Uluru/Ayers Rock

tisdag 10 april 2007 Uluru-Kata Tjuta National Park, Uluru, Northern Territory, Australien

Påskafton går vi upp okristligt tidigt (4:20…) för att flyga till Ayers Rock. Flyger via Sydney (alla vägar må leda till Rom men alla våra flygningar leder helt klart till Sydney, detta är vår tredje mellanlandning där). Vi kommer vid tolvtiden fram som planerat till Ayers Rock i Australiens röda mitt. Det gör dock inte vårt bagage. Vi gör helt enkelt en ”Henrik” som aldrig tycks flyga någonstans utan att bli av med bagage, bli försenad, tvingas vända efter take-off eller åtminstone missa planet. Det extrema med detta bagagemissöde är att det drabbar varenda passagerare. Sorteringsfunktionen av bagage har havererat i Sydney varför inte en enda väska kommer med. Quantas valde att låta planet lyfta i tid (och inte meddela passagerarna om det tomma lastutrymmet förrän vid landning) istället för att bli kraftigt försenade vilket iaf jag och Andreas är glada för.

Bagaget uppges bli ett dygn försenat. Ett dygn vi tänker ägna vid poolen samt på en ”se-Uluru-i-soluppgång-och-vandra-sedan-runt-klippan-om-du-vill-tur”. I teorin borde vi klara oss på handbagaget i ett dygn. Det visar sig dock att vi inte har packat efter min teoretiska handbagagemodell. Enligt den ska hangbagaget innehålla badkläder, aktuell bok, kameror och all dithörande elektronik, souvenirer/presenter etc. (eftersom det vore trist att bli av med dem), rejäl uppsättning endagslinser (annars kan jag gå vilse på ett hotellrum) och åtminstone 2 lämpliga ombyten. I detta land är också solskyddsfaktor, myggsprej och hatt/keps rätt väsentliga.

Vi har ingen solskyddsfaktor, ingen myggsprej, inga hattar/kepsar, bara min bikini och mina linser, vi har kameror men inga laddare och dåligt med batteri. Mina två lämpliga ombyten har råkat bli min ”lilla svarta” och en vit omlottklänning samt lyxiga underkläder av typen bröllopsnatt. Är det inte vad de brukar rekommenderar när man ska ut i the Outback!? Man kan förledas att tro att jag iaf har lämpligt ombyte för tjusig middag men mina enda skor är ett par sneakers. Eftersom våra väskor är i tyngsta laget flyger vi i tunga kläder (jeans, munkjackor) vilket är i varmaste laget när termometern kryper upp emot 40.

Har tack och lov reseförsäkring och eftersom utbudet i vår lilla resortby är Billabong eller souvenirkläder med Ayers Rock-tryck får det bli surfkläder. Alltså kommer vi i surfshorts och sneakers dagen därpå när normen är gympaskor och vandringsbyxor. Iaf bättre än den lilla svarta eller jeans…

Ayers Rock Resort består av fem hotell och tillhörande miniby cirka 10 minuter med bil från Uluru/Ayers Rock och 35 minuter från Kata-Tjuta/The Olgas. Området som ju bara huserar turister är snyggt designat och en positiv överraskning.

Går på påskdagen återigen upp mitt i natten (5:00) för att se Uluru i soluppgången vilket, som väntat, är väldigt, väldigt vackert. Därefter går vi 9,6 kilometer runt klippan. Eftersom vi börjar redan 7.30 slipper vi drabbas av värmeslag. Missade något så essentiellt som att inhandla frukost och ger kroppen en sockerchock genom att föda den med det som finns tillgängligt (småkakor och jellybeans!). På kvällen skulle vi egentligen ha ätit candle-light-dinner med klippan i bakgrunden men kökstekniska problem sätter tyvärr käppar i hjulet för denna aktivitet och vi får nöja oss med att beundra Uluru i solnedgång med ett glas vin i Andreas hand och en softdrink i min.

Morgonen därpå är första potentiella sovmorgonen på en vecka. Tyvärr visar sig klockan på Andreas Ipod gå två timmar fel och vi tror att vi vaknar (trötta) vid halv 10, går upp klockan 10 och masar oss ut till poolen vid 11. Reagerar lite på att det är folktomt och att solen står lågt men det är inte förrän vi ska iväg på dagens utflykt klockan 14 som vi inser att vi ligger två timmar före. Enda sovmorgonen på 7 dagar och vi tvingar oss upp halv 8… Kvällen tar vi en guidad tur vid närliggande klippformationen Kata-Tjutas och avslutar med en barbeque ute i det fria med en fantastisk stjärnhimmel som tak.

Beger oss den 10:e till Sydney för fjärde gången och denna gången tänkte vi våga oss utanför flygplatsen.

Andreas & Anna Arvidsson