News från South Pacific

måndag 12 februari 2007 Kingston, Norfolk Island

Hej allihopa!

Nu ska ni få lite uppdateringar i vad som har hänt under dessa dagar som vi nu hunnit spendera på Norfolk Island. Faktum är att det inte har hänt allt for mycket sen vi kom hit i onsdags kväll förra veckan, mycket pä grund av att det har varit dåligt väder. Det regnar just nu i skrivande stund.

Vi kan börja med att berätta om flygresan hit ut. Planet blev ca 1 timme försenat för det första berodde det pa 3 gentlemän som inte kom, nr de så äntligen kom fick vi inte lyfta pga åska och att andra plan som såklart skulle gå enligt deras tidtabell skulle lyfta och landa, när det äntligen blev en lucka och vi kunde få lyfta var det överkörda fåglar på startbanan som de var tvugna att ta bort... När vi bara hade varit i luften en kort stund började Emma må dåligt... Det blev 2.5 långa timmar i luften och det var en befrielse att äntligen komma av planet och stå på fast mark och andas frisk luft. Piloten kom fram och bad om ursäkt (!!) för den skumpiga färden genom åskan! När vi hämtat ut våra väskor kom vi så ut till väntterminalen där Griegs morföräldrar Norma och Albert (alias. Bene), som nästan gett upp hoppet om att vi skulle vara med på planet, och Griegs morbror Gary med söner väntade. Jarred och Damon hade filmkameran upptryckt i våra ansikten och Emma var tvungen att kräkas igen! Rolig familjefilm, not! Haha

De bor i ett vitt (eller ja, det ska bli vitt när vi målat om) hus pa Mission Road, 10 minuters promenad från centrum som kallas for Burnt Pine. Huset heter Araluen och har en fantastisk stor trädgård med alla möjliga sorters frukter: Kiwis, apelsiner, citroner, limefrukt, bananer, mangos, fikon, vinddruvor, avocados, passionfrukt ja listan kan göras lång! Huset består av 3 våningar. I källarvåningen bor Gary, hans fru och söner. Det är ett mycket fint och mysigt gammaldags hus med heltäckningsmattor och en finurlig toalett, när man spolar så börjar det rinna vatten ur en kran ovanpå toaletten så att man kan tvätta händerna. De har även ett likadant smutstvätt inkast som Emmas farfar och Evy har. När vi kom hade Norma gjort iordning små högar till oss med badlakan, handduk och en liten tvättlapp –så pyssligt! Norma blir 82 i år och Bene 88, Norma fnittrar en massa och skojjar om deras pensionärsklubbar och sånt! De är båda duktiga på att använda sig av svenska ord...”Usch” säger dem när det är något är äckligt och så skrattar de och säger att det är så man säger i Sverige! De pratar mycket om deras alla resor ute i världen, om deras tid i Sverige m.m. Idag tittade vi på kort från när Grieg föddes och när systrarna Johansson gick påskkärringar!

Vi har hunnit med att ha badat i en storm i Emely Bay, kört omkring i Norma & Benes blåa volvo upp till Mt Pitt, Anson Bay och förbi de gamla fånglägers-ruinerna. Kossor går omkring överallt och det är tydligen höga böter för den som kör på en ko, som tur är är dem inte som kängurusarna och hoppar ut framför bilen så det är nog lugnt. Vi har även skrubbat och högtryckstvättat huset + att vi har fixat sa att Araluens gamla dator har fått bredband!! Här på Norfolk smakar vattnet jättegott och man har en laid-back levnadsstil. Nycklar existerar inte på ön, man låser inte sitt hus efetrsom man inte ens äger en nyckel till huset. Bilnyckeln stannar kvar i tänningslåset när man lämnar bilen vare sig man lämnar den i sitt eget garage eller pa parkeringen i city till Emmas stora förvåning!! Alla känner alla, och vi som körde omkring i den välkända volvon fick genast skvallret att gå. Ön ar väldigt liten men det gör inte så mycket för det finns gott om saker att hitta på och vi sover gott, och ser p tv. Det är ju så jobbigt att det ar olika tider i Australien, säger de på tv att klockan nio empelvis börjar lost så kan det vara Darwin tid och man måste räkna om för att få fram vilken tid det går här på Norfolk. Stora bekymmer! =P Ikväll är det iallafall desperate housewifes och på torsdagär det lost!! Jihoo!

P.s [i]Bilder kommer, när vi tagit några och när vi kan låna Garys snabbare dator att ladda upp dem på.[/i]

Kolla även in [link url=http://www.norfolkisland.com.au/index2.html]denna hemsida [/link]om ni vill, här finns bla. 360 graders bilder pa olika platser här på ön!

[b]Puss och kram![/b]

Emma, Grieg Frogsjö, Johansson