Wanaka
lördag 21 april 2018 - Wanaka, Otago, Nya Zeeland

En underbar plats vi hamnade på. En liten mysig stad precis vid Wanakasjön. Vårt boende på Wanaka Homestead Lodge hade allt man kunde önska. Värdinnan var så trevlig och såg till att vi hade det bra. Läget på boendet var perfekt bara ett stenkast från sjön och promenadavstånd in till

19 april: Skridskoåkning!
torsdag 19 april 2018 - Invercargill, Southland, Nya Zeeland

Efter att Per åkt till jobbet och vi hade ätit frukost tog jag och barnen en tur till stan’ för att inhandla en ny varmare jacka till Vilma och strumpor till Ellen och Ludvig. Vi hittade en fin svart jacka, som hon förhoppningsvis även kan få lov att använda till sin skoluniform...Efter

18 april: Motormuseum och cirkus!
onsdag 18 april 2018 - Invercargill, Southland, Nya Zeeland

På onsdagen jobbade Per som vanligt, medan jag och barnen åkte hem till Caroline med barnen Matheo, Ollie och Issy. Regnet öste ned, men det hindrade inte barnen att vara ute...Vi bjöds på massor med god fika med bla kakor med nygjord lemoncurd. Fantastiskt gott! Hon skickade även med oss en

Mount Cook
onsdag 18 april 2018 - Mount Cook, Canterbury, Nya Zeeland

Pga regn brann alla planerade stopp mellan Lake Tekapo och Mount Cook inne. Vi kom iallafall fram till vårt boende  Mount Cook Alpine Lodge och det var helt OK med en liten uteplats. Vi trotsade regnet och tog en promenad upp till Tasman Glacier och den blå sjön strax intill. Sedan mat på

17 april: Sjukhusbesök och ett underbart besked!
tisdag 17 april 2018 - Invercargill, Southland, Nya Zeeland

Per åkte in till jobbet kvällen innan och kom inte hem förrän 04 på morgonen... De ringde honom sedan kl 06 igen och det blev dags att stiga upp. Stackars Per var trött, men måste jobba ytterligare 4 fullspäckade dagar innan han får vara ledig... Inte konstigt att han råkade ta med sig

Lake Tekapo
måndag 16 april 2018 - Lake Tekapo, Canterbury, Nya Zeeland

Efter en natt på Jucy Snooze och en god frukost i Christchurch hämtade vi hyrbilen och startade resan mot Lake Tekapo. På vänster sida! Woohoo!Vi hade ca 22 mil att köra och det var fina vägar. Fikastopp på vägen där Mats god fudge som kommer räcka hela resan. Promenad vid sjön,

16 april: Massor med lek!
måndag 16 april 2018 - Invercargill, Southland, Nya Zeeland

På måndagen åkte Per tidigt till jobbet och jag insåg att Toni inte hade ringt... Skönt! Ett gott tecken på att övernattningen gått bra!Jag handlade på morgonen och hemmet låg oförändrat och tyst pga att Vilma fortfarande låg och sov...Jag hämtade sedan Ellen och Ludvig och allt hade

Flygresan
lördag 14 april 2018 - Christchurch, Canterbury, Nya Zeeland

Vi startade från Arlanda med flyg till Doha. Det var Quartar flygbolag och att det blev just det berodde på pris och att tiden passade oss. Hade bävat lite för denna flygresa. Det blev många timmar på flyget.I Doha hade vi ca 4 timmar innan planet till Sydney skulle avgå. Vi var en timma

15 april: Klättring och övernattning!
söndag 15 april 2018 - Invercargill, Southland, Nya Zeeland

På söndagmorgonen åkte Per till jobbet, medan vi andra åkte på gudstjänst. Vår vän Julie var framme i kyrkan och berättade om att ett antal kineser som brukar komma till deras hem för att de vill veta mer om Jesus (de hade aldrig öppnat en bibel innan de kom till Nya Zeeland). Nu ville

14 april: Sol i parken och restaurangbesök!
lördag 14 april 2018 - Invercargill, Southland, Nya Zeeland

På lördagen vaknade Ellen och Ludvig redan vid kl 6, och hann då ringa kompisarna i Sverige... Per åkte till jobbet vid 7, medan vi andra tog en lugn morgon.Efter det träffade vi den tyska familjen i parken. Det var en sval, men strålande höstdag! Vi gick först till lekparken, sedan till

16 april 2018 - 29 april 2018

NZ har aldrig funnits i våra reseplaneringar men så började dottern studera i Aus och vi skulle såklart hälsa på. Då blev det ett par veckor till Sydön på NZ. Vi var lite för nära för att kunna låta bli... Här kommer vår dagbok från resan... ett stöd för vårt minne men kanske även inspiration för någon som funderar på att besöka NZ.

New Zealand

23 februari 2018 - 23 februari 2018

Ekstrand i Ohope beach

Ekstrand i Ohope beach

15 februari 2018 - 15 februari 2018

Äntligen är det fina vädret tillbaks. Har haft en underbar dag. På beachen och i poolen idag . Efter vi besökt Hobbiton i Matamata och vulkaner och geisrar i Rotorua . Har vi äntligen återvänt till kusten. Och tänker så fortsätta.

Ekstrand i auckland

Ekstrand i auckland

10 februari 2018 - 10 februari 2018

Nu är vi tillbaka i Orewa beach efter att vi varit uppe i cape Reinga och vänt. Sett jätte trädet Tane Mahuta 1500 år gammalt och badat i Rarawa beach , strand som är som potatis mjöl.

Ekstrand på Delfinsafari

Ekstrand på Delfinsafari

5 februari 2018 - 5 februari 2018

Ekstrand på resa

Ekstrand på resa

4 februari 2018 - 4 februari 2018

Lämnade Sandy beach i morse( Northland). Grattis camping på stranden. Bad i 2 meters vågor. Riktigt kanon. Inatt kom det in en storm och massa regn. Tur vi bor i husbil. Stackarna som tälta sidan om oss. Har kört kustvägen upp till Russel . Fantastiskt vacker vägsträcka. stannade och badade på vägen. Är nu på en Topp 10 camping i Russel. 27 grader och kanon väder. Ska ner i byn och äta seafood. Imorgon blir det bad och båttur. Varma hälsningar till alla där hemma. Familjen Ekstrand

Anna och Ann till NZ

Anna och Ann till NZ

6 februari 2018 - 6 mars 2018

Äntligen är det dags, ryggsäcken packad och resfebern på topp!! Vi åker först till Auckland och hälsar på en barndomskompis till mig. När vi ändå är åt det hållet reser vi lite i Australien också innan en avslutande vecka på Nya Zeeland igen! Ute ett halvår?? Näe bara en månad tyvärr så det blir att ligga i, men klagar inte!!

Bagpacking 2018

Bagpacking 2018

2 februari 2018 - 2 juni 2018

Nya zeeland, Australien, Indonesien, Malaysia, Thailand, Kambodja och Vietnam. Sen får vi se om vi kommer hem.

Senast aktiv - från Auckland, Nya Zeeland
Ida Matteusson Appelgren