En edderkop med haar paa. Dens aflagte ham sad paa koekkenskabet!
En edderkop med haar paa. Dens aflagte ham sad paa koekkenskabet!

Gangræn og (ingen) opvaskebørste

lördag 10 februari 2007 Dar es-Salaam, Tanzania

Kære alle,

Vi er så småt ved at at falde til i Lugala landsby. Jeg er begyndt at gå stuegang på Ward II sammen med "Dr Makasi", som egentlig ikke er doktor, men har en praktisk 3-årig uddannelse i medicin og kirurgi. Ward II er samling for mandelig patienter og alle kirurgiske patienter. Da det er de pårørerne, som skal passe og plege de indlagte, er der her særlig forsømt, fordi der ikke må komme kvinder (håber ikke jeg fornærmer nogen nu) - men sådan er det altså. Vi har for tiden tre ældre herrer med "fourniers gangræn", som er en blandet bakteriel infektion af scrotum (pungen), der "æder" store dele af vævet op. Jeg fik mildest talt et chok da den første patient trak bukserne ned, men vi har erfaret, at man kan vende sig til meget. Der er masser med malaria og med gastroenteritter (infektioner i maven og tarmen). Derudover ligger der patienter som er blevet opereret for brok og hydrocele (væske i pungen). Dr Makasi oversætter fra swahili til engelsk og jeg tager journal-notater, hvilket fungerer ok. Den tysk læge er lige vendt tilbage fra ferie, så det kan være, at han ændrer på det hele på mandag, hvem ved. Han virker lidt skrap og meget underlig... sidder og ryger pibe og siger ikke noget i flere minutter af gangen, og så pludselig kommer han med et udbrud, som f.eks: "En ting er sikker - jeg er ikke kommet til Afrika for at hjælpe nogen!". Hvorfor han egentlig er her, har vi stadig ikke fundet ud af. Vi er ret spændte på at se ham in action på mandag.

Vi har fået en hushjælp, Renata, som er en lille dame, der aktivt vasker vores tøj og laver frokost til os. Hun har den sødeste lille baby, som smiler og griner hele dagen lang. Vi har ledt længe efter opvaskemiddel og en børste, men det findes slet ikke i byen - eller i nabobyen. Renata vasker med vand og håndsæbe, hmm. Idag havde vi nær fået hjertestop begge to, da vi mødte VERDENS STØRSTE OG MEST ÆKLE EDDERKOP i vores køkken! Den faldt ud af gardinet, da vi tog det ned, for at vaske det. Hæ hæ, I kan se den på billedet - hvis I tør.

Håber I har det godt derhjemme i jeres luxuslejligheder med jeres luxusvaskemaskiner og jeres lyserøde opvaskebørster.

KNUS fra Sofie (og Bianca)

Bianca Och Sofie Stammler Jaliff
Senast aktiv - från Västerås, Västmanlands län, Sverige