du har en orm dar, pa din choklad!

fredag 27 april 2007 La Paz, Bolivia

Vi akte fran rio, 30 timmar med buss till Corumbá, som ligger pa gransen till Bolivia i ett traskomrade(Pantanal), lika stort som Frankrike... Pga konstiga system och losningar i Brasilien stannade vi dar i 2 natter innan vi begav oss till Santa Cruz i Boliva med tag, 15 timmar. Taget som kallas for "dodstaget", var ett rent helvetestag faktiskt. Inte sa mkt for sjalva taget som for alla barn i vagnen. Tydligen ar jag och George barnmagneter och hamnar alltid i dagissektionen, med skrikande barn som sparkar oss i ryggarna...
Det som inte gjorde tagresan sa bekvam heller, var lossen i stolarna som bet oss i rumpan...
Men vi kom fram!! =)
Santa Cruz var en trevlig och avslappnande stad, dar vi stanande i 3 dagar, och tog sedan nattbussen mot Sucre for att sedan bege oss mot Uyuni och saltoknen i sodra Bolivia.

Borjan av bussresan var fantastisk! Vi akte genom bergen och fick se solnedgangen over bergen, och sedan en helt klar stjarnhimmel. Men sen kom natten, och de som korde bussen tyckte det var en bra idé att stanna ca var 20e minut och plocka upp liftare. Konsekvensen blev att alla mina (Nattis) klader var utslitna ur ryggsacken i baggageutrymmet (troligen av mannen vi sag sova dar). Inget var stulet, eftersom vi bara har klader i vara ryggsackar, men det var valdigt irriterande att behova tvatta precis allt. En rolig sak var iaf att jag hade mitt forsta brak pa spanska, och det ar ju en erfarenhet om man ska se det sa. =)

I Sucre bytte vi buss for att ta oss till Uyuni, och planen att gora en 3 dagars resa i saltoknen och naturen runtomrking.
Resan dit var precis lika fantastisk om som eftermiddagen innan, men pafrestande for kroppen, da vi inte var vana vid hojden eller hade atit sen 1,5 dyng, eller vagade dricka sarskilt mycket da det itne finns toalett pa bussarna och naturen far vanta med att kalla tills busschaufforen tycker det ar dags att stanna.

Val i Uyni madde vi som sagt inte sa bra, med tanke pa hojden, och vi bestamde oss for att vanta en dag med att aka upp pa annu hogre hojd.
Uyuni, en pyttestad, var en gang i tiden en levande stad som fosorjde sig pa gruvorna runtomkring, men ngt hande och nu ar det en spokstad i varldens ande, som endast overlever pga turismen som saltoknen lockar.

Tva dagar senare akte vi ut pa en tur i en jeep med guiden Emilio, tre hollandare och ett italienskt par. Turen tog oss forst genom Salar de Uyuni (saltoknen), som en gang var en sjo fylld med salt, men nufortiden ar en oken som bara visar sjotendenser nar regnsasongen ar igang.
Efter salar kom vi till en liten by mitt i oknen, som tro det eller ej, var annu mer ode an Uyuni =) Dar sov vi en natt, och foljande morgon akte vi vidare med vart gang, och Emilio korde oss genom annu fler fantastiska landskap (maffigt som karin skulle sagt =P), och vi stannade vid vulkaner och laguner och vi sag manga fina djur, bl a lamor, andra djur som ser ut som lamor men som jag inte kommer ihag namnet pa och flamingos.
Andra natten sov vi i ett naturreservat. Det var kallt och javligt, men i slutanden varmde sovsackarna som vi hade hyrt. Tidigt, tidigt (4.30 pa morgonen. Forestall er George, hihi!) begav vi oss for att se soluppgangen fran en vulkan och med utsikt over dess gejsrar (stavas det sa?). Sedan akte vi vidare till en slags pool de byggt i en varm kalla i en lagun som vi badade i medan Emilio gjorde frukost.
Efter det blev det mer laguninspektion, vid en vulkan som ligger precis pa gransen mellan Chile och Bolivia.
Sen blev det raka vagen "hem" till Uyuni, med ett stopp vid tagkyrkogarden, till Geroge fortjusning =)

I Uyuni bestamde vi oss for att ta nattbussen samma kvall raka vagen till La Paz... Vilket vi inte borde ha gjort. Som sagt sa finns det en del turister i Uyuni, och som sagt sa finns det bara sa mycket att gora dar. Darfor var saklart bussen full, och platserna som vi hade "turen" att fa var saklart de sista och de samsta. Langst bak, Geroge vid ett fonster som inte gick att stanga och jag pa ett sate som inte gick att luta bakat, bakom ett franskt par som, ja, for att inte vara for detaljerad, de borde kanske ha stannat kvar i Uyuni och tagit in pa ett hotell. Lite senare kraktes ngn som satt pa andra sidan gangen fran franskparet. 3 timmar fran La Paz var det en blockad av vagen och efter att vantat dar i nagra timmar vandes det tillbaka till den narmsta staden Oruro, dar vi fick stanna 1 natt innan vi kunde aka vidare till La Paz.

Nu ar vi iaf i La Paz, och har varit har i 2 natter. Forsta dagen gick vi pa en fotbollsmatch med det italienksa paret, La Paz mot San José de Oruro.
Eftersom jag inte tycker fotboll ar den roligaste underhallningen sa var det till min gladje en roligare match an vantat. Manga gula och roda kort, lite slagsmal pa planen, militarer som kom in pa plan och harda ord pa laktaren... Och da var det inte ens halvfullt! Ha,ha!

Italienarna akte vidare mot titicacasjon lagon som vi fick ovantat besok Bjorn och Micke, smalandsgrabbarna som vi reste med i Brasilien.
Nu ar George, Bjorn och Micke och cyklar det som kallas "the death road". Kanske inte later sa kul, men det ar nast intill harmlost. Man cyklar fran ca 4500 meters hojd nedat mot 1500 meters hojd pa en vag som kallas sa pga att for 10 ar sedan korde en buss full med folk ned for ett stup pa den vagen. Nu kor inte bilar och bussar dar langre, och det ar bara en turistattraktion for folk som vill vara lite extreme och cykla nedfor och saga att de "overlevde" =)
Jag foljde inte med da jag kande att jag inte var redo for ngt som kallas for dodsvagen pa, med tanke pa cyckelhistorien i somras, darfor sitter jag nu pa ett internetcafé runt hornan fran hostelet, och bra var val det, for jag har haft feber idag och har inte matt sa bra. Jag skyller pa hojden, det gor manga har!

Hoppas alla har det bra hemma!
Massa kramar till alla!
(Vi ska forsoka ladda upp fler bilder snart)

KARLEK!

Nathalie Hallberg