Canterbury

Trähus i uppbyggnades Christchurch
fredag 1 mars 2019 - Christchurch, Canterbury, Nya Zeeland

Det finns en del saker som svenskar inte är bra på, men att bygga hus kan vi. Vi vet hur man isolerar, bygger solida hus som klarar kyla, blåst och värme innehållandes isolering och dubbelfönster. Tyvärr kan jag inte säga detsamma om Nya Zeeländska hus. Eftersom det lider mot höst här i

Besvikelse i Nelson
tisdag 26 februari 2019 - Christchurch, Canterbury, Nya Zeeland

Så var vi framme vid sista destinationen på Nya Zeeland. I detta nu sitter Kristina på planet mot Sydney igen och jag sitter i fönstret i min väns Nadias coola hus med utsikt över havet här i Christchurch. De senaste dagarna har varit intensiva. Vi kom ju fram till Wellington efter en lång

Sovmorgon och säl-spotting
torsdag 21 februari 2019 - Kaikoura, Canterbury, Nya Zeeland

Äntligen sovmorgon! Så småningom kravlade vi oss ur den sköna sängen och tog oss till ett närliggande café för en lång och mysig frukost. När frukosten var klar var det dags att bege sig ut på spaning efter sälar vid Point Kean. En sicksackande promenad över ändlösa torra vidder

Annelie Jönsson
Annelie_och_Tomas i Nya Zeeland
Senast aktiv - från Elgin, Skottland, Storbritannien
Surfing och road trip
onsdag 20 februari 2019 - Kaikoura, Canterbury, Nya Zeeland

Annelie ville helst inte vakna alls på grund av att huset hade en så härlig sovatmosfär. När hon väl pallrat sig ur sängen så inledde vi dagen med lantlig frukost med spatserande hönor utanför fönstret. När vi fyllt på med energi var det dags för surflektion. Mark lärde oss

Annelie Jönsson
Annelie_och_Tomas i Nya Zeeland
Senast aktiv - från Elgin, Skottland, Storbritannien
Arthur´s pass Waipara Kaikoura
tisdag 15 januari 2019 - Kaikoura, Canterbury, Nya Zeeland

Tis 15/1Björn riktade värmekaminen mot badrummet en stund så vi kunde duscha trots en kylig morgon. Beställer ägg och bacon till frukost. Vi har en lång körning framför oss. Kör genom Arthur´s pass på över 900 meter. Målet idag är Kaikoura. Vi har bokat en valtur till imorgon bitti.

Waiparas vingårdar och pärlan Akaroa
onsdag 9 januari 2019 - Akaroa, Canterbury, Nya Zeeland

Ons 9/1Har ställt klockan på 6. Det blåser ute och vi kollar hemsidan. Utfärderna är inställda hela förmiddagen. Vi somnar om. Efter frukost åker vi förbi valbåtarna som ligger inne alla fyra. Inga valar idag heller.... Lämnar Kaikoura och kör söderut. Vackert och kuperat. Lagom till

Kaikoura
tisdag 8 januari 2019 - Kaikoura, Canterbury, Nya Zeeland

Tisdag 8/1Frukost med te, yoghurt och rostat bröd. Gott! Får byta rum eftersom vi vill stanna en natt till. Vi hade ett extra rum med två sängar. Nya rummet har ännu bättre utsikt och bilen står bakom huset. Invändigt är det fjällstuga med kraftig stockpanel så vi känner oss som hemma.

Vingårdarna i Wairau Valley och Kaikoura
måndag 7 januari 2019 - Kaikoura, Canterbury, Nya Zeeland

Måndag 7/1Efter frukost kör vi vidare söderut mot vingårdarna i Wairau Valley. Stoneleigh var stängt för vinprovning men det finns ju andra… Vi besökte Hunters. Fick pröva sju olika viner för 5$ som de sedan drog av vid köp av vin. Deras skumpa heter MiruMiru och betyder bubblor på

Vi säger adjö till husbilen och Nya Zealand
söndag 30 december 2018 - Christchurch, Canterbury, Nya Zeeland

Framme i Christchurch så checkar vi in på campingen där vi ska sova vår sista natt i Nya Zeeland. Vi unnar oss att äta middag ute på en lokal pub där vi båda beställer fisk, men får något som vi inte riktigt vet vad det är. Lagom till vi ätit upp, så dra ett lokalt band igång och

Delfiner, pingviner och sälar.
fredag 28 december 2018 - Akaroa, Canterbury, Nya Zeeland

Då det inte blev boende vid kusten igår, så har vi siktet på den lilla staden Akaroa. Sista två milen slingrar sig vägen upp för ett berg och sedan ner mot staden som ligger i en vik som är en gammal vulkanisk krater. Vi har ingen bokad camping, men åker till en som vi tycker ligger bra

Sydney och Nya Zeeland

Sydney och Nya Zeeland

12 februari 2019 - 2 mars 2019

Jag och Kristina, lillasyster åker runt på Nya Zeeland, men börjar med 5 dagar i Sydney!

11 februari 2019 - 3 mars 2019

Tomas och jag reser till Nya Zeeland! En drömresa går i uppfyllelse.

Nya Zeeland 2019

Nya Zeeland 2019

1 januari 2019 - 25 januari 2019

Oceanien

Oceanien

18 november 2018 - 12 januari 2019

Via Hong Kong till Australiens östra kust och därefter Nya Zeeland

Down Under - Resan som äntligen blev av!

Down Under - Resan som äntligen blev av!

15 oktober 2018 - 13 januari 2019

För 10 år sedan var vi i USA och firade min 40 års dag och då sa jag att när jag fyller 50 år, så vill jag att vi firar den i Australien. Nu närmar sig dagen D då vi börjar vår resa föra att fira min 50 årsdag. Vi kommer att besöka Hong Kong, Australien, Nya Zeeland och Thailand under vår tre månader långa resa. Välkommen att följa med oss på vår livs resa Down Under.

ViggeOnTour2018

ViggeOnTour2018

30 september 2018 - 30 november 2018

Vi kommer att upptäcka Nya Zeeland och på Hawaii på vår resa. Just nu så skriver vi ut alla nödvändiga dokument som behövs. Alla vaccinationer är gjorda. Vi inväntar de Internationella körkorten. Idag har vi bokat boende i Auckland och håller på att göra upp en resplan. Det börjar bli verklighet - det börjar närma sig - Det Stora Äventyret. :-D

Anne och Arne Reser

Anne och Arne Reser

5 oktober 2018 - 19 december 2018

16 april 2018 - 29 april 2018

NZ har aldrig funnits i våra reseplaneringar men så började dottern studera i Aus och vi skulle såklart hälsa på. Då blev det ett par veckor till Sydön på NZ. Vi var lite för nära för att kunna låta bli... Här kommer vår dagbok från resan... ett stöd för vårt minne men kanske även inspiration för någon som funderar på att besöka NZ.

Global Tour

Global Tour

15 oktober 2018 - 28 februari 2019

Planning

Bagpacking 2018

Bagpacking 2018

4 februari 2018 - 2 juni 2018

Nya zeeland, Australien, Indonesien, Malaysia, Thailand och Vietnam. Sen får vi se om vi kommer hem.

Jari Och Eva-Helen Oinas
JariEvaHelen