Sol o bad pa Ko Pha Ngan

onsdag 7 april 2004 Bangkok, Thailand

Hej igen allihopa!!

Nu har vi antligen kommit fram till ko pha ngan (kopanjang). Denna lilla o i Thailand. Kravdes en natttags fard pa 12 timmar, buss till baten, en bra lang battur ut hit plus en rekord snabb/kort taxi fard till var bungalow. (Notera att vi nu bor i bungalows ist for hostels).

Taxin stannade precis utanfor den "stora" staden pa on, Thong Sala, och vi fick en valdigt obehaglig "Oh Nej" kansla. Har vi blivit lurade pa vart boende av snubben pa resebyran i Bangkok? (Som Nya Zeelandare verkade han ju valdigt fortroende ingivande). Vi hade kommit till Coco Garden. Exotisk? Nja! Helt okey bungalows, lite sma och var lovade extra sang visade sig vara en valdigt tunn madrass. Men Emil tog en for laget! Stranden var inte heller den basta, lite lang grunt med en hel del vassa klippor. Vi fann oxa ganska snart att det inte var sa manga forutom vi har, o inte manga fler blev det. Los Gringos beslutade snabbt att ringa upp Mr Simon(NZ:landaren i Bangkok) o fixa lite. Vilket Emil gjorde galant. Nu har vi pengar innestaende pa resebyran som vi far anvanda pa nat av deras andra stallen i Thailand.

Pa Coco Garden stannade vi darfor bara ett par natter och akte sedan till Haadrin. Haadrin ar ett sant har stale med manga barer langs med stranden, manga affarer som saljer samma saker, manga restauranger med likadan mat, gatukok, sma stand med arband o halsband, jobbiga strand forsaljare, mycket backpackers, som sagt precis vad vi ville ha just nu. For att komma hit satte vi oss bak pa flaket pa taxin (alla ar sa) och akte ivag pa en vag som kan klassas som mer eller mindre livsfarlig om man inte akt den tusen ganger o overlevt. Vagen slingrade hit o dit och upp o nerfor dom brantaste backar. Men vi kom fram!

Val framme checkade vi in pa mountain sea bungalow. Ligger i ena anden av den popularaste stranden och som namnet avslojar, mer eller mindre pa ett berg. Eller iaf pa bergssluttningen. Med vara tunga vaskor besteg vi dom branta, ojamna och mer eller mindre livsfarliga trappstegen stegen upp till receptionen. Bungalowsen var kanske inte de med hogst standard. Men vi bor for typ 40 kr natten per skalle, utsikten ar kanon och maten funkar.

Efter att vi slagit oss ner pa vart nya stalle har vi inte gjort allfor stora anstrangningar. Vi har mott upp med Nicke(emil o martins gamla klasskompis) och Marie som han pluggat med i Perth. Plus att Micke, en schysst snubbe vi traffade i Byron , tanker resa med oss i ett par veckor innan han drar hem till Sverige. Ganget o jag(Wallin vid tangenterna denna gang) har mestadels legat pa den vita sandstranden o lapat sol, svalkat oss i vattnet, eller atminstande forsokt, det ar nastan sa varmt att det knappt svalkar. Vadret ar forovrigt mycket bra, kvicksilvret kryper nog upp runt 35 grader eller kanske mer ibland. Och solen stralar pa vara sma huvuden. Det mest kroppsanstrangade vi gjort ar att kasta freesbie, spela strand tennis o knata upp for trapporna till bungalown.

Det blev oxa lite sang, lite dans, lite fest pa sondagen nar det beromda full moon partyt agde rum. Hela stranden var fullt med manniskor. Dom flesta sakert svenskar. (kryllar av oss har). Men det blev en valdigt rolig afton.

Idag den 7 april har vi varit pa Thai boxning. Kanske inte det roligaste jag varit med om. En galen sport med sparkar o slag. Men interessant o se, vidga sina vyer for andra kulturers intresse. Thailandarna var som helt galna nar det borjade hatta till i matcherna.

Detta ar typ vad vi gjort under vara nio dagar pa ko pha ngan. Imorrn aker vi over till Ko Samui och andra strander.

Ha det fint allihopa dar hemma!!

Martin Stany