Canterbury

Mount Cook
onsdag 18 april 2018 - Mount Cook, Canterbury, Nya Zeeland

Pga regn brann alla planerade stopp mellan Lake Tekapo och Mount Cook inne. Vi kom iallafall fram till vårt boende  Mount Cook Alpine Lodge och det var helt OK med en liten uteplats. Vi trotsade regnet och tog en promenad upp till Tasman Glacier och den blå sjön strax intill. Sedan mat på

Lake Tekapo
måndag 16 april 2018 - Lake Tekapo, Canterbury, Nya Zeeland

Efter en natt på Jucy Snooze och en god frukost i Christchurch hämtade vi hyrbilen och startade resan mot Lake Tekapo. På vänster sida! Woohoo!Vi hade ca 22 mil att köra och det var fina vägar. Fikastopp på vägen där Mats god fudge som kommer räcka hela resan. Promenad vid sjön,

Flygresan
lördag 14 april 2018 - Christchurch, Canterbury, Nya Zeeland

Vi startade från Arlanda med flyg till Doha. Det var Quartar flygbolag och att det blev just det berodde på pris och att tiden passade oss. Hade bävat lite för denna flygresa. Det blev många timmar på flyget.I Doha hade vi ca 4 timmar innan planet till Sydney skulle avgå. Vi var en timma

Tillbaka till Sydön

Skulle nu snart ha landat i Melbourne, Australien, men ena startmotorn var sönder så vi fick gå av planet igen, tillbaka till loungen. Då passar vi på att göra ett inlägg så klart! Efter 11 nätter i Wellington tog vi färjan tillbaka till Sydön; vi träffade ett jättetrevligt äldre par

Aldrig varit längre söderut
fredag 23 mars 2018 - Lake Tekapo, Canterbury, Nya Zeeland

Hej!Nu är vi så långt ner på sydön (och i världen?) vi kommer att komma och har just lämnat Wanaka efter ett besök på Puzzling World, ett rätt kul ställe som leker med ens hjärna genom optiska illusioner och världens första jättelabyrint bland annat. Efter senaste inlägget tog vi

Long time no see...
måndag 12 mars 2018 - Hanmer Springs, Canterbury, Nya Zeeland

God kväll kära folk,Det var ett bra tag sedan vår senaste uppdatering, trots att vi haft tillgång till internet ett tag. Vi mår bra, men vår långhike runt Stewart island blev hastigt avslutad. Grabbarna tog första etappen och jag fick tre dagars hike. För att vara helt ärlig så bestod

Idaho i 2018 the Aussie-Kiwi Safari
Mot varmare breddgrader
onsdag 28 februari 2018 - Christchurch, Canterbury, Nya Zeeland

Nu är vi nästan framme i Australien. Och bakom oss lämnar vi fantastiska veckor på Nya Zeeland. Om jag kommer sakna det? Massor.Som jag säkert har nämnt innan är kiwis underbara. Oavsett situation eller servicemöte så är de fantastiska. Sedan har alla naturupplevelser varit fantastiska.

aktiviteter, orkaner och akuten
tisdag 20 februari 2018 - Christchurch, Canterbury, Nya Zeeland

Jag vet inte riktigt hur jag ska fånga den senaste veckans aktiviteter i ett inlägg, men jag ska i alla fall göra ett försök. På tisdagen tog vi en lugn kajaktur och lyssnade på den utrotningshotade fågeln saddlebacks sång (jag kunde nu skriva dit den på mitt ”big year” lista för

Idaho i 2018 the Aussie-Kiwi Safari
Senast aktiv - från Auckland, Nya Zeeland
Ain’t no mountain high enough, ain’t no river low enough
måndag 12 februari 2018 - Mount Cook, Canterbury, Nya Zeeland

Efter vår fantastiska stjärnklara natt uppe på Mt John blev vår kommande dag ännu mer fantastisk! Vi började med att äta en stadig frukost på vårt ”stammis” ställe Shawty’s i Twizel och åkte sedan norrut mot Nya Zeelands högsta berg, Mt Cook (3754m) eller Aoraki som det heter på

Turistens guide till galaxen
söndag 11 februari 2018 - Lake Tekapo, Canterbury, Nya Zeeland

Vi hämtade vår nya hyrbil (via bolaget Jucy) på förmiddagen och lämnade Christchurch. Ett platt landskap växte fram, men ju längre söderut vi kom desto mer berg växte fram i horisonten. Det regnade en hel del denna dag och det var väldigt molnigt så vi såg bara mindre konturer av

Nya Zeeland

Nya Zeeland

16 april 2018 - 29 april 2018

NZ har aldrig funnits i våra reseplaneringar men så började dottern studera i Aus och vi skulle såklart hälsa på. Då blev det ett par veckor till Sydön på NZ. Vi var lite för nära för att kunna låta bli... Här kommer vår dagbok från resan... ett stöd för vårt minne men kanske även inspiration för någon som funderar på att besöka NZ.

Bagpacking 2018

Bagpacking 2018

2 februari 2018 - 2 juni 2018

Nya zeeland, Australien, Indonesien, Malaysia, Thailand, Kambodja och Vietnam. Sen får vi se om vi kommer hem.

Oceanien 2018

Oceanien 2018

28 januari 2018 - 7 mars 2018

Resenärerna Johan, Karolina, Fredrik och Emma beger sig långt bort från Sveriges kalla väder. En länge efterlängtad resa till andra sidan jorden är snart här och börjar den 28 januari 15.30 med 6 timmars flygresa från Kastrup till Doha i Qatar med Qatar Airways. Där har vi 2 timmars väntetid innan vi tar nästa plan till Auckland som ligger på Nya Zeelands norra ö. Flygtiden är 16 timmar där vi även kommer förlora tid på grund av tidszonerna. Morgonen den 30 januari kommer vi landa i Auckland och vårt äventyr kommer börja på riktigt!

Bali, Australien, bröllop och Nya Zeeland

Bali, Australien, bröllop och Nya Zeeland

1 februari 2018 - 31 mars 2018

Två månader iväg från vardagen där vi ska uppleva, upptäcka och njuta av livet 😍

2018 the Aussie-Kiwi Safari

2018 the Aussie-Kiwi Safari

13 januari 2018 - 6 april 2018

Efter 3 år är det dags igen. Nu ska vi utforska mer av Nya Zeelands vildmark, dyka mer, kanske ett och annan vågad aktivitet med en start i Melbourne och lite Grand Slam! 🎾

Nya Zeeland och Australien

Nya Zeeland och Australien

15 december 2017 - 30 januari 2018

Rikard och Maria på äventyr på andra sidan jorden! Vandring, dykning, stranden, skåda den vackra naturen och så lite jul och nyår på det!

Down Under

Down Under

3 december 2017 - 26 januari 2018

Diary about Matilda and Philipp's Honeymoon. In the 2 months, they are going to explore Australia, Tasmania and New Zealand.

Hongkong-Fiji-Nya Zeeland-Australien

Hongkong-Fiji-Nya Zeeland-Australien

3 december 2017 - 25 januari 2018

Sol och bad i söderhavet, Nya Zeeland runt samt Sydney och Melbourne. En resa med mycket natur och kultur. Snorkling, glaciärvandring, hiking, mountainbike, valsafari, tennis samt en och annan pub!

Jaris och Eva-Helens kombinerade studie och upptäcktsresa

Jaris och Eva-Helens kombinerade studie och upptäcktsresa

17 oktober 2017 - 19 juni 2018

Den här gången ska vi resa runt i Nya Zeeland och Australien. Vi börjar med Nya Zeeland under ca 6 månader innan vi åker till Australien. Naturupplevelser utöver det vanliga, vandra, dyka, vinprovningar m.m. under totalt 8 månader.

New Zealand 2018 Revivel-Tour

New Zealand 2018 Revivel-Tour

15 januari 2018 - 26 februari 2018

Vi skall återuppliva gamla minnen och fisken från vår premiärresa 1995.

750 Tasman Valley Rd, Aoraki/Mount Cook nationalpark, Canterbury, Nya Zeeland
Lake Tekapo, Canterbury, Neuseeland