En blick over axeln - NF
En blick over axeln - NF

Ett rofyllt paradis

fredag 23 februari 2007 Kingston, Norfolk Island

[u]Norfolk Island[/u] För att ta mig till ön, blev jag tvungen att flyga via Auckland på Nya Zealand. Det var lite jobbigt, då flyget från Sydney gick 7 på morgonen.
När vi lämnat Auckland försvann Nya Zealand snart under oss, och vi befann oss strax ute över Stilla Havet. Det dröjde ett par timmar innan piloten drog av motorerna och jag intresserat började spana efter ön, som plötsligt dök upp. Jag blev lite fundersam om det kunde handla om flera öar, eftersom den jag såg var så liten. Men det fanns faktiskt en landningsbana. De verkade oroväckande kort. Utan krus la han planet på ena vingen, och tog position för landning. Ön försvann ur blickfältet, och under oss var bara vågor som tornade upp sig allt större och strörre. Men plötsligt kom bergsstupet i havet och strax efteråt landningsbanan.

Mottagningskommitten bestod av 5 glada, engagerade och nyfikna damer i 65 - 70-årsåldern. Varför just jag ? ? ! !
De var samtliga bekanta med min släkting som bott på ön och som avlidit några år tidigare. En av dem - Sam, tog mig till den stuga vi hyrt. Jag tog en dusch innan jag hämtade syrran som kom inflygande från Sydney.

Vi tillbringade 4 dagar på ön, där vi lärde känna massor av trevliga människor. Hela vistelsen blev en otrolig upplevelse. Ön är 5 x 3 miles d.v.s. ca 6,6 x 3 km.

Urinnevånarna härstammar från myteristerna från Bounty, som ursprungligen hamnade på Pitcarin Island, men som 1856 fördes därifrån till N.I. Idag uppgår befolkningen till 1 800 inv. och man har en viss autonomi från Australien.

Flygplatsen anlades under andra världskriget. Piloterna landar sina Boeing 737 visuellt d.v.s utan radarhjälp. Klimatet är extremt behagligt. Kor får höns och tuppar rör sig fritt, så alla platser där de inte får vara är omgärdade av stängsel. Det är alldeles tyst, och stjärnhimlen är obeskrivlig. Ett riktigt paradis. Här växer the Norfolk Pine - en väldigt speciell gran som man planterat över allt i Australien och på Nya Zealand. Den är nästan grafisk till utseendet. Bilder kommer så småningom.

Anders Åstrand