Rotorua

Rotorua
fredag 8 november 2019 - Rotorua, Bay of Plenty, Nya Zeeland

I Rotorua finns hur mycket som helst att se och uppleva. Staden är uppbyggd på ett aktivt vulkanområde så överallt bubblar och fräser det från jorden. Runt staden ligger det ett molntäcke av svavelånga. Ibland ricktigt sticker det i näsan och det luktar som gamla ruttna ägg.Vi spenderade

Helena Köhler
Travelophy i New Zealand
Senast aktiv - från Coromandel, Waikato, Nya Zeeland
Början på vår resa
söndag 3 februari 2019 - Rotorua, Bay of Plenty, Nya Zeeland

Lite segt att ställa om sig tidsmäsigt! Nu är vi på väg! Ett andra stopp i dag! Parkerat nere vid en sjö. Jag och Mellisa har varit på expedition i vorm cave! Lite tufft men roligt! Blev nerfirad i full klättermundering så häftigt. Vandrade och åkte på däckring! Upplyst i grott taket

Södra hemisfärens största geyser Pohutu
tisdag 22 januari 2019 - Rotorua, Bay of Plenty, Nya Zeeland

Tis 22/1 God frukost och fönsterbord. I fjärran ser vi snöklädda bergstoppar på andra sidan sjön.  Sitter inne för det blåser fortfarande rejält från sjön. Åker ner Taupo marina. Här ligger kustbevakningen och många olika turbåtar. Ett par svart svanar simmar vid slipen. Den gröna

Ingela Johansson
Droemmen i Nya Zeeland 2019
Senast aktiv - från Bangkok, Thailand
5 januari: Heta källor, lejon och nyazeeländska djur!
lördag 5 januari 2019 - Rotorua, Bay of Plenty, Nya Zeeland

På lördagsmorgonen tog vi lite sovmorgon, vilket var skönt. Efter frukosten åkte vi in till centrum i Rotorua. På vägen in i centrum såg vi hur det bolmade rök från en gränd. Det såg nästan ut som om det brann, men vi förstod att det måste vara en av de många varma källorna vi hade

Heta pooler..
torsdag 1 november 2018 - Rotorua, Bay of Plenty, Nya Zeeland

Efter vi checkade in gick vi en runda runt området och hittade både svimmingpool och heta pooler. Vi bytteom omgående. Det var fantastiskt 😍.  Så nu är vi varma. Då var det bara lite kvällsmat också innan denna dag är slut. Over & out för nu 😌 Ingela&Stefan

Ingela Lundström
ViggeOnTour2018 i ViggeOnTour2018
Senast aktiv - från Vigge, Västernorrlands län, Sverige
Great walk... and we finsihed it!
onsdag 21 mars 2018 - Rotorua, Bay of Plenty, Nya Zeeland

Hello,Ja, vi överlevde vandringen alla tre. Det som var mest fascinerande var kanske att hela vandringen faktiskt blev av. Vi har kollat in väderleksrapporten en hel del den sista tiden och konstaterade att de tre dagarna vi skulle vara ute var regnfria, trots detta inledde vi vandringen med en

Ida Matteusson Appelgren
Idaho i 2018 the Aussie-Kiwi Safari
Senast aktiv - från Auckland, Nya Zeeland
Den bästa födelsedagen!
onsdag 28 februari 2018 - Rotorua, Bay of Plenty, Nya Zeeland

Idag fick jag både sång och presenter, tack fina vänner!!Stora planer för dagen. Kl 9 var vi på ett ställe där man åker upp på ett berg och sedan kan man åka mountainbike eller luge ner. Det är en rodel som var lätt att styra och anpassa farten på. Olika banor fanns det och vi åkte

Två dagar med Sanna
måndag 26 februari 2018 - Rotorua, Bay of Plenty, Nya Zeeland

Måndagen blev en resdag. Tåg till flyget som tog oss till Auckland igen. Vi flög 13.00 och det tog 3 timmar men vi landade 19.00 lokal tid. Konstigt det där med tid🤔Hyrbil som vi ska ha hela sista veckan tog oss hem till Sanna och Mats. Tisdagen startade vi kl 8.30 mot Cambridge och

Like old boiled eggs
lördag 13 januari 2018 - Rotorua, Bay of Plenty, Nya Zeeland

This day should be called our Iceland experience. The morning started with a morning "swim" in the ice cold water and a small chat with the cows, we started the journey. After a small drive over some mountains, an amazing panorama view of a valley we entered an area famous for its hot springs. Like

Matilda & Philipp
PhiliTilda i Down Under
Senast aktiv - från Brisbane, Brisbane, Queensland, Australien
Mauri
lördag 10 februari 2018 - Rotorua, Bay of Plenty, Nya Zeeland

Allt känns mycket bättre nu. För gårdagen var helt fantastisk. Som jag nämnde åkte vi till till Tamaki Mauri Village som är som en forntida mauri-by. Upplevelsen började redan med bussresan dit med vår busschaufför som var helt underbar. Och vi fick komma dit och togs emot av en

New Zealand

Nya Zeeland 2019

Nya Zeeland 2019

1 januari 2019 - 25 januari 2019

30 september 2018 - 30 november 2018

Vi kommer att upptäcka Nya Zeeland och på Hawaii på vår resa. Just nu så skriver vi ut alla nödvändiga dokument som behövs. Alla vaccinationer är gjorda. Vi inväntar de Internationella körkorten. Idag har vi bokat boende i Auckland och håller på att göra upp en resplan. Det börjar bli verklighet - det börjar närma sig - Det Stora Äventyret. :-D

Anna och Ann till NZ

Anna och Ann till NZ

6 februari 2018 - 6 mars 2018

Äntligen är det dags, ryggsäcken packad och resfebern på topp!! Vi åker först till Auckland och hälsar på en barndomskompis till mig. När vi ändå är åt det hållet reser vi lite i Australien också innan en avslutande vecka på Nya Zeeland igen! Ute ett halvår?? Näe bara en månad tyvärr så det blir att ligga i, men klagar inte!!

Bagpacking 2018

Bagpacking 2018

4 februari 2018 - 2 juni 2018

Nya zeeland, Australien, Indonesien, Malaysia, Thailand och Vietnam. Sen får vi se om vi kommer hem.

Oceanien 2018

Oceanien 2018

28 januari 2018 - 7 mars 2018

Resenärerna Johan, Karolina, Fredrik och Emma beger sig långt bort från Sveriges kalla väder. En länge efterlängtad resa till andra sidan jorden är snart här och börjar den 28 januari 15.30 med 6 timmars flygresa från Kastrup till Doha i Qatar med Qatar Airways. Där har vi 2 timmars väntetid innan vi tar nästa plan till Auckland som ligger på Nya Zeelands norra ö. Flygtiden är 16 timmar där vi även kommer förlora tid på grund av tidszonerna. Morgonen den 30 januari kommer vi landa i Auckland och vårt äventyr kommer börja på riktigt!

Söderhavet

Söderhavet

14 januari 2018 - 18 februari 2018

Vi lämnade Stockholm 14/1 för en kortare tripp till Köpenhamn där vi böt till Singapore airlines för en väsentligt längre trip till Singapore. Vi kom fram på morgonen och då stod en buss och väntade på oss för en stadsrundtur då vi ändå inte fick checka in på hotellet före 14.00. Vi är en grupp på 17 personer med en svensk guide som besökte China Town, little India och botaniska trädgården med en underbar orkidépark. Sen till hotellet uttröttade efter 12 timmar i planet och 7 timmars tidsskillnad var det skönt att vila en stund. På kvällen tog vi en promenad ner till China town och åt middag. 16/1 Här hade vi en ledig dag fram till 17.00 när vi skulle till flyget för avresa till Christchurch. Vi valde att besöka en nyanlagd park på nyanlagd mark ute i havet som man byggt med hjälp av avfall. Där var vi i en artificiell regnskog som dom byggt med massor av vackra blommor och växter. Sen åkte vi upp i Sands hotell som är tre huskroppar som är hopbyggda på toppen med restauranger och pool på 57é våningen urhäftigt! Efter en bit mat i China town var det dags att gå till hotellet för att resa vidare. 17/1 Christchurch, efetr ytterligare 10 timmar i flygplan och 5 timmars ytterligare tidsförskjutning har vi 12 timmars tidsskillnad mot hemma. Eftersom vi landar på morgonen så får vi vänta på incheckning genom att åka runt med bussen. Här kan man tro att man hamnat i England med tanke på hur husen ser ut och vad gatorna heter. Vi besöker en botanisk trädgård och tittar på återuppbyggnaden av centrala delarna som blev totalförstörda vid en jordbävning 2011. Det fanns ett monument med 185 stolar som var de stolar de 185 som omkom vid katastrofen satt på när jordbävningen kom. Efter incheckning och en stunds vila var det dags att ta en promenad och äta middag. 18/1 Idag åker vi ett Transalpin tåg ett s.k. sienic train över bergen från den östra till den västra sidan genom ett bergspass på 954 m.ö.h. Massor av tunnlar och otroligt landskap var upplevelsen här här vaskade man guld på 1800 talet och anlade kolgruvor. På andra sidan bergen mötte bussen upp och vi åt lunch och reste vidare till Frans Josefs glaciär. Detta är en by som lever på att ta turister upp till en glaciär på alla möjliga vis. Vi hade ett gäng i gruppen som flög helikopter dit. 19/1 Idag var det en lång dag med mycket bussresa och en hel del aktiviteter. Vi följde en flod genom bergslandskapen och kom så småningom till Haast där vi bordade en Jetboat för en Safri uppför floden med medhavd Picknick. Båten gick i nästan 50 knop och behövde bara 10 cm vatten. Tjejen som körde visade massa roliga trick man kunde göra med denna farkost. Häftigt. Vi färdades nästan 3 mil på floden och en höjdskillnad uppåt på 200 m. När vi kom fram stod bussen åter där för att ta oss ner till Queenstown en riktig äventyrsstad. Vi gjorde några kortare stop på vägen bl.a. på en fruktfarm där man kunde köpa det mesta som finns i fruktväg. På kvällen var det egen tid för promenad och middag i stan. Vi lyckades hamna på en dålig restaurang med engelskt kök. Ingen höjdare. 20/1 vi började med att åka och titta på där hela BungyJump rörelsen startade vid en bro med 43 meter ner till Vattnet. Där gjordes dom första kommersiella hoppen i världen i mitten på 1980 talet.Det kostade 1300 kr för att göra ett hopp men vi avstod. Sen åkte vi till guldgrävarstaden Arrowtown och var på ett Museum för att se hur det var i slutet på 1800 talet under sökandet efter guld. Sen var det lunch på en vingård där vi fick smaka nya Nyzeeländska viner och se hur dom tog hand om sina druvor. Ledig eftermiddag för vila och tvätt. På kvällen åt vi ost och vin till middag i trädgården på hotellet en ljum och härlig sommarkväll.. 21/1 Idag hade vi en ledig dag som vi spenderade i en fågelpark med bl.a. Kiwi fåglar och en show där dom visade hur dom tar hand om utrotningshotade arter. Sen promenerade vi i staden och åt lunch i en park där vi satt alldeles nära stranden där folk badade och använde massa vatten aktiviteter.. På kvällen åkte vi ett gammalt ångfartyg till en fårfarm där vi först åt en god buffe och sen fick se hur man klipper får och hur hundarna vallar fåren.. 22/1 Idag var det åter buss resa ner till vad man kallar tempererad regnskog där det växte oerhört mycket mossa på alla träd förutom att vegetationen var helt fantastisk. Sen bordade vi en bå i en fjord där bergen stupade rakt ner i vattnet och det var hundratals av vattenfall som rann utmed bergskanterna. Vi såg pälssälar och delfiner utmed båten. Kvällen tillbringade vi på hotellet i Te Anahu med ett dopp i deras pool och en Pizza på stan. 22/1 Idag var det en lugn dag med buss resa till Dunedin där vi avslutade kvällen på ett bryggeri med middag och ölprovning. Under dagen åkte vi genom landskap med fårfarmar och hjortfarmar. Strålande väder med sol och ca 25 grader.

Nya Zeeland

Nya Zeeland

1 januari 2018 - 1 februari 2019

Vårt stora äventyr på andra sidan jorden!

2018 the Aussie-Kiwi Safari

2018 the Aussie-Kiwi Safari

13 januari 2018 - 6 april 2018

Efter 3 år är det dags igen. Nu ska vi utforska mer av Nya Zeelands vildmark, dyka mer, kanske ett och annan vågad aktivitet med en start i Melbourne och lite Grand Slam! 🎾

Rickard Och Marie
Rickard50