Sunset med frivolt pa Boracay
Sunset med frivolt pa Boracay

Resultat: Sverige-Filippinerna 12-10

söndag 20 januari 2008 Coron, MIMAROPA, Filippinerna

For forsta gangen pa hela resan sa har jag kant mig restrott. Vaknade fore klockan samma morgon som vi skulle flyga fran Boracay till Busuanga, och kande en sorts angest. Less pa att packa ryggan, less pa att jaga nya strander, less pa varmen, less pa sloa uppkopplingar och sarskilt nar man ska leta billiga flygbiljetter sa blir man helt galen av segt internet.
OK, jag ser ju nu nar jag laser det sjalv att det ar lyxproblem jag sitter och ojar mig over, men om man inte har nagon gnista sa ska man fan inte halla pa med det man gor, det galler ju allt har i livet. Anser jag i alla fall.
Sa jag lag dar och tankte over min situation och vagde for och emot och tankte aven under ett svagt ogonblick pa att aka hem istallet. Jag visualiserade en bild av mig sjalv i Mora pa gagatan i januariblasket/kylan - och vips sa var alla tankar om en hemfard direkt forpassade till slutforvaring i ett bergrum nagonstans...
Som tur var sa slappte de daliga tankarna efter tva dagar och jag kande mig pa hugget igen.Vi hade nu kommit till den lilla mysiga byn Coron pa Busuanga som ligger norr om Palawan och efter lite efterforskningar pa batar vidare ner till El Nido och Puerto Princessa sa forsvann det goda humoret pa mina snapphanevanner da de insag att forbindelserna inte alls var sa goda som vi hade trott. Att varat bagage dessutom hade flugit till Manila och inte beraknades vara framme hos oss forran nasta dag, ja det hjalpte ju inte till forstas.
Skaningarna bestamde sig for att ta nasta bat som gick till Puerto Princessa, och det var alltsa igar morse som de drog ivag och lamnade kvar mig har i Coron eftersom jag flyger upp till Manila imorgon. Deras bat skulle ta ca tolv timmar och jag ar inte direkt avundsjuk pa den resan. Alla batresor vi gjort i dessa vatten har namligen haft temat hog sjo.

Aven idag vid frukosten sa traffade jag tva overforfriskade svenska herrar i fyrtioarsaldern som var i fard med att gora en batresa ut till sista filippinska utposten med en overlastad "bangka", de skulle vara borta i tio dagar och hade massa sprit och grejer med sig. Sa nar en amerikan som har bott har i femton ar (dykare sa klart) fick hora om det huvudlosa tilltaget sa forsokte han fa dem att stalla in sin lilla expedition som de precis var i grepp med att utfora. Han berattade att under sina femton ar har sa hade han varit med om att leta efter rester fran kapsejsade och forsvunna batar vid fler an femtio tillfallen! Forra veckan sa hade han varit ute pa havet mellan Busuanga och Palawan och fiskat in tre lik som hade legat och guppat i vattnet, de hade antagligen varit med pa baten fran El Nido som aldrig kom fram for ett par veckor sedan.

Min sista dag tillsammans med skanepagarna sa hyrde vi en bangka med kapten och gav oss ut pa en sa kallad "Island Hopping" da man aker ut till ett par rev och snorklar och till nagon gomd lagun och klattrar iland pa en o och tar sig fram till gomda turkosa insjoar med brackt vatten, det var hur soft som helst och ar nog min highlight i Filippinerna. Efter dessa strapatsrika ovningar sa var vi sa klart torstiga pa en kall ol och fragade varan trevliga kapten om han inte kande till nagon filippinby pa nagon av oarna vi passerade, och jo, han trodde nog att de kunde salja ol pa ett stalle ocksa sa vi styrde varan bangka mot nagra hyddor som vi kunde skymta inne i gronskan. Nar vi kom fram och steg iland sa kom hela byn och glodde pa oss och undrade nog vad vi hade dar att gora.
Nu visade det sig att de inte hade nagon kall ol, men daremot bade varm ol och en basketplan och vi undrade sa klart var fasen bollen tagit vagen for nu skulle vi minsann lira lite basket tyckte vi unisont.
Efter att den lustiga skanepagen Tobbe inhandlat en liter solvarm Red Horse 6,9% och filissarna hade hittat basketbollen sa drog matchen igang. Varan kapten fick agera domare.
Vi spelade fyra mot fyra da Lille Pierre hade skadat ryggen och istallet holl i kameran och dokumenterade den fullstandiga fornedringen som snart skulle aga rum har ute pa den isolerade djungelon. Vi spelade om 50 pesos och sa klart den nationella aran. Forst till 12 poang och bara ett poang for varje mal var det som gallde. Matchen var jamn men vi holl stadigt undan varan ledning med ett par mal hela tiden. Mina gamla baskettakter fran skoltiden satt verkligen inte i och jag gjorde bara ett eller tva mal. Vi vann till slut matchen med 12-10 och de valtranade unga filippinokillarna var verkligen inte pa gott humor nar vi lamnade on. De 50 pesos vi spelat om kunde vi sa klart inte ta emot, men det kunde tydligen varan fracka kapten och stoppade pengarna i egen ficka.

Nya bilder kommer imorgon eller nar jag kommit fram till Singapore, dar det ar lite mer os i datorerna sa att saga.

Har nu bestamt att skippa kangurulandet tills vidare och har idag bokat flyg till Saigon fran Singapore den 23 januari, sa det blir tre flygdagar i rad nu. Coron-Manila 21 jan, Manila-S'pore 22 jan, S'pore-Saigon 23 jan.

Frank Bladh
Senast aktiv - från Mora, Dalarnas län, Sverige