Auckland

Auckland
måndag 12 februari 2018 - Auckland, Nya Zeeland

Ville få med bilder till förra inlägget men... försöker igen!

Snart dags för nästa avfärd!
måndag 12 februari 2018 - Auckland, Nya Zeeland

Tiden går fort när man har roligt! Måndag morgon och vi packade ihop oss, lämnade bilen och tog färjan tillbaka till Auckland kl 10. Idag lyste faktiskt solen mellan molnen!Vi slängde In en tvätt hos Sanna och sedan åkte vi till fiskmarknaden för att köpa tonfisk, som jag snöat in

Äventyr!
lördag 10 februari 2018 - Waiheke Island, Auckland, Nya Zeeland

Under helgen utforskade vi ön Waiheke som ligger 35min med färja utanför Auckland. Lördagen började rätt dimmigt och regnigt så bi såg inte mycket på båtfärden. När vi kom fram hyrde vi en bil för ön är rätt stor, och många backar. Jag började köra för att öva på

Krig och vinterträdgård
fredag 9 februari 2018 - Auckland, Nya Zeeland

Fredagen ägnade vi åt Auckland war memorial museum. Där finns förutom den största minnesdelen även Maorikultur med uppträdande, djur och natur på NZ, en grym fotoutställning som NZ Geographic ordnar varje år.Vi såg och hörde en grupp Maorier som berättade sin historia, sjöng och

Äntligen framme!
fredag 9 februari 2018 - Auckland, Nya Zeeland

Det tar sin tid att åka till andra sidan jorden! Vi hade 11 timmar på flygplatsen i Doha, nytt, snyggt och gott om affärer och restauranger att fördriva tiden på. Flyget till Auckland gick 2.30 på onsdagens morgon. Good morning sa personalen och serverade middag en timme senare! Jaha...ok det

Touchdown New Zeeland!
torsdag 8 februari 2018 - Auckland, Nya Zeeland

När jag skriver denna text sitter jag och Filippa på vår första buss i Nya Zeeland. Vi kom fram till Auckland igår morse och båda blev helt tagna av staden. Så himla häftig! Vi fick båda San Fransisco-känsla av staden, inte för någon av oss har varit där men ändå. Backar och små hus

Here we go
fredag 2 februari 2018 - Auckland, Nya Zeeland

Omg. Driving on the left side of the road... wish us luck! 🤤

The perfect beginning...
fredag 2 februari 2018 - Auckland, Auckland, Nya Zeeland

So jetlaged and tired I managed to unpack my backpack and take out my underwear bag and leave it on the side, walk away and not realize until I woke up today. So it is gone. Everything.  Underwear, bras, socks. Do you know how expensive it is to buy everything new? What a waste of money... no

Val och delfin safari
söndag 28 januari 2018 - Auckland, Nya Zeeland

28/1Idag var det båtutflykt för Val och Delfin skådning. Vi såg massor av delfiner men inga valar.På kvällen var det avskedsmiddag med gänget som åkte olika rutter nästa dag.

Från Rotorua till Auckland
lördag 27 januari 2018 - Auckland, Nya Zeeland

Vi åkte tillbaka till Auckland från Rotorua ca 3 timmar med buss. Väl framme så ålte vi runt och tittade på diverse sevärdheter och åt picknick lunch i en park med utsikt över staden. Vi var ner till hamnen där vi fick se ett båtgarage där dom staplade båtarna på höjden med hjälp av

Anna och Ann till NZ

Anna och Ann till NZ

6 februari 2018 - 6 mars 2018

Äntligen är det dags, ryggsäcken packad och resfebern på topp!! Vi åker först till Auckland och hälsar på en barndomskompis till mig. När vi ändå är åt det hållet reser vi lite i Australien också innan en avslutande vecka på Nya Zeeland igen! Ute ett halvår?? Näe bara en månad tyvärr så det blir att ligga i, men klagar inte!!

Bagpacking 2018

Bagpacking 2018

2 februari 2018 - 2 juni 2018

Nya zeeland, Australien, Indonesien, Malaysia, Thailand, Kambodja och Vietnam. Sen får vi se om vi kommer hem.

Oceanien 2018

Oceanien 2018

28 januari 2018 - 7 mars 2018

Resenärerna Johan, Karolina, Fredrik och Emma beger sig långt bort från Sveriges kalla väder. En länge efterlängtad resa till andra sidan jorden är snart här och börjar den 28 januari 15.30 med 6 timmars flygresa från Kastrup till Doha i Qatar med Qatar Airways. Där har vi 2 timmars väntetid innan vi tar nästa plan till Auckland som ligger på Nya Zeelands norra ö. Flygtiden är 16 timmar där vi även kommer förlora tid på grund av tidszonerna. Morgonen den 30 januari kommer vi landa i Auckland och vårt äventyr kommer börja på riktigt!

Söderhavet

Söderhavet

14 januari 2018 - 18 februari 2018

Vi lämnade Stockholm 14/1 för en kortare tripp till Köpenhamn där vi böt till Singapore airlines för en väsentligt längre trip till Singapore. Vi kom fram på morgonen och då stod en buss och väntade på oss för en stadsrundtur då vi ändå inte fick checka in på hotellet före 14.00. Vi är en grupp på 17 personer med en svensk guide som besökte China Town, little India och botaniska trädgården med en underbar orkidépark. Sen till hotellet uttröttade efter 12 timmar i planet och 7 timmars tidsskillnad var det skönt att vila en stund. På kvällen tog vi en promenad ner till China town och åt middag. 16/1 Här hade vi en ledig dag fram till 17.00 när vi skulle till flyget för avresa till Christchurch. Vi valde att besöka en nyanlagd park på nyanlagd mark ute i havet som man byggt med hjälp av avfall. Där var vi i en artificiell regnskog som dom byggt med massor av vackra blommor och växter. Sen åkte vi upp i Sands hotell som är tre huskroppar som är hopbyggda på toppen med restauranger och pool på 57é våningen urhäftigt! Efter en bit mat i China town var det dags att gå till hotellet för att resa vidare. 17/1 Christchurch, efetr ytterligare 10 timmar i flygplan och 5 timmars ytterligare tidsförskjutning har vi 12 timmars tidsskillnad mot hemma. Eftersom vi landar på morgonen så får vi vänta på incheckning genom att åka runt med bussen. Här kan man tro att man hamnat i England med tanke på hur husen ser ut och vad gatorna heter. Vi besöker en botanisk trädgård och tittar på återuppbyggnaden av centrala delarna som blev totalförstörda vid en jordbävning 2011. Det fanns ett monument med 185 stolar som var de stolar de 185 som omkom vid katastrofen satt på när jordbävningen kom. Efter incheckning och en stunds vila var det dags att ta en promenad och äta middag. 18/1 Idag åker vi ett Transalpin tåg ett s.k. sienic train över bergen från den östra till den västra sidan genom ett bergspass på 954 m.ö.h. Massor av tunnlar och otroligt landskap var upplevelsen här här vaskade man guld på 1800 talet och anlade kolgruvor. På andra sidan bergen mötte bussen upp och vi åt lunch och reste vidare till Frans Josefs glaciär. Detta är en by som lever på att ta turister upp till en glaciär på alla möjliga vis. Vi hade ett gäng i gruppen som flög helikopter dit. 19/1 Idag var det en lång dag med mycket bussresa och en hel del aktiviteter. Vi följde en flod genom bergslandskapen och kom så småningom till Haast där vi bordade en Jetboat för en Safri uppför floden med medhavd Picknick. Båten gick i nästan 50 knop och behövde bara 10 cm vatten. Tjejen som körde visade massa roliga trick man kunde göra med denna farkost. Häftigt. Vi färdades nästan 3 mil på floden och en höjdskillnad uppåt på 200 m. När vi kom fram stod bussen åter där för att ta oss ner till Queenstown en riktig äventyrsstad. Vi gjorde några kortare stop på vägen bl.a. på en fruktfarm där man kunde köpa det mesta som finns i fruktväg. På kvällen var det egen tid för promenad och middag i stan. Vi lyckades hamna på en dålig restaurang med engelskt kök. Ingen höjdare. 20/1 vi började med att åka och titta på där hela BungyJump rörelsen startade vid en bro med 43 meter ner till Vattnet. Där gjordes dom första kommersiella hoppen i världen i mitten på 1980 talet.Det kostade 1300 kr för att göra ett hopp men vi avstod. Sen åkte vi till guldgrävarstaden Arrowtown och var på ett Museum för att se hur det var i slutet på 1800 talet under sökandet efter guld. Sen var det lunch på en vingård där vi fick smaka nya Nyzeeländska viner och se hur dom tog hand om sina druvor. Ledig eftermiddag för vila och tvätt. På kvällen åt vi ost och vin till middag i trädgården på hotellet en ljum och härlig sommarkväll.. 21/1 Idag hade vi en ledig dag som vi spenderade i en fågelpark med bl.a. Kiwi fåglar och en show där dom visade hur dom tar hand om utrotningshotade arter. Sen promenerade vi i staden och åt lunch i en park där vi satt alldeles nära stranden där folk badade och använde massa vatten aktiviteter.. På kvällen åkte vi ett gammalt ångfartyg till en fårfarm där vi först åt en god buffe och sen fick se hur man klipper får och hur hundarna vallar fåren.. 22/1 Idag var det åter buss resa ner till vad man kallar tempererad regnskog där det växte oerhört mycket mossa på alla träd förutom att vegetationen var helt fantastisk. Sen bordade vi en bå i en fjord där bergen stupade rakt ner i vattnet och det var hundratals av vattenfall som rann utmed bergskanterna. Vi såg pälssälar och delfiner utmed båten. Kvällen tillbringade vi på hotellet i Te Anahu med ett dopp i deras pool och en Pizza på stan. 22/1 Idag var det en lugn dag med buss resa till Dunedin där vi avslutade kvällen på ett bryggeri med middag och ölprovning. Under dagen åkte vi genom landskap med fårfarmar och hjortfarmar. Strålande väder med sol och ca 25 grader.

4 reissu

4 reissu

3 januari 2018 - 4 februari 2018

NZA178

NZA178

20 december 2017 - 16 januari 2018

Nu blir det dags att åka tillbaka till Nya Zeeland och Australien. Denna gången är vi på Nordön och sen i Sydney och upp mot Barriärrevet. Here we go down under.

Hongkong-Fiji-Nya Zeeland-Australien

Hongkong-Fiji-Nya Zeeland-Australien

3 december 2017 - 25 januari 2018

Sol och bad i söderhavet, Nya Zeeland runt samt Sydney och Melbourne. En resa med mycket natur och kultur. Snorkling, glaciärvandring, hiking, mountainbike, valsafari, tennis samt en och annan pub!

Jorden runt

Jorden runt

8 oktober 2017 - 8 oktober 2019

It started as a joke; Sara, if we don´t get a PhD position, let's travel the world! Eat, drink, see new places and avoid all the responsibilities of growing up for another year. I always dreamed of traveling but there was always something tying me to Sweden. Studies, a person, a home. Today, I don't even own a bed (Bella is safely spoiled at my parents place). Weird, some would say ― liberating, I would say. So the dream became a joke, the joke became reality, and now reality is just around the corner! And you know what? I am ready, let the dream begin!

Jaris och Eva-Helens kombinerade studie och upptäcktsresa

Jaris och Eva-Helens kombinerade studie och upptäcktsresa

17 oktober 2017 - 19 juni 2018

Den här gången ska vi resa runt i Nya Zeeland och Australien. Vi börjar med Nya Zeeland under ca 6månader innan vi åker till Australien. Naturupplevelser utöver det vanliga, vandra, dyka, vinprovningar m.m. under totalt 8 månader.

Nya Zeeland och söderhavsöar

Nya Zeeland och söderhavsöar

23 april 2017 - 11 maj 2017

24/4 - 30/4 Auckland Nya Zeeland 30/4 - 4/5 Fiji 4/5 - 6/5 Samoa 6/5 - 9/5 Tonga

Per Toivonen
liverpoolaren