Auckland

It's time to go... NOOOOOO 😢
onsdag 4 april 2018 - Auckland, Nya Zeeland

Nu sitter vi här på flygplatsen. Väskorna är packade och incheckade, vi kom smärtfritt genom tullen och jag vill VERKLIGEN INTE åka hem. Det är smärtsamt och plågsamt.De senaste dagarna har vi spenderat i Auckland, och efter 3 dagar måste jag säga att staden blir mer och mer attraktiv,

Ida Matteusson Appelgren
Idaho i 2018 the Aussie-Kiwi Safari
Good days in New Zealand
lördag 10 mars 2018 - Auckland, Nya Zeeland

After five amazing days in New Zealand, our trip is coming to it's end. We have seen two exciting rugby games and experienced the city of Auckland through the harbour bridge and the botanical wintergardens. We landed in Auckland on the sixth of March after two long traveling days. When we stepped

Sa17A
SA17A i New Zealand
Senast aktiv - från Australien
Sista dagarna
måndag 5 mars 2018 - Auckland, Nya Zeeland

Söndagen tackade vi för oss efter en trevlig frukost med ett par från Florida, på MC. Dom hade bara 10 dagar på NZ! 😳Vi åkte via Thames, där vi fikade och hittade en liten strand på kustvägen som var jättefin! Badade och njöt av solen. Väl tillbaka hos Sanna och Mats, gick vi ut på

fredag 23 februari 2018 - Auckland, Nya Zeeland

Efter att besökt ett antal städer och stränder längs kusten är vi tillbaks i Auckland. Efter att vi kom ut i Ohope beach med bra stränder ,häftiga vågor. Hade vi några övernattningar på grattis campings längs kusten upp. Häftigt att bara stanna till och bada och natta över där man

Jonnaronny i Tillbaka i Auckland
Auckland
måndag 12 februari 2018 - Auckland, Nya Zeeland

Ville få med bilder till förra inlägget men... försöker igen!

Snart dags för nästa avfärd!
måndag 12 februari 2018 - Auckland, Nya Zeeland

Tiden går fort när man har roligt! Måndag morgon och vi packade ihop oss, lämnade bilen och tog färjan tillbaka till Auckland kl 10. Idag lyste faktiskt solen mellan molnen!Vi slängde In en tvätt hos Sanna och sedan åkte vi till fiskmarknaden för att köpa tonfisk, som jag snöat in

Äventyr!
lördag 10 februari 2018 - Waiheke Island, Auckland, Nya Zeeland

Under helgen utforskade vi ön Waiheke som ligger 35min med färja utanför Auckland. Lördagen började rätt dimmigt och regnigt så bi såg inte mycket på båtfärden. När vi kom fram hyrde vi en bil för ön är rätt stor, och många backar. Jag började köra för att öva på

Krig och vinterträdgård
fredag 9 februari 2018 - Auckland, Nya Zeeland

Fredagen ägnade vi åt Auckland war memorial museum. Där finns förutom den största minnesdelen även Maorikultur med uppträdande, djur och natur på NZ, en grym fotoutställning som NZ Geographic ordnar varje år.Vi såg och hörde en grupp Maorier som berättade sin historia, sjöng och

Ekstrandarna i auckland
lördag 10 februari 2018 - Orewa Beach, Auckland, Nya Zeeland

Är nu i Orewa Beach.vi har återvänt från norr och besökt Rawena Beach med sand som bakpulver, Cape Reinga med två hav som möts, häftiga natur krafter. Tane Mahuta , ett träd som är minst 1500år häftigt att det stod där när knappt våra vikingar fanns . Har haft bra väder tills igår

Jonnaronny i Ekstrand i auckland
Äntligen framme!
fredag 9 februari 2018 - Auckland, Nya Zeeland

Det tar sin tid att åka till andra sidan jorden! Vi hade 11 timmar på flygplatsen i Doha, nytt, snyggt och gott om affärer och restauranger att fördriva tiden på. Flyget till Auckland gick 2.30 på onsdagens morgon. Good morning sa personalen och serverade middag en timme senare! Jaha...ok det

New Zealand

New Zealand

5 mars 2018 - 12 mars 2018

23 februari 2018 - 23 februari 2018

Ekstrand i auckland

Ekstrand i auckland

10 februari 2018 - 10 februari 2018

Nu är vi tillbaka i Orewa beach efter att vi varit uppe i cape Reinga och vänt. Sett jätte trädet Tane Mahuta 1500 år gammalt och badat i Rarawa beach , strand som är som potatis mjöl.

Anna och Ann till NZ

Anna och Ann till NZ

6 februari 2018 - 6 mars 2018

Äntligen är det dags, ryggsäcken packad och resfebern på topp!! Vi åker först till Auckland och hälsar på en barndomskompis till mig. När vi ändå är åt det hållet reser vi lite i Australien också innan en avslutande vecka på Nya Zeeland igen! Ute ett halvår?? Näe bara en månad tyvärr så det blir att ligga i, men klagar inte!!

Bagpacking 2018

Bagpacking 2018

2 februari 2018 - 2 juni 2018

Nya zeeland, Australien, Indonesien, Malaysia, Thailand, Kambodja och Vietnam. Sen får vi se om vi kommer hem.

Oceanien 2018

Oceanien 2018

28 januari 2018 - 7 mars 2018

Resenärerna Johan, Karolina, Fredrik och Emma beger sig långt bort från Sveriges kalla väder. En länge efterlängtad resa till andra sidan jorden är snart här och börjar den 28 januari 15.30 med 6 timmars flygresa från Kastrup till Doha i Qatar med Qatar Airways. Där har vi 2 timmars väntetid innan vi tar nästa plan till Auckland som ligger på Nya Zeelands norra ö. Flygtiden är 16 timmar där vi även kommer förlora tid på grund av tidszonerna. Morgonen den 30 januari kommer vi landa i Auckland och vårt äventyr kommer börja på riktigt!

Söderhavet

Söderhavet

14 januari 2018 - 18 februari 2018

Vi lämnade Stockholm 14/1 för en kortare tripp till Köpenhamn där vi böt till Singapore airlines för en väsentligt längre trip till Singapore. Vi kom fram på morgonen och då stod en buss och väntade på oss för en stadsrundtur då vi ändå inte fick checka in på hotellet före 14.00. Vi är en grupp på 17 personer med en svensk guide som besökte China Town, little India och botaniska trädgården med en underbar orkidépark. Sen till hotellet uttröttade efter 12 timmar i planet och 7 timmars tidsskillnad var det skönt att vila en stund. På kvällen tog vi en promenad ner till China town och åt middag. 16/1 Här hade vi en ledig dag fram till 17.00 när vi skulle till flyget för avresa till Christchurch. Vi valde att besöka en nyanlagd park på nyanlagd mark ute i havet som man byggt med hjälp av avfall. Där var vi i en artificiell regnskog som dom byggt med massor av vackra blommor och växter. Sen åkte vi upp i Sands hotell som är tre huskroppar som är hopbyggda på toppen med restauranger och pool på 57é våningen urhäftigt! Efter en bit mat i China town var det dags att gå till hotellet för att resa vidare. 17/1 Christchurch, efetr ytterligare 10 timmar i flygplan och 5 timmars ytterligare tidsförskjutning har vi 12 timmars tidsskillnad mot hemma. Eftersom vi landar på morgonen så får vi vänta på incheckning genom att åka runt med bussen. Här kan man tro att man hamnat i England med tanke på hur husen ser ut och vad gatorna heter. Vi besöker en botanisk trädgård och tittar på återuppbyggnaden av centrala delarna som blev totalförstörda vid en jordbävning 2011. Det fanns ett monument med 185 stolar som var de stolar de 185 som omkom vid katastrofen satt på när jordbävningen kom. Efter incheckning och en stunds vila var det dags att ta en promenad och äta middag. 18/1 Idag åker vi ett Transalpin tåg ett s.k. sienic train över bergen från den östra till den västra sidan genom ett bergspass på 954 m.ö.h. Massor av tunnlar och otroligt landskap var upplevelsen här här vaskade man guld på 1800 talet och anlade kolgruvor. På andra sidan bergen mötte bussen upp och vi åt lunch och reste vidare till Frans Josefs glaciär. Detta är en by som lever på att ta turister upp till en glaciär på alla möjliga vis. Vi hade ett gäng i gruppen som flög helikopter dit. 19/1 Idag var det en lång dag med mycket bussresa och en hel del aktiviteter. Vi följde en flod genom bergslandskapen och kom så småningom till Haast där vi bordade en Jetboat för en Safri uppför floden med medhavd Picknick. Båten gick i nästan 50 knop och behövde bara 10 cm vatten. Tjejen som körde visade massa roliga trick man kunde göra med denna farkost. Häftigt. Vi färdades nästan 3 mil på floden och en höjdskillnad uppåt på 200 m. När vi kom fram stod bussen åter där för att ta oss ner till Queenstown en riktig äventyrsstad. Vi gjorde några kortare stop på vägen bl.a. på en fruktfarm där man kunde köpa det mesta som finns i fruktväg. På kvällen var det egen tid för promenad och middag i stan. Vi lyckades hamna på en dålig restaurang med engelskt kök. Ingen höjdare. 20/1 vi började med att åka och titta på där hela BungyJump rörelsen startade vid en bro med 43 meter ner till Vattnet. Där gjordes dom första kommersiella hoppen i världen i mitten på 1980 talet.Det kostade 1300 kr för att göra ett hopp men vi avstod. Sen åkte vi till guldgrävarstaden Arrowtown och var på ett Museum för att se hur det var i slutet på 1800 talet under sökandet efter guld. Sen var det lunch på en vingård där vi fick smaka nya Nyzeeländska viner och se hur dom tog hand om sina druvor. Ledig eftermiddag för vila och tvätt. På kvällen åt vi ost och vin till middag i trädgården på hotellet en ljum och härlig sommarkväll.. 21/1 Idag hade vi en ledig dag som vi spenderade i en fågelpark med bl.a. Kiwi fåglar och en show där dom visade hur dom tar hand om utrotningshotade arter. Sen promenerade vi i staden och åt lunch i en park där vi satt alldeles nära stranden där folk badade och använde massa vatten aktiviteter.. På kvällen åkte vi ett gammalt ångfartyg till en fårfarm där vi först åt en god buffe och sen fick se hur man klipper får och hur hundarna vallar fåren.. 22/1 Idag var det åter buss resa ner till vad man kallar tempererad regnskog där det växte oerhört mycket mossa på alla träd förutom att vegetationen var helt fantastisk. Sen bordade vi en bå i en fjord där bergen stupade rakt ner i vattnet och det var hundratals av vattenfall som rann utmed bergskanterna. Vi såg pälssälar och delfiner utmed båten. Kvällen tillbringade vi på hotellet i Te Anahu med ett dopp i deras pool och en Pizza på stan. 22/1 Idag var det en lugn dag med buss resa till Dunedin där vi avslutade kvällen på ett bryggeri med middag och ölprovning. Under dagen åkte vi genom landskap med fårfarmar och hjortfarmar. Strålande väder med sol och ca 25 grader.

4 reissu

4 reissu

3 januari 2018 - 4 februari 2018

NZA178

NZA178

20 december 2017 - 16 januari 2018

Nu blir det dags att åka tillbaka till Nya Zeeland och Australien. Denna gången är vi på Nordön och sen i Sydney och upp mot Barriärrevet. Here we go down under.

2018 the Aussie-Kiwi Safari

2018 the Aussie-Kiwi Safari

13 januari 2018 - 6 april 2018

Efter 3 år är det dags igen. Nu ska vi utforska mer av Nya Zeelands vildmark, dyka mer, kanske ett och annan vågad aktivitet med en start i Melbourne och lite Grand Slam! 🎾

Jari Och Eva-Helen Oinas
JariEvaHelen