Dunedin

Tågresa till Pukerangi
söndag 13 oktober 2019 - Dunedin, Otago, Nya Zeeland

Denna dag bestämde vi oss för att åka tåg igen, var ju några dagar sedan sist😉.Vi anlände till Dunedins järnvägsstation en halvtimme innan tåget avgick. Järnvägen var byggd under 1870-talet och gick högt uppe bergen. Numera är det bara till för turister och entusiaster av gamla

Ragnvald Eliasson
EvaRagnvald i RWC2019 Japan
Senast aktiv - från Hongkong, Hongkong
Moeraki Boulders Otago halvön Dunedin
torsdag 10 januari 2019 - Dunedin, Otago, Nya Zeeland

Tors 10/1Både fönster och balkongdörr är öppna under natten. Vaknar av att det regnar ute. Stora taköverhäng på huset så det regnar inte in. När det är dags för frukost skiner solen igen. Vi äter ute på vår balkong. Rostat bröd med ost, marmelad, yoghurt, te och kaffe. Tar lite

Ingela Johansson
Droemmen i Nya Zeeland 2019
Senast aktiv - från Bangkok, Thailand
Mot Östkusten
måndag 24 december 2018 - Dunedin, Otago, Nya Zeeland

20181222I dag vandrade vi upp på Mount Iron här fick man en underbar utsikt över Wanaka och dess omnejd. Sedan blev det kaffe med välförtjänt kaka.Martin funderade på en kajaktur men vädret var inte på bästa humör, regn med omväxlande sol och vind. Istället lagade vi en god middag med

Kerstin & Jonny Andersson
Kreja i Global Tour
Senast aktiv - från Doha, Qatar
Foton
torsdag 22 november 2018 - Dunedin, Otago, Nya Zeeland

foton

Idag,,, inget regn
torsdag 22 november 2018 - Dunedin, Otago, Nya Zeeland

Vi kom tillslut hit till Dunedin efter en spännande dag i ösregnet ... vägen var översvämmad på flertalet ställen . Nästan en känsla av naturkatastrof när det dessutom spöregnat hela natten. Vaknar dock idag till uppehåll o tidvis solsken , så vi stannar här o ” gör stan

22 september: Kalas och tjejdag med shopping etc i Dunedin!
lördag 22 september 2018 - Dunedin, Otago, Nya Zeeland

På lördagsmorgonen var Per tvungen att gå upp vid 6.30 eftersom han skulle till jobbet... Jag drog mig en halvtimme till och började sedan bla packa in all vår skidutrustning, som vi hyrt, i bilen, eftersom vi idag planerade att åka till Dunedin för att lämna tillbaka allt igen. Efter att

13 maj: Botanisk trädgård och Tunnel Beach!
söndag 13 maj 2018 - Dunedin, Otago, Nya Zeeland

På söndagen sov vi länge. Lilla Ellen hade vaknat och hostat en del, men vi hade ändå alla fått den sömn vi behövde!  Per uppskattade framför allt lite sovmorgon efter allt jobbande...När alla vaknat sjöng vi för Ellen och Vilma eftersom det var Linneadagen! Vi sjöng även för Ludvig

12 maj: Heldag i Dunedin!
lördag 12 maj 2018 - Dunedin, Otago, Nya Zeeland

På lördagen startade vi bilen vid 7-tiden och körde mot Dunedin, Nya Zeelands äldsta universitetsstad, som ligger drygt 20 mil öster om Invercargill. När vi kom fram började vi med att besöka deras ”farmers market”, vilket ska vara en av de bästa i Nya Zeeland och ligger precis intill

Ut på landsbygden och in mot stan
lördag 24 mars 2018 - Dunedin, Otago, Nya Zeeland

Efter utflykten till Milford Sound åkte vi på slingriga vägar tillbaks mot Te Anau. Nu med betydligt bättre väder och sikt. Vi stannade till vid några vandringsleder och traskade på i rask takt längs dessa. Älskar när de skriver ut hur lång tid en vandring beräknas ta! Lite enklare att

Ann-Louise Blomberg
Sixtensvassaklor i Jorden runt på 31 dagar
Senast aktiv - från Mauritius
Albatrosser
onsdag 24 januari 2018 - Dunedin, Otago, Nya Zeeland

Idag har vi varit ute på en båtutflykt bland Sälar, sjölejon och Albatrosser den största bland sjöfåglar med ett vingspan om ca 3 meter. Efter båtturen var vi till ett Albatrosscenter där vi fick se 4 honor som ruvade på sina ägg och en beskrivning hur dom försöker rädda arten här

Nya Zeeland 2019

Rugby VM i Japan som startpunkt, efter Japan blir det New Zealand sydön

Söderhavet

Söderhavet

14 januari 2018 - 18 februari 2018

Vi lämnade Stockholm 14/1 för en kortare tripp till Köpenhamn där vi böt till Singapore airlines för en väsentligt längre trip till Singapore. Vi kom fram på morgonen och då stod en buss och väntade på oss för en stadsrundtur då vi ändå inte fick checka in på hotellet före 14.00. Vi är en grupp på 17 personer med en svensk guide som besökte China Town, little India och botaniska trädgården med en underbar orkidépark. Sen till hotellet uttröttade efter 12 timmar i planet och 7 timmars tidsskillnad var det skönt att vila en stund. På kvällen tog vi en promenad ner till China town och åt middag. 16/1 Här hade vi en ledig dag fram till 17.00 när vi skulle till flyget för avresa till Christchurch. Vi valde att besöka en nyanlagd park på nyanlagd mark ute i havet som man byggt med hjälp av avfall. Där var vi i en artificiell regnskog som dom byggt med massor av vackra blommor och växter. Sen åkte vi upp i Sands hotell som är tre huskroppar som är hopbyggda på toppen med restauranger och pool på 57é våningen urhäftigt! Efter en bit mat i China town var det dags att gå till hotellet för att resa vidare. 17/1 Christchurch, efetr ytterligare 10 timmar i flygplan och 5 timmars ytterligare tidsförskjutning har vi 12 timmars tidsskillnad mot hemma. Eftersom vi landar på morgonen så får vi vänta på incheckning genom att åka runt med bussen. Här kan man tro att man hamnat i England med tanke på hur husen ser ut och vad gatorna heter. Vi besöker en botanisk trädgård och tittar på återuppbyggnaden av centrala delarna som blev totalförstörda vid en jordbävning 2011. Det fanns ett monument med 185 stolar som var de stolar de 185 som omkom vid katastrofen satt på när jordbävningen kom. Efter incheckning och en stunds vila var det dags att ta en promenad och äta middag. 18/1 Idag åker vi ett Transalpin tåg ett s.k. sienic train över bergen från den östra till den västra sidan genom ett bergspass på 954 m.ö.h. Massor av tunnlar och otroligt landskap var upplevelsen här här vaskade man guld på 1800 talet och anlade kolgruvor. På andra sidan bergen mötte bussen upp och vi åt lunch och reste vidare till Frans Josefs glaciär. Detta är en by som lever på att ta turister upp till en glaciär på alla möjliga vis. Vi hade ett gäng i gruppen som flög helikopter dit. 19/1 Idag var det en lång dag med mycket bussresa och en hel del aktiviteter. Vi följde en flod genom bergslandskapen och kom så småningom till Haast där vi bordade en Jetboat för en Safri uppför floden med medhavd Picknick. Båten gick i nästan 50 knop och behövde bara 10 cm vatten. Tjejen som körde visade massa roliga trick man kunde göra med denna farkost. Häftigt. Vi färdades nästan 3 mil på floden och en höjdskillnad uppåt på 200 m. När vi kom fram stod bussen åter där för att ta oss ner till Queenstown en riktig äventyrsstad. Vi gjorde några kortare stop på vägen bl.a. på en fruktfarm där man kunde köpa det mesta som finns i fruktväg. På kvällen var det egen tid för promenad och middag i stan. Vi lyckades hamna på en dålig restaurang med engelskt kök. Ingen höjdare. 20/1 vi började med att åka och titta på där hela BungyJump rörelsen startade vid en bro med 43 meter ner till Vattnet. Där gjordes dom första kommersiella hoppen i världen i mitten på 1980 talet.Det kostade 1300 kr för att göra ett hopp men vi avstod. Sen åkte vi till guldgrävarstaden Arrowtown och var på ett Museum för att se hur det var i slutet på 1800 talet under sökandet efter guld. Sen var det lunch på en vingård där vi fick smaka nya Nyzeeländska viner och se hur dom tog hand om sina druvor. Ledig eftermiddag för vila och tvätt. På kvällen åt vi ost och vin till middag i trädgården på hotellet en ljum och härlig sommarkväll.. 21/1 Idag hade vi en ledig dag som vi spenderade i en fågelpark med bl.a. Kiwi fåglar och en show där dom visade hur dom tar hand om utrotningshotade arter. Sen promenerade vi i staden och åt lunch i en park där vi satt alldeles nära stranden där folk badade och använde massa vatten aktiviteter.. På kvällen åkte vi ett gammalt ångfartyg till en fårfarm där vi först åt en god buffe och sen fick se hur man klipper får och hur hundarna vallar fåren.. 22/1 Idag var det åter buss resa ner till vad man kallar tempererad regnskog där det växte oerhört mycket mossa på alla träd förutom att vegetationen var helt fantastisk. Sen bordade vi en bå i en fjord där bergen stupade rakt ner i vattnet och det var hundratals av vattenfall som rann utmed bergskanterna. Vi såg pälssälar och delfiner utmed båten. Kvällen tillbringade vi på hotellet i Te Anahu med ett dopp i deras pool och en Pizza på stan. 22/1 Idag var det en lugn dag med buss resa till Dunedin där vi avslutade kvällen på ett bryggeri med middag och ölprovning. Under dagen åkte vi genom landskap med fårfarmar och hjortfarmar. Strålande väder med sol och ca 25 grader.

Nya Zeeland

Nya Zeeland

1 januari 2018 - 1 februari 2019

Vårt stora äventyr på andra sidan jorden!

Jorden runt på 31 dagar

Jorden runt på 31 dagar

7 mars 2018 - 7 april 2018

Via Los Angeles åker vi till Cook-öarna, Nya Zeeland och Australien, innan vi färdas hem via Hongkong.

Hongkong-Fiji-Nya Zeeland-Australien

Hongkong-Fiji-Nya Zeeland-Australien

3 december 2017 - 25 januari 2018

Sol och bad i söderhavet, Nya Zeeland runt samt Sydney och Melbourne. En resa med mycket natur och kultur. Snorkling, glaciärvandring, hiking, mountainbike, valsafari, tennis samt en och annan pub!

Jaris och Eva-Helens kombinerade studie och upptäcktsresa

Jaris och Eva-Helens kombinerade studie och upptäcktsresa

17 oktober 2017 - 19 juni 2018

Den här gången ska vi resa runt i Nya Zeeland och Australien. Vi börjar med Nya Zeeland under ca 6 månader innan vi åker till Australien. Naturupplevelser utöver det vanliga, vandra, dyka, vinprovningar m.m. under totalt 8 månader.

Australien -Nya Zeeland

Australien -Nya Zeeland

28 mars 2017 - 8 juni 2017

Snart är det dax att utforska nya länder, mycket spända och förväntansfulla!

Ann-Louise Blomberg
Sixtensvassaklor