Spread the word

fredag 13 april 2007 Ho Chi Minh-staden, Vietnam

Hejhopp!

Nu ar varan Kambodja tripp slut och vi har gjort massor. Har varit valdigt kulturella pa dagarna for att sen ha sena natter med vara brittiska vanner.

Ungefar 50% av Kambodjas befolkning ar under 18 ar. Så må tro att vi har sett ungar i mangder.
Finns barn overallt och tyvar ar det valdigt manga som tigger eller forsoker salja vykort, armband m.m.

Har forsokt att halla oss undan fran turistorterna har i Kambodja for att se hur folket lever och fa chansen att prata med dom nu nar vi har Mara som hjalp.
Vart dock nagra dagar pa en turistort nar strandenlangtan vart for stor.

Det har har nog varit det mest psykiskt pafrestande upplevelserna hitills men samtidigt valdigt larorikt. Vart san stor kontrast att aka fran Singapore till Kambodja.

Efter Angkor Wat templet akte vi och besokte ett minmuseum. Det var inget fladigt museum utan bestod mer utav nagra enkla trahyddor. Vissa bodde dom i dom andra hade dom stallt upp de minor dom hade tagit upp de senaste 2 veckorna som man kunde kika pa.
Akira ar det som har startat det har och det ar aven han sjalv som tar upp alla minorna, for hand utan nagra storre skydd for att sedan desamera dom.
"I want a safe country for my people" sager han. Go Akira sager jag.
Akira har adopterat totalt 21 stycken barn som har blivit drabbade av minor.
De jobbade pa museet och en utav dom berattade sin historia for oss.
Hur han som 8-aring hade sprungit och lekt pa risfaltet med sin tva aldre syskon.
Han minns inget mer utan bara att han ligger pa sjukhuset med ett avkapat ben och forlorat bada sina syskon.
Var riktigt hemskt att hora hans berattelse och hur hart Kambodja har blivit drabbat efter deras inbordeskrig och Vietnamkriget.
Visade sig att det fanns 200 minor pa de risfalt han lekt pa och over 1 miljon runt byn han bodde i.

For 2 dollar kunde Akira i genomsnitt ta upp 3 minor.
Vi ville saklart stodja detta och skankte nagra dollar och kopte 3 T-shirtar. Raknade ut att det vart ungefar 21 minor.

Dom drev aven en skola for barn som ville lara sig engelska har. Vi besokte denna dagen efter. Fanns nagra volontarer som jobbade dar och vi fick hjalpa till sa gott vi kunde. Ta med sig bocker, pennor, lasa for dom, bara prata eller leka.
Pa eftermiddagen akte vi till "the floating village".
Det ar precis som det later, en flytande stad.
Trakojor i hundratal och det sag riktigt fattigt ut.
Nar de sag att det kom turister var dom snabba som attan ut i sina batar for att tigga eller salja frukt.
Pa vissa batar satt det en mamma med sina barn och pa andra var det bara barn runt 8 ars aldern och med ett spadbarn i knat. Dom ar inte som japanerna som har flytvastar sa fort det finns vatten i narheten.
Vi klev av pa en brygga dar det gick att kopa lite mat fast kunde inte stanna lange. Folket verkligen hangde pa oss efter pengar. Tank er en 2 aring som dom slanger upp pa bryggan for att hon ska tigga. Saklart ser hon min lidande min och kommer fram till mig med sariga hander och med sina hunvalps ogon och nastan grater efter pengar och mat. Jag gick darifran med tom planbok...(Var inga Angelina Jolie summor men glada vart dom.)
Vet att det inte ar nagon langsiktig losning men man skams nastan lite over att ha klagat pa bussresan dit att det var sa varmt eller for att vi bestaller in flera matratter for att den forsta inte var god.

Inte nog med att det var sa fattigt, krokodiler hade dom ocksa simmandes i vattnet. Vi sag 5-6 stycken som dom hade fangat in. Trotte holl sig denna gang undan fran att mata dem.
Jag var livradd over att ramla i vattnet fran den lilla baten men det verkade inte dom som bodde dar vara. De stod och jobbade i vattnet och barnen lekte. Ganska sa frustrerande.

Tidigt Tidigt morgonen efter akte vi till Kampong Cham, ett litet stalle med knappt nagra turister alls.
Har vart det traning. Vi hyrde cyklar och cyklade till en o som lag ratt nara.
Gick en bambubro over till den men om vi cyklade pa sidan om skulle vi inte behova betala for att andvant bron sa Mara.
Vart inte sa mycket cykling i borjan. Har ni provat att cykla i oknen? Vi har det nu. Inte det lattaste, fick dra cyklarna men bra traning var det =)
Fick betala nar vi val kommit fram till on i alla fall. MARA!!!
En jatte mysig ö och de som bodde har brukar nog inte se turister ofta. De kom springandes fran alla hall och kanter for att saga helloo (istallet for en dollar) och gora high five. Jag hade lite svart med att slappa styret pa den gropiga vagen men de ganger jag kunde gjorde jag gladerligen det. Melanie forsokte sedan skramma upp mig med myten om att dom spottar i handen innan dom halsar. hmmf...
Mara var med och cyklade sa vi svangde in pa lite olika stallen som vi tycket sag roliga ut och Mara fick skota snacket eftersom att dom nastan inte kan nagon engelska nar du kommer utanfor turistorterna.
Stannade till vid ett Munktempel. Kom precis nar dom stod och hamtade vatten fran brunnen for att kunna ha att duscha i. Mara och Matt satte igang med att hjalpa till med att veva upp vatten i hinkarna. Gick inte sa bra for dom. De tappade hinken som foll ner med en duns och en aldre farbror kom springandes. Han lat skitsur och borjade prata pa Kambodianska (vet inte vad det heter). Han borjade sedan asgarva och vi forstod att han bara hade skojjat till det lite.
Stod ratt lange och pratade med dom och Mara oversatte allt vi ville fraga om. Tycker om munkarna, valdigt roliga och trevliga.
Vi stannade ocksa vid ett hus dar vi sag att dom holl pa och jobbade. De rullade tobak och jag fick hjalpa till. 1 kg for ca. 5 kronor, det skulle man kanske kunna kalla billigt va?

Nu har jag kramp i fingrarna sa far nog fortsatta imorgon.

Glad pask i efterskott allihopa!
Kul att se att ni laser och skriver...

Hare sa bra. Kraam

lindalusen