Etapp 3 på G: Aotearoa!

fredag 9 mars 2007 Kingston, Norfolk Island

På söndag åker vi ifrån Norfolk Island. Blir sorgligt att lämna mormor och morfar Summerscales men skönt ändå att lämna ön. Fast det har varit bra med en paus, nu är vi mer än någonsin sugna pa Nya Zeeland!! Norfolk har varit en väldigt söt liten ö att besöka, har varit skönt med klimatet! Sådär perfekt lagom varmt... Som en svensk sommar. Lite svalkande havsbris och så lagom regnstänk för att det ska vara grönt och fint. På dagarna har vi badat, snorklat, solat, gått promenader, fiskat och njutit. Efter skymning blir det kolsvart här så då har det passat bra att krypa upp framför tv:n med en kopp milo eller sitta framför datorn och prata med er!! Trots att vi klagat på att vi haft långtråkigt och inget att göra känns det nu som att vi har tusen grejjer att hinna med innan söndag. Varför blir det alltid så? Hädanefter ska vi alltid göra de saker som faller oss in, när det faller oss in, inte skjuta upp saker för då, när man planerade att göra saker, så sitter man där med maginfluensa och går miste om allt roliga. [i]Men meeen...[/i]

Ni kan få höra historien om våra flygbiljetter härifrån också... Vi bokade flygbillen innan vi åkte till ön. Vi visste inte riktigt till vilken stad på NZ vi ville flyga till, men eftersom vi flyger till Thailand från Auckland kändes de bättre att flyga till någon annan stad så att man slipper besöka Auckland 2 gånger (vore dumt med tanke pa hur lite tid vi har) Så vi tog Christchuch (den enda staden vi kände till pa sydön vid tillfället) och sa kom de upp en prislapp... Vi upptäckte att med den flygbiljetten skulle vi ända behöva mellanlanda i Auckland så vi tänkte att det kanske vore idé ändå att kolla upp hur mycket billigare det skulle bli om man stannar i Auckland då istället för att fortsätta ner till Christchuch. Kan ni tänka er, det var DYRARE att åka till Auckland (exakt smma plan, samma tid) än att fortsatta åka till sydön... Det avgjorde saken och vi flyger nu, med en mellanladning i Auckland, till Christchuch där det för övrigt råder rena rama istid (11 grader)senast jag såg väderrapporten, plus visserligen men det räcker nog för att vi ska ska frysa. Vi har ju inte så många tröjor och långkalsonger med oss! Sån tur att Grieg har snälla morföräldrar som gett oss jackor, mössor och benvärmare! [i]“Vi ska ändå inte ut och resa något mer“ [/i]

Att klara av Nya Zeelands 2 huvudöar på så få dagar blir en bedrift... Självklart vill vi se allt och lite till, och det lär med all sannolikhet bli 16 helspäckade dagar med bilen! Vi har hyrt en sleeping-van med kök och säng som vi ska bo i under resans gång. Tyvärr fick vi inte tillgång till den förens på onsdagen den 14e, så vi får spendera ett par dagar extra i Christchuch än vad vi först räknat med.

Vi ska möta upp med nya vänner – de härliga kiwisarna från Lindeman! Jess & Russel i Dunedin, Casey Anna och Jess i Auckland. Vi ska fa bo hos Annas snälla familj i Rotorua, som är ett av NZ största turistmål.

Vi ska se pigviner, albatrosser, valar, delfiner och säl, flera tusen meter höga alptoppar, iskalla & klara glaciärsjöar, fjordar, bada i heta källor, vandra, titta pa vulkaner, vilda vattenfall, en begravd by (NZ Pompeji) gejsrar, kokande lera, brännheta sjöar, grottor och the city of sails.

Det kommer att bli roligt! Vi hörs snart! Ska fixa så att vi iallafall kommer att ha 1 fungerande mobil på Nya Zeeland också, så att ni kan ringa och messa oss igen!

[b]KRAM[/b]

Emma, Grieg Frogsjö, Johansson