Corsaird Field, Santa Monica College
Corsaird Field, Santa Monica College

Yes, dags igen!

lördag 17 februari 2007 Santa Monica, Kalifornien, USA

Tjenare!

City of Angels, Los Angeles... Myterna om staden är säkert lika många som invånarna, alltså runt 9,5 miljoner. Var man än går känner man igen sig från en film eller så har man iallafall hört någon cool hollywood-skådis pratat om stället...

Skulle susa in i staden via London men självklart yrade hela Heathrow upp i ett sjuhelvetes snöoväder just denna morgon. 2 timmars försening på planet från Kastrup vilket betydde att min så fint planerade resa med gott om tid för oangelägenheter krasade i tolvtusen bitar. Springandes med några nyväxlade dollars i handen hann jag precis med planet (nu snackar vi en klassisk sista minuten boardning alá hollywood, passande nog), som lyfte 5 minuter efter jag hunnit finta mig förbi flygvärdinnorna.

Lagom äventyrssugen stapplade jag ut från planet för att mötas av ett stooooort jävla virrvarr av immigrationskontroller, affärer och vilsna asiater där jag såsmåningom hittade ut och haffade första bästa taxi med ett lite väl klyschigt "Taxi!" och en liten vinkning. Taxifärden var väl lite av en uppenbarelse, för man har nog inte sett trafik förrän man sett trafik i LA... ja jävlar. 9 filer i varje körriktning och nogfan lyckas jänkarna kötta ihop sig i en enda 7km lång jätteorm till kö. En kö som till 80% bestod av gigantiska bilar, antingens SUVar eller pickuper modell större.

Welcome to LA...

Santa Monica kändes som en oas i storstads-öknen.. skrämmande likt Manly Beach vad gäller känsla och atmosfär med en superb beach och en mysig gågata där allt händer. Här inne såg jag fan inte en enda ful bil... enbart ferraris, porsches, mazeratis, etc..

Letade mig efter ett par dagar fram till stället jag skulle bo på de närmsta månaderna och möttes av 3,4 miljoner segelbåts-mastar.. Marina Del Rey, enda småbåtshamnen i nordvästra LA, ett par minuter på cykel till Venice Beach och allmänt nice. Stället i sig visade sig vara fyllt av ett 70-tal svenska studenter, två poolar, ett gym, en bastu, två gigantiska security guards och en kille som bar bagaget till dörren... hehe. Det är hårt att vara student!

Hamnade i en lägenhet med 3 andra killar, Gino från göteborg, Sam från stockholm och Amir från lund... skånedominans alltså. En jäkla tur att dom visade sig vara helsjyssta och redan nu har vi svetsats samman till ett crew utan like.

Skolan då... hade av någon anledning inte blivit uppskriven på en enda kurs så hela måndagen blev ett stort jävla kaos men till slut har jag iallafall hamnat i rätt kurser. Allt verkar skitbra och lärarna/professorerna verkar riktigt bra och har stenkoll på allt. Läser Business, Entrepeneurship,Human Relations in Business och Psychology - en klockren blandning och jävligt intressanta ämnen, första gången sen lågstadiet man verkligen intresserat sig för vad man läste!

Annars går där 30000 andra studenter på Santa Monica College och det känns jävligt stort samtidigt som det känns ganska hemtrevligt.. en bra blandning helt klart! Klasserna har ett väldigt blandat ursprung och man lära känna folk från både Compton och Long Beach såväl som Hollywood och Beverly Hills.. kul!

Åkte buss till skolan första morgonen men insåg snabbt som fan att det var fel taktik... proppfyllda bussar med psychos, sickos, freaks och gangsters så jag stormade in i en cykelaffär och köpte en begagnad cruiser av en förvånansvärt full kines.. en svart, knappt rostig skönhet som gnisslar rogivande och har ett bakhjul som nästan sitter på... perfektemundo! Så nästa morgon steg man upp, satte sig på biken och gled upp längs cykelbanan (eller rullskridsko-banan) som går genom venice beach, muscle beach och slutligen santa monica beach... stränderna som redan är totalt genomlegenderiska av en enda anledning. Det stavas B-A-Y-W-A-T-C-H. Och ett par tusen andra filmer/serier som spelats in där. Bättre morgon tur kan man fan inte hitta, andas in havsluften samtidigt som man kollar in basketmatcherna på venice.. brudarna som glider förbi i rollerblades.. mitch och cj som sitter i dom ljusblåa tornen och spejar ut över havet.. paradise helt enkelt. Det är även här vi spenderar den mesta av fritiden..

Precis lika galet som man tror och drömmer om att LA ska vara - är det. Varenda liten klyscha man hört, myt man haft för sig, osv stämmer klockrent - för här finns ett sånt stort mångfald. Går man genom Venice Oceanwalk så möts man av 200 olika karaktärer som lika gärna kunde varit från mars, man möts av gäng som spelar basket och lite då och då får frispel på varandra, man möts av steroid-freaks som pumpar järnet på muscle beach för att få lite uppmärksamhet man möts av stora hippiegäng som inmundigat mer än en jolle och sjunger 'we shall overcome' i total trans... Only in LA.

Fritiden som inte spenderas på beachen spenderas i gymmet tvärs över gatan (fyllt med bitiga typer och wannabe-moviestars) och en av dagarna vi stegade in där möttes jag av en jävligt bekant nuna... Johnny Drama! För er som inte sett TV-serien Entourage är alltså Drama även känd som Kevin Dillon (brorsa till Matt Dillon). Om det kändes lite skumt att se han kändes det fan absurt när jag minuten senare stod och småsnackade med honom om serien(vi tränade på samma maskin). 8 nya avsnitt var inspelade och enligt Kevvan skulle 6 av dom vara riktigt jävla grymma... sen stod han och garvade lite över hur korkad Drama är i serien. "You remember Ken, the masseur... HAHAHAHAhahaha.. thats funny man!"... hehe. Johnny Drama är lite av en legend för er som inte sett honom in action och jag kan nogfan åka hem nu och vara nöjd med resan :)

I övrigt ämnar vi göra Hollywood extremt osäkert imorron, sen ligger där ett gäng Lakers och Kings biljetter i brevlådan för de kommande veckorna.... God Bless America!

-k

Kalle Andersson