Canterbury

Akaroa
lördag 1 februari 2020 - Akaroa, Canterbury, Nya Zeeland

Solen står rakt upp på himlen. Det är den varmaste dagen hittills på resan. Det ör vindstilla och knappt en krusning på vattenytan när vi kliver ut på bryggan. De svarta våtdräkterna som vi med stor möda lyckats pressa oss i känns som tortyrredskap i den obarmhärtiga solen. Var finns

17 januari
fredag 17 januari 2020 - Kaikoura, Canterbury, Nya Zeeland

I dag har vi varit på valsafari. Resan ut med båten gick bra men så fort den stannade så var det inte roligt, det körde runt i magen och det var en hel del som kräktes. Men vi såg tre stycken stora valar, en haj och många delfiner. Såg även albatross.

Evru54 i Australien/Nya Zeeland/Bali
16 januari
torsdag 16 januari 2020 - Kaikoura, Canterbury, Nya Zeeland

Idag har vi kört från västra sidan till östra sidan på Nya Zeelands syd ö. Det har varit mycket vägarbete och vi har kört på serpentinvägar upp, ner och runt bergen. Men nu är vi framme i Kaikoura. Efter en underbar middag sitter vi nu på Anders och Kerstins hotellrum och dricker öl

Evru54 i Australien/Nya Zeeland/Bali
Valsafari och lata sälar
måndag 18 november 2019 - Kaikoura, Canterbury, Nya Zeeland

Nu har vi tagit oss ner till södra New Zealand. Här är lite kallare klimat än den norra men sägs  vara den ännu vackrare och vildare ön.Vi började med vinprovning uppe i vindistrikten. Sen åkte vi ner till min favoritstad Kaikoura. Här kan man se valar, delfiner och det bor pälssälar

Helena Köhler
Travelophy i New Zealand
Senast aktiv - från Coromandel, Waikato, Nya Zeeland
Resan börjar närma sig slutet

Nu sitter vi på flygplatsen i Christchurch och väntar på att få flyga till Auckland och sedan vidare till Hongkong, Helsingfors och sedan Göteborg. Förhoppningsvis är vi hemma omkring 19:40 i morgon. Blir en tuff flygresa på 26 timmar. Tur att det är på vägen hem nu. Då kan man bara

Ragnvald Eliasson
EvaRagnvald i RWC2019 Japan
Senast aktiv - från Hongkong, Hongkong
Äntligen på plats i husbilen
fredag 11 oktober 2019 - Geraldine, Canterbury, Nya Zeeland

I förrgår lämnade vi Tokyo. Som tur var lämnade vi i tid för en kraftig tyfon var på väg in över Japan och den träffade Kobe kvällen efter vi lämnat landet.  Planet till Auckland var försenat med drygt en timme men körde in det mesta under natten. Som vanligt var det nästan omöjligt

evaragnvald
EvaRagnvald i RWC2019 Japan
Trähus i uppbyggnades Christchurch
fredag 1 mars 2019 - Christchurch, Canterbury, Nya Zeeland

Det finns en del saker som svenskar inte är bra på, men att bygga hus kan vi. Vi vet hur man isolerar, bygger solida hus som klarar kyla, blåst och värme innehållandes isolering och dubbelfönster. Tyvärr kan jag inte säga detsamma om Nya Zeeländska hus. Eftersom det lider mot höst här i

Besvikelse i Nelson
tisdag 26 februari 2019 - Christchurch, Canterbury, Nya Zeeland

Så var vi framme vid sista destinationen på Nya Zeeland. I detta nu sitter Kristina på planet mot Sydney igen och jag sitter i fönstret i min väns Nadias coola hus med utsikt över havet här i Christchurch. De senaste dagarna har varit intensiva. Vi kom ju fram till Wellington efter en lång

Sovmorgon och säl-spotting
torsdag 21 februari 2019 - Kaikoura, Canterbury, Nya Zeeland

Äntligen sovmorgon! Så småningom kravlade vi oss ur den sköna sängen och tog oss till ett närliggande café för en lång och mysig frukost. När frukosten var klar var det dags att bege sig ut på spaning efter sälar vid Point Kean. En sicksackande promenad över ändlösa torra vidder

Annelie Jönsson
Annelie_och_Tomas i Nya Zeeland
Senast aktiv - från Elgin, Skottland, Storbritannien
Surfing och road trip
onsdag 20 februari 2019 - Kaikoura, Canterbury, Nya Zeeland

Annelie ville helst inte vakna alls på grund av att huset hade en så härlig sovatmosfär. När hon väl pallrat sig ur sängen så inledde vi dagen med lantlig frukost med spatserande hönor utanför fönstret. När vi fyllt på med energi var det dags för surflektion. Mark lärde oss

Annelie Jönsson
Annelie_och_Tomas i Nya Zeeland
Senast aktiv - från Elgin, Skottland, Storbritannien
Second time around

Second time around

14 januari 2020 - 30 september 2020

Jag är 36. Livet går... Jag kunde inte leva med att förra gången jag slutade mitt jobb och drog ut och reste var den enda gången. Så nu kör vi igen. Second time around :)

New Zealand

New Zealand

21 oktober 2019 - 11 december 2019

Australien/Nya Zeeland/Bali

Australien/Nya Zeeland/Bali

26 december 2019 - 29 januari 2020

Reser till Australien över nyår 2019/2020, sedan bär det av till Nya Zeeland, där vi ska bila runt både på sydön och nordön. Avslutar resan med fem dagar på Bali.

Sydney och Nya Zeeland

Sydney och Nya Zeeland

12 februari 2019 - 2 mars 2019

Jag och Kristina, lillasyster åker runt på Nya Zeeland, men börjar med 5 dagar i Sydney!

Nya Zeeland

Nya Zeeland

11 februari 2019 - 3 mars 2019

Tomas och jag reser till Nya Zeeland! En drömresa går i uppfyllelse.

Nya Zeeland 2019

Nya Zeeland 2019

1 januari 2019 - 25 januari 2019

Oceanien

Oceanien

18 november 2018 - 12 januari 2019

Via Hong Kong till Australiens östra kust och därefter Nya Zeeland

Down Under - Resan som äntligen blev av!

Down Under - Resan som äntligen blev av!

15 oktober 2018 - 13 januari 2019

För 10 år sedan var vi i USA och firade min 40 års dag och då sa jag att när jag fyller 50 år, så vill jag att vi firar den i Australien. Nu närmar sig dagen D då vi börjar vår resa föra att fira min 50 årsdag. Vi kommer att besöka Hong Kong, Australien, Nya Zeeland och Thailand under vår tre månader långa resa. Välkommen att följa med oss på vår livs resa Down Under.

ViggeOnTour2018

ViggeOnTour2018

30 september 2018 - 30 november 2018

Vi kommer att upptäcka Nya Zeeland och på Hawaii på vår resa. Just nu så skriver vi ut alla nödvändiga dokument som behövs. Alla vaccinationer är gjorda. Vi inväntar de Internationella körkorten. Idag har vi bokat boende i Auckland och håller på att göra upp en resplan. Det börjar bli verklighet - det börjar närma sig - Det Stora Äventyret. :-D

Anne och Arne Reser

Anne och Arne Reser