Springbreak 07 - been there, done that.

fredag 20 april 2007 Santa Monica, Kalifornien, USA

Tjena!

Har hänt en hel del (tung underdrift) sen sist jag skrev och ska jag skriva ner allt lär jag bryta ett par fingrar på kuppen och ni dö av uttråkning så det blir helt enkelt en lång historia kort, men håll till godo för all del.

Kunde inte låta bli att uppfylla varje f.d. hockeybilds-samlande pojkes våta dröm och gå och se en NHL-match, så siktet inställt än en gång mot staples center för LA Kings vs. Dallas Stars. Mattias Norström har ju varit kapten i LA Kings en hel del år nu men ett par veckor innan matchen hade han bytats bort till just Dallas så det här var första matchen han var tillbaks i sin gamla hemmaarena med sitt nya lag. Utbuad kanske man kan tro men det blev raka motsatsen.. hela Staples Center stod upp och jublade när dom sa hans namn i högtalarna och sen stannade dom även upp matchen ett tag för att officiellt tacka honom på jumbotronen.. ingen aning om att han var så stor här men Matte själv rörde inte en min och stod istället iskallt vid mittlinjen och skrek till domaren att han skulle sätta igång matchjäveln igen.. haha.

Kings sög rejält och Stars kunde genom Mikey Modano's vinnande mål gå segrande ur matchen.. kul som fan att se och vilken skillnad jämfört med att gå på elitseriematch i istadion. Hela matchen var en enda stor show, pauserna var fyllda med framträdanden av artister, intervjuer med publik och spelare på jumbotronen, stå-upp komedi och allt annat skit dom kunde hitta på för att ge 100% tillfredställning till varenda betalande supporter. Höjdpunkten var helt klart när sångaren ur Survivor glider ut på isen o drar av 'Eye of the Tiger' live, dock inte med riktigt samma entusiasm nu som för 30 år sen eller när den nu gjordes.

Fick fint besök sen när Springbreak började närma sig i form av poker-hajarna från klågerup, Stille och Erik. Många fina ögonblick med oss tre och en viss Ford Mustang Cabriolet blev det.. Roadtrip ner till Orange County med Newport Beach, Laguna Beach och Huntington Beach och fyfan va nice där var... Stille sökte frenetiskt efter stället som de spelat in OC på men vi hittade nog inte det (visste iofs inte var dom spelade in så vi var nog säkert där utan vi visste om det).

Vi drog även upp till Santa Barbera och hälsade på Annika & Jenny som pluggar där uppe, inte utan att köra inom en gigantisk outlet med 70 affärer som sålde alla märkeskläder till oförskämt låga priser. En tom plånbok senare kom vi upp till Santa Barbera som var riktigt riktigt mysigt.. god middag och kul utekväll följt av en trevlig rund-vandring på skolan dagen efter och en kanon-brunch på Santa Barbera Pier.

Självklart var jag tvungen att visa pojkarna Hollywood-by-night också så vi drog till Club Cabana där vi varit en gång innan (där vakten förövrigt kände igen mig och utbrast "the foreigners!" när vi ställde oss i kön.. hehe). En suddig, men väldigt rolig kväll.

Sen var det dags för höjdpunkten med stort H.

Efter halva college-terminen inträffar ett fenomen i USA som i folkmun kallas Springbreak. Springbreak... 2 ord med så stor betydelse. Ni har säkert en del springbreak-program på MTV om ni inte bott i en igloo senaste decenniet och för er som nu inte har gjort det så är springbreak veckan då alla hämningar släpps, allt som har med studier att göra kastas långt åt helvete ut genom rutan och man sticker till ett ställe fyllt med andra studenter med precis samma målsättning.

I vårat fall innefattade Springbreak 4 nätter i städernas stad, Las Vegas (a.k.a. Sin City) följt av 6 nätter i den utan tvekan hetaste och mest populära springbreak destinationen genom tiderna - Cancun, Mexico.

Las Vegas.. mycket kan sägas om denna staden men allt är lögn för det är som fok säger: "What happens in Vegas stays in Vegas". Man måste åka dit för att veta hur extrem, livlig, rolig, glamorös, farlig, stor, mäktig, härlig, varm och nice staden egentligen är. Och allt det ovannämda är den, plus lite till.

Vi hade valt att bo på MGM - 'The City of Entertainment' och nogfan var hela hotellet en liten stad i sig.. gigantiskt stort med allt man kan tänka sig INTE ska finnas i ett hotell... 2 fotbollsplaner stort kasino, lejonburar, foodcourts, 10 resturanger, exklusiva affärer, 7 poolar och kanske framförallt en utsikt över Las Vegas Blvd - Strippen. Rakt utanför vårat hotellrum på 20e våningen låg bl.a. Luxor (pyramid med gigantisk ljuspelare som skjuter rakt upp i rymden) och New York, New York (där dom byggd upp en mini-kopia av New Yorks skyline och med frihetsgudinnan, brooklyn bridge och en berg-o-dal bana som pricken över i:et). Ingen dålig utsikt, jag lovar.

Första kvällen hade vi redan fixat VIP-biljetter till Studio 54 (inte den som låg i New York då.. fast det fattade ni väl =) som är allmänt känd som bästa nattklubben i Vegas (om man får tro Erik.. och det får man) och fy jävlar vilken nattklubb det var!

Tjejer (vackra sådan också ska tilläggas) som hänger från taket i rep och jonglerar med ringar samt står runt hela dansgolvet uppe på små pedistaler och 'dansar' med mer eller mindre kläder på sig... grym musik, barerna även dom fyllda med dansande tjejer på bardisken och framför allt 100 meter kö utanför så man kan känna sig extra speciell för att man är inne.. eller nåt. :)

Andra kvällen hade vi planerat dra till Playboy-club men först skulle vi ut o gå lite på strippen tänkte vi, sightseea lite helt enkelt. Innan vi ens hunnit lämna hotellet kommer det fram en tjej och frågar om vi skulle vilja bli uppskrivna på gästlistan till Playboy-club, mot löftet att vi skulle ta med lite flickor. Deal. Så efter lite sightseeing i världsklass så drog vi ihop en förfest med Annika & Jenny som var där samtidigt som oss och ett gäng tjejer vi träffat på Studio 54 kvällen innan. Efter ett par rundor Ring of Fire satte vi fart mot utgången och skulle precis slänga oss in i en taxi... när vi såg taxi-kön. 50 meter lång och inte speciellt snabb heller. Till ett problem finns där alltid en lösning som dom vise säger.. så vi hoppade in i en limousine istället helt enkelt och gled upp till playboy-club med stil. Inte för att det spelade någon roll för när vi kom in på stället nekade dom oss i dörren med våra svenska ID-kort så vi fick helt enkelt vända på klacken och sticka och hämta våra pass. Stolpe, stolpe, ribba, ut! =)

Erik kokade järnet och sket i det (han var halv-sjuk) men jag o stille drog tillbaks igen och denna gången nickade dom nöjt när vi drog fram passen och släppte in oss... i en hiss.

Vafalls... Hissen gick upp... och upp. Och upp. Pling! 54e våningen. Penthouse.

Högst uppe på Palms hotel med en utsikt jag var beredd att skjuta mig i benet för, playboy-bunnies överallt och the cherry on the pie - inget tak, bara stjärnklar himmel. Needless to say så hade vi en kanon-kväll när vi väl lokaliserat dom oroliga flickorna som väntat på oss där inne.

Erik då... jo han kände sig som sagt lite krasslig men istället för att ligga och vila på rummet hade han gått ner och lirat poker visade sig - och vunnit $1000 i runda slängar.. klockrent, only in Vegas!

Jag & Stille följde hans exempel sista kvällen så vi satte oss ner alla tre natten innan vi skulle flyga och spelade poker fram till några timmar innan planen gick. $300 plus för min del och runt $400 för stille om jag inte minns fel.. Erik gick det lite sämre för (thats poker) men å andra sidan kunde han luta sig tillbaks på sin förra vinst. Riktigt kul att spela poker på ett riktigt kasino med riktiga spelare - i vegas.

'Get the hell out of dodge while you can' som dom brukar säga, så nu var det hög tid att dra vidare till söder om gränsen... Mexico. Erik sa hejdå här och flög hem till sweden med en och annan tår i ögat (stille grät mest, for the record) men jag och Stille hade en rejält intressant flygresa framför oss skulle det visa sig.

Vi var fast på Mexico Citys flyplats i 8 timmar mellan våra plan men vi tänkte att där fanns det säkert skitmycket att göra även om det var mitt i natten... en av världens största städer lär väl ha en flyplats som är disco 24/7? Nä.

Helt dött, bara sovande folk överallt och inte en käft som kunde engelska... vi kunde bara följa lokalbefolkningens tips och lägga oss ner på ett trägolv för några timmars väldigt orolig sömn hårt kramande både varandra och handbagaget.

Vi överlevde i alla fall natten men när vi väl skulle checka in och vi nästan kunde lukta Karibiska Havet i Cancun hittade vi inte Stilles biljett.. skitsamma tänkte vi, dom har ju allt i systemet ändå, det löser sig säkert. FEL. Inte i Mexiko. Där gäller helt annan logik och lag. Visst fanns han i systemet på platsen bredvid mig men utan en pappersbiljett var det omöjligt att gå på flyget. Check-in tanten skrev till och med ut ett boardingkort med stilles namn på och viftade något retfullt med det i luften, babblade ett par ord på spanska och rev det i bitar... vi fattade ingenting och bad om att få prata med någon som kunde engelska.. vi fick tag på en och han sa att vi skulle vänta så skulle han komma tillbaks om ett tag. Efter ett tag såg vi han smyga ut med sin ryggsäck i högsta hugg och fly platsen... vafalls? Jäkla smitare!

Till slut fick vi tag på en chef-liknande hombre som informerade oss om att vi var tvugna att köpa ny biljett. Vid detta laget sket vi i vilket och gick med på att köpa biljett till cancun och sen lösa skiten där. Då börjar helt plötsligt kvinnan som säljer biljetter att försöka lura på oss dubbelt så dyra biljetter som vi hade och hävdade glatt att det var högsäsong. Bullshit sa vi och vips var priset nere på normal nivå igen av någon outgrundlig anledning. Shit the same, vi parkerade våra ändor på flyget, käkade en äcklig macka och landade i paradiset.

Cancun är som jag nämde innan rankat som den bästa av alla springbreak-ställena och det märks när vi kommer till hotellet... hundratals ungdomar, halvfulla redan klockan 2 på eftermiddagen, en stor jäkla pool med 2 stycken barer i själva poolen som man bara simmar upp till och sveper ett par tequila eller coronas, gratis ska tilläggas eftersom all dricka och mat ingår i priset och man bara behöver flasha ett armband där står "All-Inclusive, Bitch" för att få allt man vill ha. I en av de här pool-barerna hittade vi också självklart Sam och Amir (mina roomies från LA) med margaritas i båda händerna, som vi planerat att träffa där nere.

En strand som få kan beskriva och ännu färre kan vantrivas på, med kritvit finkornig sand, palmer och ett knall-turkost carribean ocean. (inga pirater siktades dock)

Nattklubbarna var ren o skär världsklass, var och en hade sin speciella grej.. några var stora som fan och rymde flera tusen, några var små men hade ös som hela sveriges samlade nattklubbar tillsammans, några hade skumparty och några hade shower som man bara stod och gapade alternativt skrek till. Vi köpte ett pass som gav oss fri bar på samtliga nattklubbar så som ni kanske kan lista ut blev det ingen nykter tillställning, men... when in rome!

Det enda som sög var att överlag så ville varenda en lura en på så mycket pengar som möjligt, både vad det gäller i Mexico City och i Cancun.. men å andra sidan är de båda turist-täta ställen som invaderas av tusentals amerikanare varje år så man ska kanske inte döma dom för snabbt...

2 väldigt slitna svenskar satte sig på planet mot LA och till slut fick man inandas lite hederlig förgiftad LA-luft igen och det kändes onekligen skönt att komma hem igen. Efter en Spaghetti Bolognese få kan överträffa och en god natts sömn på soffan satte Stille också siktet hem mot sverige..

Tillbaks till verkligheten (om man nu kan kalla LA det) för min del då, och jag kan inte säga annat än att det känns riktigt skönt att vara tillbaks igen och få sina dagliga cykel-turer längs venice beach, lyfta lite skrot på gymmet och bara ta det lugnt... ett lugn som iofs inte varar så länge, nästa vecka väntar 4 st prov. Mån, tis, ons och tors. Great!

Later,

-k

(det blev rätt långt ändå!)

Kalle Andersson
Senast aktiv - från Malmö, Skåne län, Sverige