till Singapore airlines för en väsentligt längre trip till Singapore. Vi kom fram på morgonen och då stod en buss och väntade på oss för en stadsrundtur då vi ändå inte fick checka in på hotellet före 14.00. Vi är en grupp på 17 personer med en svensk guide som besökte China Town, little India och botaniska trädgården med en underbar orkidépark. Sen till hotellet uttröttade efter 12 timmar i planet och 7 timmars tidsskillnad var det skönt att vila en stund. På kvällen tog vi en promenad ner till China town och åt middag. 16/1 Här hade vi en ledig dag fram till 17.00 när vi skulle till flyget för avresa till Christchurch. Vi valde att besöka en nyanlagd park på nyanlagd mark ute i havet som man byggt med hjälp av avfall. Där var vi i en artificiell regnskog som dom byggt med massor av vackra blommor och växter. Sen åkte vi upp i Sands hotell som är tre huskroppar som är hopbyggda på toppen med restauranger och pool på 57é våningen urhäftigt! Efter en bit mat i China town var det dags att gå till hotellet för att resa vidare. 17/1 Christchurch, efetr ytterligare 10 timmar i flygplan och 5 timmars ytterligare tidsförskjutning har vi 12 timmars tidsskillnad mot hemma. Eftersom vi landar på morgonen så får vi vänta på incheckning genom att åka runt med bussen. Här kan man tro att man hamnat i England med tanke på hur husen ser ut och vad gatorna heter. Vi besöker en botanisk trädgård och tittar på återuppbyggnaden av centrala delarna som blev totalförstörda vid en jordbävning 2011. Det fanns ett monument med 185 stolar som var de stolar de 185 som omkom vid katastrofen satt på när jordbävningen kom. Efter incheckning och en stunds vila var det dags att ta en promenad och äta middag. 18/1 Idag åker vi ett Transalpin tåg ett s.k. sienic train över bergen från den östra till den västra sidan genom ett bergspass på 954 m.ö.h. Massor av tunnlar och otroligt landskap var upplevelsen här här vaskade man guld på 1800 talet och anlade kolgruvor. På andra sidan bergen mötte bussen upp och vi åt lunch och reste vidare till Frans Josefs glaciär. Detta är en by som lever på att ta turister upp till en glaciär på alla möjliga vis. Vi hade ett gäng i gruppen som flög helikopter dit. 19/1 Idag var det en lång dag med mycket bussresa och en hel del aktiviteter. Vi följde en flod genom bergslandskapen och kom så småningom till Haast där vi bordade en Jetboat för en Safri uppför floden med medhavd Picknick. Båten gick i nästan 50 knop och behövde bara 10 cm vatten. Tjejen som körde visade massa roliga trick man kunde göra med denna farkost. Häftigt. Vi färdades nästan 3 mil på floden och en höjdskillnad uppåt på 200 m. När vi kom fram stod bussen åter där för att ta oss ner till Queenstown en riktig äventyrsstad. Vi gjorde några kortare stop på vägen bl.a. på en fruktfarm där man kunde köpa det mesta som finns i fruktväg. På kvällen var det egen tid för promenad och middag i stan. Vi lyckades hamna på en dålig restaurang med engelskt kök. Ingen höjdare. 20/1 vi började med att åka och titta på där hela BungyJump rörelsen startade vid en bro med 43 meter ner till Vattnet. Där gjordes dom första kommersiella hoppen i världen i mitten på 1980 talet.Det kostade 1300 kr för att göra ett hopp men vi avstod. Sen åkte vi till guldgrävarstaden Arrowtown och var på ett Museum för att se hur det var i slutet på 1800 talet under sökandet efter guld. Sen var det lunch på en vingård där vi fick smaka nya Nyzeeländska viner och se hur dom tog hand om sina druvor. Ledig eftermiddag för vila och tvätt. På kvällen åt vi ost och vin till middag i trädgården på hotellet en ljum och härlig sommarkväll.. 21/1 Idag hade vi en ledig dag som vi spenderade i en fågelpark med bl.a. Kiwi fåglar och en show där dom visade hur dom tar hand om utrotningshotade arter. Sen promenerade vi i staden och åt lunch i en park där vi satt alldeles nära stranden där folk badade och använde massa vatten aktiviteter.. På kvällen åkte vi ett gammalt ångfartyg till en fårfarm där vi först åt en god buffe och sen fick se hur man klipper får och hur hundarna vallar fåren.. 22/1 Idag var det åter buss resa ner till vad man kallar tempererad regnskog där det växte oerhört mycket mossa på alla träd förutom att vegetationen var helt fantastisk. Sen bordade vi en bå i en fjord där bergen stupade rakt ner i vattnet och det var hundratals av vattenfall som rann utmed bergskanterna. Vi såg pälssälar och delfiner utmed båten. Kvällen tillbringade vi på hotellet i Te Anahu med ett dopp i deras pool och en Pizza på stan. 22/1 Idag var det en lugn dag med buss resa till Dunedin där vi avslutade kvällen på ett bryggeri med middag och ölprovning. Under dagen åkte vi genom landskap med fårfarmar och hjortfarmar. Strålande väder med sol och ca 25 grader.

1 januari 2018 - 1 januari 2019

Vårt stora äventyr på andra sidan jorden!

Tawa Road, Bay of Plenty, Waihi Beach, Bay of Plenty, Nya Zeeland
Kiaora Japan, Bay of Plenty, Waihi Beach, Bay of Plenty, Nya Zeeland
62 Lake Wakatipu Ride, Queenstown, Otago, Nya Zeeland
Queenstown Trail, Queenstown, Otago, Nya Zeeland
Luge Scenic Track, Queenstown, Otago, Nya Zeeland
Queenstown Trail, Queenstown, Otago, Nya Zeeland
Mills Reef Winery & Restaurant, Bay of Plenty, Waihi Beach, Bay of Plenty, Nya Zeeland
Punakaiki, West Coast, Nya Zeeland
Punakaiki, West Coast, Nya Zeeland