Rotorua

Mauri
lördag 10 februari 2018 - Rotorua, Bay of Plenty, Nya Zeeland

Allt känns mycket bättre nu. För gårdagen var helt fantastisk. Som jag nämnde åkte vi till till Tamaki Mauri Village som är som en forntida mauri-by. Upplevelsen började redan med bussresan dit med vår busschaufför som var helt underbar. Och vi fick komma dit och togs emot av en

Upp och ner
fredag 9 februari 2018 - Rotorua, Bay of Plenty, Nya Zeeland

9/2-18Okej ska inte ljuga. Det är väldigt krävande att vara här. Framför allt när jetlagen inte släppt och Kiwi Experiences som vi reser med har tappat bort vår bokning, vi är påväg men för alla delstopp så står vi på stand by så det tar väldigt mycket energi, dessutom på vissa,

Termisk aktivitet
lördag 3 februari 2018 - Rotorua, Bay of Plenty, Nya Zeeland

Dagens utflykt blev till en stor park med gejsrar, varma källor och grönfärgade sjöar som hette Wai-O-Tapu Thermal Wonderland. Det kändes som att vi var i Jurassic Park, fast utan dinosaurier. Helt fantastiskt hur jordens inre kan påverka det yttre så mycket.Vid 10.15 tittade vi på när en

Vulkaner och Maorer
fredag 26 januari 2018 - Rotorua, Bay of Plenty, Nya Zeeland

Idag tog vi bussen till Waimangu volcanic center där vi tog en 6 km lång promenad i en vulkanisk värld me ånade hål i berget, puttrande vatten hålor och Geisrar. När promenaden var slut var det dags för en båttur på sjön som skapades vid det senaste vulkanutbrottet 1886. här fanns en

Vulkananer och Maorer
torsdag 25 januari 2018 - Rotorua, Bay of Plenty, Nya Zeeland

Idag var det dags att lämna sydör för en flight till Auckland. Väl framme stod en buss och väntade för att ta oss ned till Rotorua där Maorerna (ursprungsbefolkningen) har sitt fäste och där det är hög vulkanisk aktivitet. Här hade vi problem med luftkonditioneringen på bussen som inte

Om att köra bil i de gröna kullarnas land (med småbarn)
fredag 17 februari 2017 - Rotorua, Bay of Plenty, Nya Zeeland

I Mount Maunganui var det jättevarmt så vi kände att vi inte orkade gå upp för berget och titta på utsikten som vi hade tänkt göra från början. Vill höll på att svettas bort redan i brisen på strandpromenaden så att promenera i solen i uppförsbacke kändes inte så lockande.

Slappedag.....
onsdag 8 februari 2017 - Rotorua, Bay of Plenty, Nya Zeeland

Mulet och lite kyligt när vi vaknade. Idag hade vi inte planerat någonting. Efter "öråd" bestämde vi oss för att stanna i Rotorua eftersom det också började regna lite.....Blev ytterligare koll på "underjordisk" aktivitet i en park och på eftermiddagen badade vi spabad som vi hade i våra

Thefantasticfourontour i Down under
Wai-O-Tapu och Tamaki Maori Village
tisdag 7 februari 2017 - Rotorua, Bay of Plenty, Nya Zeeland

Lämnade Taupo för vidare färd mot Rotorua. Första stoppet blev Wai-O-Tapu ett vulkaniskt område med bubblande sjöar i olika färger. Vi skulle också kolla en gejser "Lady Knox" som skulle ha "utbrott" kl 10.15 varje dag😊 Vi tyckte det var lite konstigt med tiden.....men vi fick

Thefantasticfourontour i Down under
Vi har besökt Fylke!
torsdag 2 februari 2017 - Rotorua, Bay of Plenty, Nya Zeeland

Igår besökte vi Fylke ifrån Sagan om Ringen! Vi tog en guidad tur som avslutades med en öl på "Green Dragon"! Så läckert att ha fått se denna inspelningsplats på riktigt - speciellt för mig och Tommy som sett filmerna så många gånger👌Vi drog vidare söderut och hamnade i Rotorua,

Therese Thell Dalin
FamiljenThellDalin i Dalins äventyr
Senast aktiv - från Bang Tao Beach, Phuket, Thailand
Polynesian Spa
fredag 27 januari 2017 - Rotorua, Bay of Plenty, Nya Zeeland

Idag avslutar vi vår vistelse i Rotorua hos Davarre och Nick. Vi har haft en fantastisk vecka tillsammans med god mat och dryck. Idag var Hans och jag på ett spa där det fanns 5 utomhuspooler med varierande grader (36, 38, 40, 42 och 39-41 grader plus ett kallbad) härligt! Jag gjorde en miss

nonnanodde
Nonnanodde i Australien
Senast aktiv - från Mundoolun, Queensland, Australien
Bagpacking 2018

Bagpacking 2018

2 februari 2018 - 2 juni 2018

Nya zeeland, Australien, Indonesien, Malaysia, Thailand, Kambodja och Vietnam. Sen får vi se om vi kommer hem.

Oceanien 2018

Oceanien 2018

28 januari 2018 - 7 mars 2018

Resenärerna Johan, Karolina, Fredrik och Emma beger sig långt bort från Sveriges kalla väder. En länge efterlängtad resa till andra sidan jorden är snart här och börjar den 28 januari 15.30 med 6 timmars flygresa från Kastrup till Doha i Qatar med Qatar Airways. Där har vi 2 timmars väntetid innan vi tar nästa plan till Auckland som ligger på Nya Zeelands norra ö. Flygtiden är 16 timmar där vi även kommer förlora tid på grund av tidszonerna. Morgonen den 30 januari kommer vi landa i Auckland och vårt äventyr kommer börja på riktigt!

Söderhavet

Söderhavet

14 januari 2018 - 18 februari 2018

Vi lämnade Stockholm 14/1 för en kortare tripp till Köpenhamn där vi böt till Singapore airlines för en väsentligt längre trip till Singapore. Vi kom fram på morgonen och då stod en buss och väntade på oss för en stadsrundtur då vi ändå inte fick checka in på hotellet före 14.00. Vi är en grupp på 17 personer med en svensk guide som besökte China Town, little India och botaniska trädgården med en underbar orkidépark. Sen till hotellet uttröttade efter 12 timmar i planet och 7 timmars tidsskillnad var det skönt att vila en stund. På kvällen tog vi en promenad ner till China town och åt middag. 16/1 Här hade vi en ledig dag fram till 17.00 när vi skulle till flyget för avresa till Christchurch. Vi valde att besöka en nyanlagd park på nyanlagd mark ute i havet som man byggt med hjälp av avfall. Där var vi i en artificiell regnskog som dom byggt med massor av vackra blommor och växter. Sen åkte vi upp i Sands hotell som är tre huskroppar som är hopbyggda på toppen med restauranger och pool på 57é våningen urhäftigt! Efter en bit mat i China town var det dags att gå till hotellet för att resa vidare. 17/1 Christchurch, efetr ytterligare 10 timmar i flygplan och 5 timmars ytterligare tidsförskjutning har vi 12 timmars tidsskillnad mot hemma. Eftersom vi landar på morgonen så får vi vänta på incheckning genom att åka runt med bussen. Här kan man tro att man hamnat i England med tanke på hur husen ser ut och vad gatorna heter. Vi besöker en botanisk trädgård och tittar på återuppbyggnaden av centrala delarna som blev totalförstörda vid en jordbävning 2011. Det fanns ett monument med 185 stolar som var de stolar de 185 som omkom vid katastrofen satt på när jordbävningen kom. Efter incheckning och en stunds vila var det dags att ta en promenad och äta middag. 18/1 Idag åker vi ett Transalpin tåg ett s.k. sienic train över bergen från den östra till den västra sidan genom ett bergspass på 954 m.ö.h. Massor av tunnlar och otroligt landskap var upplevelsen här här vaskade man guld på 1800 talet och anlade kolgruvor. På andra sidan bergen mötte bussen upp och vi åt lunch och reste vidare till Frans Josefs glaciär. Detta är en by som lever på att ta turister upp till en glaciär på alla möjliga vis. Vi hade ett gäng i gruppen som flög helikopter dit. 19/1 Idag var det en lång dag med mycket bussresa och en hel del aktiviteter. Vi följde en flod genom bergslandskapen och kom så småningom till Haast där vi bordade en Jetboat för en Safri uppför floden med medhavd Picknick. Båten gick i nästan 50 knop och behövde bara 10 cm vatten. Tjejen som körde visade massa roliga trick man kunde göra med denna farkost. Häftigt. Vi färdades nästan 3 mil på floden och en höjdskillnad uppåt på 200 m. När vi kom fram stod bussen åter där för att ta oss ner till Queenstown en riktig äventyrsstad. Vi gjorde några kortare stop på vägen bl.a. på en fruktfarm där man kunde köpa det mesta som finns i fruktväg. På kvällen var det egen tid för promenad och middag i stan. Vi lyckades hamna på en dålig restaurang med engelskt kök. Ingen höjdare. 20/1 vi började med att åka och titta på där hela BungyJump rörelsen startade vid en bro med 43 meter ner till Vattnet. Där gjordes dom första kommersiella hoppen i världen i mitten på 1980 talet.Det kostade 1300 kr för att göra ett hopp men vi avstod. Sen åkte vi till guldgrävarstaden Arrowtown och var på ett Museum för att se hur det var i slutet på 1800 talet under sökandet efter guld. Sen var det lunch på en vingård där vi fick smaka nya Nyzeeländska viner och se hur dom tog hand om sina druvor. Ledig eftermiddag för vila och tvätt. På kvällen åt vi ost och vin till middag i trädgården på hotellet en ljum och härlig sommarkväll.. 21/1 Idag hade vi en ledig dag som vi spenderade i en fågelpark med bl.a. Kiwi fåglar och en show där dom visade hur dom tar hand om utrotningshotade arter. Sen promenerade vi i staden och åt lunch i en park där vi satt alldeles nära stranden där folk badade och använde massa vatten aktiviteter.. På kvällen åkte vi ett gammalt ångfartyg till en fårfarm där vi först åt en god buffe och sen fick se hur man klipper får och hur hundarna vallar fåren.. 22/1 Idag var det åter buss resa ner till vad man kallar tempererad regnskog där det växte oerhört mycket mossa på alla träd förutom att vegetationen var helt fantastisk. Sen bordade vi en bå i en fjord där bergen stupade rakt ner i vattnet och det var hundratals av vattenfall som rann utmed bergskanterna. Vi såg pälssälar och delfiner utmed båten. Kvällen tillbringade vi på hotellet i Te Anahu med ett dopp i deras pool och en Pizza på stan. 22/1 Idag var det en lugn dag med buss resa till Dunedin där vi avslutade kvällen på ett bryggeri med middag och ölprovning. Under dagen åkte vi genom landskap med fårfarmar och hjortfarmar. Strålande väder med sol och ca 25 grader.

Dalins äventyr

Dalins äventyr

22 januari 2017 - 27 mars 2017

En månad i husbil på Nya Zeeland, fem dagar i Australien (Sydney mer specifikt) och 24 nätter i Thailand med hela familjen! Ska bli sååå härligt😎!

1 januari 2017 - 20 januari 2017

Tillsammans med mannen i mitt liv ger jag mig ut på en roadtrip från Auckland på nordön till Christchurch på sydön😊

Down under

Down under

25 december 2016 - 17 februari 2017

Australien

Australien

19 november 2016 - 10 mars 2017

Nu börjar jag ha resfeber. Nedräkningen har börjat.

9 november 2016 - 12 december 2016

Till.NZ via Bangkok hem via Aus och Hong Kong

Lika långt... men ytterligare lite längre

Lika långt... men ytterligare lite längre

7 januari 2017 - 19 februari 2017

Då var det dags igen..! Vi har södra delen av nordön kvar att utforska plus ett för oss nytt resmål. Sri lanka.

Nya Zeeland 2016

Nya Zeeland 2016

6 februari 2016 - 8 mars 2016

Vi har länge planerat en resa till NZ och nu blir den av. En månad och vi kommer att besöka både Nordön och Sydön. Starten sker i Köpenhamn, där vi bordar Singapore Airlines flight 351 till Singapore söndag den 8.

Ida Matteusson Appelgren
Idaho