Carcharhinus melanopterus
Carcharhinus melanopterus

Simma med hajar

tisdag 27 februari 2007 Ko Tao, Surat Thani, Thailand

Ja nu var det dags att skriva lite.
Idag har vi vart på en båttur runt hela koh tao.
Efter att ha åkt i ca 15 - 20 min så kom vi till det första stoppet. Den glada thailandaren som körde baten pekade ner i vattnet o menade att vi skulle hoppa i och snorkla. Varken Linda eller Ann var så pigga på att bada eftersom det var ganska långt från stranden. sa jag fick hoppa i sjalv. Nar jag tar på mig cyklopet så säger vår kapten "look for shark".
Vadå look for shark tänkte jag och hjärtat började bulta lite snabbare.
Jag hoppar iaf ner i vattnet. Det var kanske 10 meter djupt och ganska tråkig botten med lite koraller. Jag simmar runt ett tag och försöker att lungna ner mig lite, jag kommer säkert inte att se några hajar.
Försökte att andas lungt men det känndes som att mina hyperventilerande andetag ekade upp genom snorken och kunde höras över hela viken.
Efter att ha legat i vattnet i kanske 10 min och inte sett annat än små färgglada fiskar så kom den.
En livs levande haj rakt under mig...
Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta. Snart så kom det ännu fler. Tillslut hade jag 10 hajar runt omkring mig.
När dom väl var där var jag inte alls lika orolig, jag vart genast mycket lugnare och låg bara och tittade pa dem.
var lite tagen när jag klättrade upp i båten för att åka till nästa ställe. Hajarna som jag såg hette blacktip reef shark o de var ca 1-1.5 m stora.
Vi gjorde två till stopp för att bada och äta för att sedan åka till en närliggande ö som heter Nang Juan. Eller det är faktiskt tre öar som sitter ihop med små strandrämsor. Det var ett riktigt häftigt ställe. Jag klättrade upp till ett utkiksställe för att få lite fina bilder på öarna medans Ann och Linda låg kvar på stranden och stekte. Det var ett riktigt äventyr det med, fick klättra en riktigt krånglig väg för att komma dit, men det var det värt. Där var vi i några timmar för att sedan åka tillbaka till stranden som vi bor på.
Det var en riktigt härlig dag i paradiset.

Trotte Engström
Senast aktiv - från Zanzibar Town, Sansibar, Västra Zanzibar, Tanzania