Lite mer om Kambodja

torsdag 19 april 2007 Hội An, Quang Nam, Vietnam

Hej pa er!

Nu har jag tagit mig i kragen och tankte skriva i dagboken igen. Borde skriva lite mer ofta sa att inlaggen inte blir sa langa men det sager jag ju varje gang...

Ska skriva klart det sista om Kambodja for sen har jag massa skoj att beratta om Vietnam =)

Kambodja resan ar nog en utav de haftigaste resorna jag gjort hitills och det ar mycket tack vare allas varan Mara som hjalpte oss att se och hitta saker vi annars aldrig skulle vetat om.
Efter varan rumptraning (cykelturen) var det pa morgonen efter dags att aka vidare. Ingen vila har inte!
Mara skulle ta med oss till en familj som vi skulle fa overnatta hos.
Bussresan dit gick ungefar som alla andra. Bussen gick sonder mitt ute i ingenstans. Skitkul! sa det vart en san dar sallskapsresan grej, fick putta igang bussen och fick fortsatta resan utan AC. 45 graders hetta, en buss fullsmockad med folk, UTAN AC. Feeling hot hot hot!
Det var nog den varmaste resan, vi viftade som galningar med reklampapper for att fa lite flaktande luft.
Jag var inte bara varm, jag var jatte hungrig ocksa. Nar man inte befinner sig pa turistorterna blir maten genast lite annorlunda. Har blivit en massa matprat har. Tank Mammas mat, Kajsas svampsoppa till och med pappas kottbullar och makaroner hade varit guld varda =P Nar vi stannade halvvags for att ata holl jag pa att dö. Spindlar, hela torkade fiskar och andra skumma insekter?! later gott va?
Trodde att det har var banan lander men jag hittade inte en enda banan. Lyckades hitta en tjej som salde brod med nagot som liknade smor till. Jag rakade se hur broden lag bland alla flugor och damm och hur hon torkade av smoret hon hade pa fingret pa MIN macka.
Det var den mackan det...Jag vet, jatte fjompig ar jag men oavsett hur hungrig jag var gick det inte att ata.
Resten av ganget brydde sig inte sa mycket det knaprade i sig nagra spindlar och sa att de smakade ungefar som kyckling. Sure! haha
Nar vi antligen kom fram till familjen fick vi en hydda dar det fanns nagra sangar och nagra madrasser pa golvet. Vi skyndade oss att sno en sang.
Familjen var jatte trevlig. En farfar pa 77 ar (the big man som bestamde) han var jatte trevlig och berattade en hel del. Jag och Mara spelade fotboll med han.
Sen var det en Farmor en mamma och en pappa med massa barn i olika aldrar. Det var dom vi sag i alla fall.
Jatte kul att fa se hur dom lever och att fa vara med under ett dygn.
Vattnet hamtade dom ur en brunn, Toaletten var ett hal i marken som var inbyggt i ett litet skjul och koket var under en av hyddorna.
Later kanske inte sa jatte kul men det var faktiskt riktigt mysigt och vi hade det jatte trevligt. Fast kanske racker med nagot dygn verkar lite jobbigt att ha de sadar 365 dagar om aret nar man ar van med rinnande vatten.
De lagade mat at oss och jag at massvis for sa gott var det. Efter att de hamtat in alla sina kor och grisar tog en av sonerna som var ungefar i varan alder fram varsting hogtalarna och vi spelade musik for hela byn. Hade innan varit och kopt nagra plattor ol, vin och lask sa det vart en trevlig kvall.
Efter dom har dagarna kande vi att det var dags for ett turiststalle med strand. Vi akte till Shinouk ville. Inte riktigt lika fin strand som dom i Thailand eller Malaysia men helt ok.
Fangade ett par solstolar och kopte nagot att dricka. Fast man vart inte lamnad ifred har inte. Jag forsokte latsas sova men alla de barn och kvinnor som gick runt pa stranden for att salja smycken, massage, manikyr eller nagot annat var som tokiga och hangde bredvid en i solstolen. Var kul i borjan. Jag fick malade naglar och kopte ett armband av en gullig tjej som jag pratade ratt lange med. Tror jag hade 10 hander samtidigt i mitt har som alla ville kanna pa. Var manga som tiggde ocksa och det ar alltid lika jobbigt att saga nej.
Var riktigt skont att komma till en strand i alla fall, sa vi stannade har i 3 natter. Det ar antagligen hit wing kommer borja kora charterresor nasta ar sa om 10 ar kommer det har sakert se ut som Phuket.

Sen var det dags for det sista stallet (Phnom Penh) i Kambodja innan Vietnam. Bussen akte hela vagen utan att ga sonder och AC lyx fanns det ocksa.
Man far val vad man betalar for men anda kul att resa som vi gjort (som lokalbefolkningen) for har fatt se sa mycket annorlunda saker som man annars inte skulle ha sett och gar ju alltid lattare nar man ar manga.

I Phnom penh var vi nastan bara kulturella. Tror aldrig jag varit sa har kulturell forut =P
Vi akte och besokte “killing fields” och en skola som sedan overtogs och anvandes som ett fangelse av en diktator.
Det har var sjukt jobbigt att besoka.
Det forstod vi nar vi kom fram till the killing fields och mottes av en tjej som kom utspringandes gratande
Tror alla hade svart att inte grata har.
Vi borjade att besoka den gamla skolan. Det var ungefar 30 ar sedan allt det har hande.
En av varldshistoriens varsta diktorer tog over skolan och anvande det som ett fanglse och torterade folk. Det var hur manga som helst som vart tillfangatagna och torterade, bade Barn, kvinnor och man. Rummen fanns kvar och till och med blodet pa golven var kvar.
Fanns bilder upphangda Pa 100 tals manniskor som varit fast dar och det ar bilder som var sa laskiga att man visste inte vart man skulle ta vagen nar man sag dom. En mamma som far sitt spadbarn kastat mot ett trad, en man som blir isardragen del for del...behover kanske inte skriva mer.
Otroligt hemskt att sadant har har kunnat pagatt! Finns nagra som har overlevt detta och de har blivit sa psykiskt skadade att de har inte vagat visa sitt ansikte forren bara nagra ar tillbaka nar diktatorn dog.
Killing fields var en plats dit han forde fangarna for avrattning. De hade samlat ihop skelletten fran 100 tals manniskor och radat upp i ett stort hus. Kandes konstigt att dom gjort sa och var riktigt obehagligt att se, fast forstod anda att det verkligen var nagot som hant pa riktigt. Totalt vart 1-2 miljoner manniskor dodade av de roda khmererna under den har perioden.
Lank: http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6da_khmererna

Dagen efter strosade vi bara runt i staden och i ett stort shoppingcenter som vi hittade.
Staden var inte sa jatte fin. Valdigt smutsigt och luktade inte speciellt gott.
Fanns en gata precis vid en flod som var ratt fin med en massa restauranger. Mara tipsade oss om ett tapas stalle som var som en restaurangskola. Vi gick dit och at allihopa.
Korde sedan en utgang pa ett lite annorlunda stalle. Vart forst biljard, fotbollsspel och goa drinkar. Sen kom det ett band som spelade och jag var saklart framme och valde latar och sjong med. Inte jatte mycket folk men vart ratt bra anda. Gick sedan vidare till ett litet mindre stalle som aven det var bra. Vart en trevlig avslutning i Kambodja.

Saknar er alla!

Natta: Klart vi ska ha ett majdopp sen =)

Kraamar i massor

Linda Johansson