West Coast

Franz Josef, Panncake Rocks och Otira Stagecoach Hotel
måndag 14 januari 2019 - Otira, West Coast, Nya Zeeland

Mån 14/1 Soligt och fint ute. En dag med både ”glass” och ”pannkakor”. Efter frukost beger vi oss till Franz Josef igen nu när vädret är så bra. Björn följer med förbi första utsiktspunkten där glaciären slutade 1908, när mormor Maja föddes. Längre fram när det går brant

Ingela Johansson
Droemmen i Nya Zeeland 2019
Senast aktiv - från Doha, Qatar
Queenstown Arrowtown Västkusten
söndag 13 januari 2019 - Franz Josef Glacier, West Coast, Nya Zeeland

Sön 13/1Frukost på rummet. Målet idag är glaciärerna på Västkusten. Stannar strax i Arrowtown, den bäst bevarade guldgruvestaden i regionen. 1862 hittade några guldgrävare guld i Fox river och snart växte Arrowtown till 7000 invånare. Regnar idag men vyerna är otroliga. Vi stannar till

Ingela Johansson
Droemmen i Nya Zeeland 2019
Senast aktiv - från Doha, Qatar
Nu passar vi på ,, vi har bra wifi
söndag 11 november 2018 - Reefton, West Coast, Nya Zeeland

Idag har det varit ännu bättre ,,, vi har vandrat över NZ s längsta hängbro , 160 m över Buller River o vidare till Ariki vattenfallet ,, Ytterligate ett möte med så vacker natur Stopp för lunch vid Lewis pass , med bergen , forsen och solen , vi lagar omelett o sallad ,,, smakar som på

Regn regn regn och mera regn
torsdag 8 november 2018 - Franz Joseph, West Coast, Nya Zeeland

Hur mycket kan det regna???? Vi lämnade Glaciären utan att fått chansen att se den. Vindrutetorkarna vinner knappt att ta undan vattnet. Där kommer varningsskyltar om att vägen kan vara översvämmad - nog såg vi det och körde i det också - men efter någon mil så fick vi stanna och vänta

Regnet börjar komma
onsdag 7 november 2018 - Franz Joseph, West Coast, Nya Zeeland

Vi lämnade Westport i sol och åker vidare mot västkusten. Lite utanför Westport tittar vi till en sälkoloni, Vi for vidare mot Charlston - gjorde ett stopp där och tittade lite om hur det var i guldruschens tider. Makalöst vad de slet för ibland ingenting. Nästa stopp påvägen blev

Fox Glaciär
fredag 27 april 2018 - Fox Glacier, West Coast, Nya Zeeland

Resans första regndagar...Vi bor på ett backpackerställe som är riktigt bra. Har haft rum med uteplats och kök för oss själva. Läget perfekt. Har inget mot regn i måttliga mängder men det här är inte måttliga mängder. Tog en promenad runt sjön vid soluppgången igår men

Marie
Gustsfssonmarie i Nya Zeeland
Senast aktiv - från Costa Rica
100 timmar
måndag 19 februari 2018 - Franz Josef Glacier, West Coast, Nya Zeeland

Det är något speciellt när man byter plats varje dag. Dagarna känns så oändligt mycket längre samtidigt som de flyter ihop till en enda massa. Den lilla byn som pryder foten av Nya Zeelands södra glaciärer är i mitt huvud det samma som stränderna vi låg på för tre dagar sedan. Den

Tre smockor i Reefton
torsdag 15 februari 2018 - Reefton, West Coast, Nya Zeeland

Tjo!Från Whataroa gick färden vidare mot La Fontaine för ett kort stopp. Den hade väldigt mycket vatten som gjorde det svårt att sighta någon fisk. Den var dock lika fin som vanligt. Jordbävningen (4.3) i Whataroa var en ny upplevelse. Plötsligt kändes det som en långtradare hade kört in

Ginklart i Waitangi Taona
lördag 10 februari 2018 - Whataroa, West Coast, Nya Zeeland

Tja!Nu är vi i Whataora och bor på ett före detta sjukhem, ombyggt till motellstandard, helt OK. Vi blir här 3 dagar för fiske i Waitangi Taona och La Fontaine. Whataora är en liten håla som fortfarande inte blivit större än 1995 när vi passerade förbi på vår första resa. Fisket är

Käftsmäll i Turnbull!
fredag 9 februari 2018 - Whataroa, West Coast, Nya Zeeland

Tja!Vi har nu varit borta från både mobiltäckning och wifi ett antal dagar.Efter Omarama gick resan vidare mot Haast och de områden som cyklonen härjade som mest.Vägarna var nu öppna och man började få en bild på hur landskreden skadat flera områden.Bergen är nära och höga vilket kan