West Coast

14 januari
tisdag 14 januari 2020 - Franz Josef Glacier, West Coast, Nya Zeeland

Idag har vi varit ute på en lång vandring. Vi skulle gå upp till glaciären. Franz Josefs glaciär. Glaciären var lite svart på toppen och det är faktisk från bränderna i Australien. Vi har haft ett fantastiskt väder idag. När vi kom tillbaka till hotellet så gick vi och vilade lite, sen

Evru54 i Australien/Nya Zeeland/Bali
13 januari
måndag 13 januari 2020 - Franz Josef Glacier, West Coast, Nya Zeeland

Idag har varit en dag med mycket händelser. Vi har kört ca 39 mil på mycket upp, ner och slingriga vägar, jag har också lyckats att köra punktering på vänster fram hjul inte roligt alls, men men det är sånt som kan hända. Nu gäller det bara att få tag på ett nytt däck, tur det fanns

Evru54 i Australien/Nya Zeeland/Bali
en dag till...
onsdag 18 december 2019 - Barrytown, West Coast, Nya Zeeland

Christer speaking..i bilen, trångt, krokigt å jävligt är det men det får vi leva med. Fast när vi mötte en tradare som kom runt en bergknalle på en enkelfilig väg som blev det väl trångt....Tack vare ett fack i berget som fick vi en dec tillgodo...... lite väl nära där.....Ett

Christer Ahlkvist
Chralle i Då var det dags igen.......
Senast aktiv - från Barrytown, West Coast, Nya Zeeland
Pancake rocks
söndag 20 oktober 2019 - Punakaiki, West Coast, Nya Zeeland

På vägen upp till Westport stannade till i en nationalpark som har det som de kallar för Pancake rocks och blowholes. Klipporna har utav vind och vatten formats så att de ser ut som högar med pannkakor. Det finns också hål emellan klipporna så att när vattnet kommer in där så ser det ut

EvaRagnvald i RWC2019 Japan
Puzzling World i Wanaka och regnig resa till Franz Josef
lördag 19 oktober 2019 - Westport, West Coast, Nya Zeeland

Stoppet i Wanaka blev på en campingplats bland buskar och träd en bit utanför staden centrum.Värden på campingen hade jobbat i Norge och visste mycket väl var Göteborg ligger. Hans hustru hade varit med honom i Oslo på ett besök för några år sedan. Visst är världen liten.  På

EvaRagnvald i RWC2019 Japan
Hike
tisdag 19 februari 2019 - Cape Foulwind, West Coast, Nya Zeeland

Vidare från fyrbent till fyrhjulat när vår guide Yvonne hämtade oss i sin knallgula jeep och satte fart mot Kahurangi National Park. Efter en knapp timme på snirkliga trånga grusvägar nådde vi så starten för dagens första vandring med målet Honeycomb Hill Caves. En promenad som

On the road
måndag 18 februari 2019 - Karamea, West Coast, Nya Zeeland

Idag har vi åkt bil. Massor av fin utsikt även idag såklart, men huvudsakligen genom bilfönstret. Orten vi sover i inatt är verkligen en lantlig håla med knappt 600 bofasta. Charmigt, men det känns bra att vi åker vidare redan imorgon.

Franz josef glacier
söndag 17 februari 2019 - Franz Josef Glacier, West Coast, Nya Zeeland

Efter en natt i delat rum tillsammans med ett trevligt par från Tyskland startade vi dagen med en rejäl frukostbuffé, med riktigt kaffe åt Annelie! Dagens stora plan var helikoptertur upp på glaciären Franz Josef. När vi kom till samlingsplatsen var det dock osäkert om det skulle bli några

Dag 5 Kör dag!
lördag 16 februari 2019 - Franz Josef Glacier, West Coast, Nya Zeeland

Idag hämtade vi ut vår lilla hyrbil och lämnade Queenstown. En inte helt enkel omställning att köra bil på fel sida, som Annelie dock löste med den äran. Flera timmar på slingrande bergsvägar är dock hårt jobb så vi pausade i Wanaka där det var full fart med en stor triatlontävling.

Senast aktiv - från Elgin, Skottland, Storbritannien
19 januari: Guldvaskning i en guldgrävarstad!
lördag 19 januari 2019 - Greymouth, West Coast, Nya Zeeland

På söndagsmorgonen  när vi vaknade, var utsidan av vårt innerfält fyllt med sandflies som ville komma in. När vi kom ut ur tältet insåg vi att det var bättre att åka vidare och äta frukost för att inte bli alldeles uppätna av sandflugorna. Vi körde vidare och kom efter ca 20 minuter

Då var det dags igen.......

Då var det dags igen.......

7 december 2019 - 6 januari 2020

Efter ett 5-minuters samtal bestämdes att vi skulle resa..... Den här gången slipper Baronessan att rådda ihop det, nu blir det på chans. Jag å sonens mor ska dra till Nya Zeeland å Fiji för att hälsa på den lille..

Australien/Nya Zeeland/Bali

Australien/Nya Zeeland/Bali

26 december 2019 - 29 januari 2020

Reser till Australien över nyår 2019/2020, sedan bär det av till Nya Zeeland, där vi ska bila runt både på sydön och nordön. Avslutar resan med fem dagar på Bali.

11 februari 2019 - 3 mars 2019

Tomas och jag reser till Nya Zeeland! En drömresa går i uppfyllelse.

Nya Zeeland 2019

Nya Zeeland 2019

1 januari 2019 - 25 januari 2019

ViggeOnTour2018

ViggeOnTour2018

30 september 2018 - 30 november 2018

Vi kommer att upptäcka Nya Zeeland och på Hawaii på vår resa. Just nu så skriver vi ut alla nödvändiga dokument som behövs. Alla vaccinationer är gjorda. Vi inväntar de Internationella körkorten. Idag har vi bokat boende i Auckland och håller på att göra upp en resplan. Det börjar bli verklighet - det börjar närma sig - Det Stora Äventyret. :-D

Anne och Arne Reser

Anne och Arne Reser

5 oktober 2018 - 19 december 2018

16 april 2018 - 29 april 2018

NZ har aldrig funnits i våra reseplaneringar men så började dottern studera i Aus och vi skulle såklart hälsa på. Då blev det ett par veckor till Sydön på NZ. Vi var lite för nära för att kunna låta bli... Här kommer vår dagbok från resan... ett stöd för vårt minne men kanske även inspiration för någon som funderar på att besöka NZ.

RWC2019 Japan

RWC2019 Japan

20 september 2019 - 23 oktober 2019

Rugby VM i Japan som startpunkt, efter Japan blir det New Zealand sydön

Bagpacking 2018

Bagpacking 2018

4 februari 2018 - 2 juni 2018

Nya zeeland, Australien, Indonesien, Malaysia, Thailand och Vietnam. Sen får vi se om vi kommer hem.

1 januari 2018 - 1 februari 2019

Vårt stora äventyr på andra sidan jorden!

Ingela Johansson
Droemmen