Snö mitt i sommaren

måndag 7 maj 2007 Uchta, Komi, Ryssland

I morse när väckarklockan ringde hade jag ingen aning om var jag befann mig och varför G inte var i närheten. Men det tog inte allt för lång tid innan verkligheten kom ikapp. Nu sitter jag på vårt kontor och väntar på att min kollega skall komma och lösa av mig. De som varit här och jobbat åkte hem allihop idag. Det har varit svårt med registreringen och de har på grund av det haft lite besvär av den lokala polisen. Men det ska vara åtgärdat nu så vi borde inte få samma problem. Kopior på våra pass skickades till Moskva idag. Jag har rest hit tillsammans med en kollega en äldre herre som verkar trevlig och vi får förstärkning av en till på fredag. Men det kändes lite väl hårt att bli inslängda rak i verkligheten ingen mjuk start här inte. De hade startat 72h på sista maskinen igår. Men vi han bara träffas som hastigast innan alla drog. Min kollega tog på sig att jobba natt till min stora glädje så han åkte hem för att sova. Jag har redan hunnit med ett möte med kunden men det var ganska smärt fritt de hade mest frågor om prestanda provet vilket jag inte är inblandad i.

När vi landade i Ukhta igår kväll fick jag en smärre chock det var noll grader. Och just nu öser snön ner utanför det lilla fönstret. Det är ganska mycket lera på site och jag är otroligt glad över att vinter jackan åkte med trots att det kändes onödigt.

Resan hit blev inte riktigt som planerat. De fick inte tag på någon helikopter utan vi fick åka bil på en väldigt skumpig väg i dryga två timmar för att sedan ta oss över floden som var ordentligt bred i en liten, liten motorbåt. Vi tog oss över även om vi övervägde att åka tillbaka igen men att få uppleva resan i gen på den dåliga vägen var inte heller ett lockande alternativ. Trots min motvilja att åka hit är det kul att vara på site igen. Det är ju trots allt det här som är själva jobbet.

Kvällen innan jag åkte var jag på bröllop i Stockholm, det var två kompisar till G som gifte sig trots att jag inte alls känner dem så väl så kom det en tår. Det var en borgerlig vigsel och hon som vigde dem höll ett fantastiskt bra tal. Sen var festen på en båt och precis när vi gick på vart det super stora vågor så jag blev lite oroad hur kvällen skulle förflyta men det gick bra. Det var två våningar på båten men i dessa hög teknologiska tiden fick vi på nedre däck titta på brudparet och alla talare på storbild. Jag hade även den extra bonusen att min kille råkade hamna mitt på duken så det fanns alltid något trevligt att titta på.

Maria Andersson
Senast aktiv - från Norrköping, Östergötlands län, Sverige