Southland

Fyra årstider i Milford Sound
torsdag 15 februari 2018 - Milford Sound, Southland, Nya Zeeland

Vi gick upp tidigt för att bege oss till Milford Sound, en isolerad fjord mitt ute i vildmarken. För att ta sig dit måste man åka förbi Te Anau och köra cirka 2 timmar för att nå fjorden mitt ute i Fiordland National Park. Fiordland är en av flera nationalparker som tillhör det gigantiska

16 Feb: Semlor, Sverigebesök och Skype
fredag 16 februari 2018 - Invercargill, Southland, Nya Zeeland

Fredagen var en ganska vanlig skoldag för Ellen och Ludvig. Deras matlådor till skolan har tidigare bestått av hemlagad vanlig lunch, men de har nu istället valt att ha mackor att värma som de andra barnen... På fredagar finns annars ”lyxen” att kunna köpa korv med bröd... På Vilmas

Frisk luft i Te Anau med hästridning och fika
onsdag 14 februari 2018 - Te Anau, Southland, Nya Zeeland

Dagen gick i betydligt lägre tempo än föregående dag. Vi vaknade upp på motellet med vacker havsutsikt och bestämde oss för att åka in till Riverton för att äta frukost. Där åt vi några slags ’fattiga riddare’ och eggs Benedict med smoothie och long black coffee (min favorit här

15: Internationell familjeafton
torsdag 15 februari 2018 - Invercargill, Southland, Nya Zeeland

På torsdagen var det, efter skoldagen, familjekväll med internationell prägel på Ellen och Ludvigs skola med möjlighet att träffa Ellen och Ludvigs lärare;  Mrs Gibbs. Alla med utländsk härkomst blev tillfrågade om vi ville tillaga något klassiskt från vårt lands mattradition. Att

Av och på vid Southern Scenic Route
tisdag 13 februari 2018 - Riverton, Southland, Nya Zeeland

Vi började vår dag i den coola byn Oamaru nere vid havet. Centrum består utav gamla byggnader i viktoriansk stil och mitt ibland dessa ligger ett spännande steampunk-museum. För de som inte vet vad steampunk är kan man förklara stilen som en alternativ dåtid eller kanske underlig framtid

14 Feb: Alla hjärtans dag, restaurangbesök
onsdag 14 februari 2018 - Invercargill, Southland, Nya Zeeland

På onsdagen var det alla hjärtans dag och vi uppvaktade varandra lite på morgonen. Vi kunde idag äta frukost  tillsammans med Per på morgonen, vilket var jättemysigt! Hemma i Sverige brukar vi ha helt olika tider...Jag gick jag till tennisklubben i närheten för att vara med på ”social

13 Feb: dans och tennisstart
tisdag 13 februari 2018 - Invercargill, Southland, Nya Zeeland

I skolan var det bl.a. löpning 400 meter för Ellen och Ludvig. De kom båda 3:a av tjejerna resp pojkarna så de berättade stolt om det när de kom hem!Efter skoldagens slut, på tisdagen, skulle Vilma börja spela tennis på på tennisklubben ca 200m från vårt hus. Ellen skulle även börja

12 Feb: HLR i skolan, akvarellkurs
måndag 12 februari 2018 - Invercargill, Southland, Nya Zeeland

Måndagen var varm och skön.Ellen och Ludvig fick bl.a. träna hjärt- och lungräddning i skolan och fick ett fint intyg med sig hem!Jag ägnade förmiddagen åt engelskaläxan jag fick av engelskaläraren förra veckan... Platsen för studierna blev en filt i Queens Park och en latte från

8 Feb: Föräldramöte med Vilmas lärare
fredag 9 februari 2018 - Invercargill, Southland, Nya Zeeland

På torsdagen var det skoldag som vanligt för barnen och jobb för Per. Ellen och Ludvig hade idrott i slutet av dagen. Utan att byta om, iklädda sin vanliga uniform med tex kjol och strumpbyxor för Ellen, fick de bl.a. springa 60 och 100 meter och Ellen fick även chansen att prova kasta

7 Feb: Shakespeare i parken
onsdag 7 februari 2018 - Invercargill, Southland, Nya Zeeland

På onsdagen hade det klarnat upp och det var varmt och skönt. Efter att jag och barnen varit i skolan och Per avslutat jobbet åkte vi till Otepuni park för att se en Shakespeareföreställning. Min engelskalärare hade ordnat biljetter! Solen värmde skönt och vi slog oss ned närmast scenen

Oceanien 2018

Oceanien 2018

28 januari 2018 - 7 mars 2018

Resenärerna Johan, Karolina, Fredrik och Emma beger sig långt bort från Sveriges kalla väder. En länge efterlängtad resa till andra sidan jorden är snart här och börjar den 28 januari 15.30 med 6 timmars flygresa från Kastrup till Doha i Qatar med Qatar Airways. Där har vi 2 timmars väntetid innan vi tar nästa plan till Auckland som ligger på Nya Zeelands norra ö. Flygtiden är 16 timmar där vi även kommer förlora tid på grund av tidszonerna. Morgonen den 30 januari kommer vi landa i Auckland och vårt äventyr kommer börja på riktigt!

1 januari 2018 - 1 januari 2019

Vårt stora äventyr på andra sidan jorden!

Down Under

Down Under

3 december 2017 - 26 januari 2018

Diary about Matilda and Philipp's Honeymoon. In the 2 months, they are going to explore Australia, Tasmania and New Zealand.

Jaris och Eva-Helens kombinerade studie och upptäcktsresa

Jaris och Eva-Helens kombinerade studie och upptäcktsresa

17 oktober 2017 - 19 juni 2018

Den här gången ska vi resa runt i Nya Zeeland och Australien. Vi börjar med Nya Zeeland under ca 6månader innan vi åker till Australien. Naturupplevelser utöver det vanliga, vandra, dyka, vinprovningar m.m. under totalt 8 månader.

New Zealand 2018 Revivel-Tour

New Zealand 2018 Revivel-Tour

15 januari 2018 - 26 februari 2018

Vi skall återuppliva gamla minnen och fisken från vår premiärresa 1995.

Australien -Nya Zeeland

Australien -Nya Zeeland

28 mars 2017 - 8 juni 2017

Snart är det dax att utforska nya länder, mycket spända och förväntansfulla!

Dalins äventyr

Dalins äventyr

22 januari 2017 - 27 mars 2017

En månad i husbil på Nya Zeeland, fem dagar i Australien (Sydney mer specifikt) och 24 nätter i Thailand med hela familjen! Ska bli sååå härligt😎!

Down under

Down under

25 december 2016 - 17 februari 2017

14 juli 2017 - 21 augusti 2017

Sex månader på vift

Sex månader på vift

24 mars 2016 - 25 september 2016

Nya Zeeland och Sydostasien under sex månader

6188 New Zealand State Highway 94, Fiordland National Park, Southland, Nya Zeeland
1879 Milford Sound Hwy, Fiordland National Park, Southland, Nya Zeeland
Deepwater Basin Road, Fiordland National Park, Southland, Nya Zeeland