Stuck in Bangkok!

måndag 14 maj 2007 Ao Nang, Krabi, Thailand

Hej alla!
fortsatter med det sista fran Vietnam.

Efter den trevliga staden Hoi An tog vi denna gang buss istallet for tag vidare till Hue.
Vagen dit var ganska ball. Akte over stora berg pa sma smala ringlandes vagar. Vacker utsikt!
Hue var sadar tyckte vi. Ingen strand och ingen storre stad man kunde strosa runt i.
Akte I alla fall och sag Vietnams aldsta tempel, trots att varmen inte var bra for oss turister och vi istallet borde stanna pa hotellet och titta pa nagon utav alla filmkanaler de hade.
Pa kvallen hade vi en mycket annorlunda middag.
Vi at en 10 ratters middag utkladda till nagra slags kungligheter. Vi markte sen att det var bara vi 10 pa restaurangen som var utkladda. Vi fick en egen liten orkester vid varat bord, hade nog rackt med en lat men det spelade under nastan hela middagen och vi klappade handerna och log som att vi tyckte att det var jattebra.
Hade en battur till nagot gammalt slott ocksa. Pa alla sadana har stallen finns det saljare som slanger sig over en och vill salja tuggummi, vatten eller dylikt. Det roliga ar att det ar alltid mig och Trotte dom kommer till. Det spelar ingen roll om vi ar forst eller sist ut, aven om vi sager att vi inte vill kopa nagot stannar dom for att kanna och beundrar Trottes armar eller sa vill de dra mig I haret och kanna lite varstans pa kroppen (de ar inte blyga har). Sen kommer japanerna fram och fragar om man inte kan stalla upp pa ett kort tillsammans med dom och dom och dom....
Sa vi ar alltid sist framme vid sevardheterna och missar borjan av guidningen.

Sen var det dags for sista nattaget till huvudstaden Hanoi…
Hade stora forvantningar pa Hanoi eftersom att Saigon och Hoi An var sa fint. Vart lite besviken...
Saigon och Hoi An ar favoriterna.
Trakmansen Hong berattade redan pa vagen dit att det inte fanns nagot att gora har.
Becca vart mer arg an vanligt denna gang och hade en hard disskusion om att hon ville veta NU vad man skulle kunna gora har, det ar ju huvudstaden sa det ar klart att det maste finnas nagot att gora och se.
Nar han fortfarande sa att det inte fanns nagot kunde inte jag och Mel halla oss utan tog upp lonely planet boken och visade alla sidor dar det stod: det du inte far missa i Hanoi.

Vi kom fram till Hanoi runt 5 pa morgonen. Alla Vietnameser verkar vara valdigt morgonpigga for det var fullt med folk vakna som spelade fotboll eller hade typ friskis och svettis pass. Klockan ar 5?! Jag som tycker jag ar duktig om man gar upp runt 9 pa morgonen...
De hade bara ett hotellrum klart nar vi kom fram sa vi trangde in oss dar alla 10 och slog pa MTV.
Hade ganska mysigt aven om vi var sjukt trotta och arga pa Hong.

Vi gick pa en dockteater pa kvallen som vi blivit rekomenderade att ga pa. Fattade inte sa mycket av historien eftersom att den var pa Vietnamesiska men det var kul anda.

Dagen efter akte vi pa en battur till en ö som jag inte kommer ihag namnet pa. Vi stannade en natt pa on.
Battresan dit var nog det som var haftigt. En skargard med massvis av hoga berg. Vi stannade for att bada men ju narmare Kina man har kommit desto kallare har det blivit. Inte alls varmt i vattnet inte ens i luften ar det sadar galet hett som vi haft tidigare.
Dessutom var det fullt av maneter i vattnet stora som fotbollar, Hong var snall och berattade att dom inte var farliga i alla fall.
NASTAN alla badade....Jag, Mel och Becca satt kvar uppe med extra tjocktrojor pa oss.
Vi gjorde ett till stopp pa vagen och besokte en grotta. Den var kul att se. Fast var inte dar sa lange. Hong borjade klappa handerna som en dagisfroken gor at sina 5-ariga dagisbarn och tyckte att vi skulle ga tillbaka, speciellt till Jhonny och Trotte som hade hittat nagon gang som de var inne och krop i.
ön vi bodde pa under natten sag till en borjan ut att vara helt obebodd och jag borjade undra om vi skulle talta?! Men sen dar, mellan tva berg, fanns en liten by med hotell, restauranger, bar och strand.
Akte tillbaks till Hanoi och hade middag och en kul utekvall pa en flytande bar dopt till Titanic innan alla skulle med sina flyg hem eller till andra stallen.
De flesta skulle vidare till Kina, vi tankte tanken om vi skulle aka dit men Thailand kandes mer lockande. Behover nog mer tid I Kina ocksa.
Bokade flyg till Bangkok och sen buss vidare till Koh Chang.

Det hela borjade sedan pa flygplatsen.
Vi hade alldeles for mycket vikt an vad man fick ha sa vi hade klatt pa oss de tyngsta kladerna och fyllt plastpasar som skulle se ut som latta handbagage.
Framme vid incheckningen var det en snall kille som checkade in vara tva stora ryggsackar utan att saga nagot om de extrakilona som vi fortfarande hade.
Nar vi kom till rontga-handbagage-platsen och de sag vara 2 handvaskor, en stor bag, trottes ryggsack och en massa plastpasar fragade dom om vi kunde vaga det pa vagen dom hade bredvid.
Alla ursakter vi hade I beredskap funkade inte sa jattebra och vi var tvungna att ta bort 12 kg.
Vi gick tillbaks till incheckning, och till samma trevliga kille som innan. Vi sa att vi angrat oss och ville checka in ett till bagage.
Javisst sa han och satte lappar pa den och inte en krona behovde vi betala. Underbart !
Plockade ut lite saker ur pasarna och hangde dom over armarna och sen sprang vi forbi vagen.
Nasta stopp vart I rontgen. Jag hade stoppat ner mitt nyinkopta och dyra Elvital balsam I en av pasarna och en harspray. Far inte ha med sig mer an 100 ml vatska och de ville saklart slanga dom.
Jag protesterade rejalt, kan ju inte slanga balsamet.
Efter mycket tjat orkade dom inte mer och jag fick med mig mitt balsam och harspray och sparade sakert in 100 kronor. Vi vart nog dagens jobbigaste gaster.

Nar vi landat I Bangkok stod vi och vantade och vantade pa vaskorna. En vaska fattades...
Jag sprang runt med tva hjalpsamma vakter hur lange som helst innan vi fick reda pa att den kanske var kvar I Vietnam. Dar fick vi igen for vara sneakar metoder.
Jag hade flugit i Jeans for att fa ner vaskans vikt. Jeans I Bangkok ar ingen hit.
Vart tva natter I Bangkok innan vaskan kom.
Sen var det dags for Koh Chang.

Koh Chang absolut I klass med Koh Tao. Vi borjade och leta efter billigt boende men efter att ha varit inne och tittat pa ett rum med porrbilder pa vaggarna och en stor trasig dubbelsang kande vi att vi kanske kunde lyxa pa oss nagot lite frashare.
Vi “rakade” hamna pa ett lyxhotell med stor pool (med bar i) och stranden précis framfor.
Nagra dagar kan vi ju boka, vi vart kvar dar I 12 natter. Absolut det basta boendet hittills och det dyraste saklart men det var det vart.
Varldens goaste frukost buffe fick vi ocksa.

Traffade Jonte, Danne och Magnus har som vi firade valborg med. Vart en fotogenlampa och eldshower som majbrasa men nagon sockervadd kunde jag inte hitta. Gick bra anda =)
Hyrde moppar och akte runt med men sen var det stranden och poolen som gallde.
Traffade Helena, Sanna, Anneli och Minh Hang har, otroligt skona tjejer som vi gangade ihop oss med med under Koh Chang vistelsen. Vi latade vid poolen tillsammans, at middag och hade vattenpipskvallar. Har blivit overtalad till att aka och jobba I Oslo och att komma till Lund och plugga nu.

AA vad jag tycker om Thailand!
Vi var inte bara lata, nastan men vi hann med en elefanttur. Skumpigt varre men rikitgt kul, basta var nar man fick bada tillsammans med den. Elefanten verkligen dok ner I vattnet och jag var asskraj att jag skulle hamna under den bjassen. Jag forsokte krampaktigt att halla mig kvar pa ryggen for att inte ramla I vattnet, haha det var lattare sagt an gjort.

Sen kom det dar som jag tjatat om hela resan: simma med delfiner. Det borjade med en show som var helt ok. Sen var det vi och 4 andra som skulle simma med delfinerna.
Tankte strunta I det nar de sa att det var tvungna att klippa av mina naglar som blivit sa langa efter 3 manader men vart overtalad till att klippa av dom.
Sen stallde jag till med varldens scen nar jag fick hora att man var tvungen att hoppa I basangen och simma ut till scenen I mitten. Vattnet var nastan svart och sa sag man STORA varelser dyka upp da och da. Kande inte rikitgt for att hoppa I och simma nar jag visste att dom var under mig. Alla I publiken som var med under showen stod saklart kvar och tittade och dom fick absolute dagens skratt. Den bjod jag pa. Efter en laang stund lyckades Trotte och alla Thailandare som kommit overtala mig att hoppa i. Tror aldrig jag simmat sa fort =P
Det var vart simturen for framme vid scenen fick vi mata. Gora konster och faktiskt simma med delfinerna. Man haller I fenan och dom simmar, fort.
Bara av att fa klappa dom och mata sa kandes det helt ok att simma runt sen.
Det var absolute vart de 300 kronorna vi fick betala.

Vi hade inte rikitgt sadar soligt som i borjan i Thailand. Regnperioden har borjat och det regnade en del men fortfarande soldis och varmt.
Sa efter riktigt mysiga dagar i Koh Chang var det dags att aka och gora sista shoppingen i Bangkok innan vi aker hem.
Vi har planerat och planerat tillsammans med dom andra hur vi ska lyckas fa igenom overvikten. Tror vi gatt igenom alla metoder. Nu blir det till att slanga allt som slangas kan…

Som sagt Bangkok vart shopping fran 10 pa morgonen till 12 pa natten. Hittade ett billigt boende pa Khaosan road, motesplatsen for alla backpackers, helskon stamning har. Vi traffade engelsmannen Joe har som vi nu har stott pa forst pa Koh Tao sen koh Phangan, Vietnam och nu Bangkok. Hur sjukt ar inte det?
Vi tog en paus fran shoppandet och testade VIP bion. Sag spider Man 3. Det var stora fatoljer med filtar och det man ville ata kom dom och serverade pa bricka.

Nu sitter vi pa hotellet och ska om 2 timmar aka till flygplatsen.
Kor ett inlagg fran svedala sen =)

KARLEK fran oss alla till er alla!

lindalusen