Hemma igen...

söndag 24 februari 2008 Göteborg, Västra Götalands län, Sverige

Hej alla "medresenärer".
Efter en resa på 32 timmar, innefattande 7 timmars väntetid i Bejing (Peking) och tågresa från Stockholm, trampar vi åter den Göteborska marken.
Det har varit en helt fantastisk resa. Vi har sett många intressanta platser och fått många fina upplevelser.
Det går inte att sammanfatta en sådan resa på några rader, men vi skall försöka göra ett litet avslut på resdagboken.
Thailand är ett fantastiskt land. Det mesta fungerar alldeles utmärkt. Ingen vet egentligen hur och det finns nog ingen som vet varför heller.
Det enda man kan tänka sig är människor(na). Det finns hur många som helst (60 miljoner enl en av våra taxichaufförer på ung samma yta där vi är 9!). De är hjälpsamma och de allra flesta är helt klart "fixare".
Det går alltid att få fram en stol eller ett bord till eller fixa en transport. De flesta människorna verkar vara sysselsatta med något.
På vissa restauranger är det minst tre personer inblandade i serveringen. En som tar emot beställningen, en som bär fram maten till bordet och en som ställer fram den.
Ibland är det så att en fjärde tar emot betalningen.
I en supermarket vi handlade i satt det två tjejer i varje kassa. Den ena läste av prislappen, talade om priset för den andra som slog in i kassan.
Bangkok är en helt vansinnig stad. Där finns allt. Kontraster, som finns överallt, märks ännu tydligare där. Bankpalatset, lyxkåken och plåthyddan ligger nästan sida vid sida.
Man behöver inte söka sig till någon förort för att se folk bo väldigt primitivt utan de finns mitt i stan.
Trafiken är också helt vansinnig. Hur mycket bilar, bussar, tuk-tuk (trehjuliga motorcykeltaxi) och motorcyklar som helst.
Luften är urdålig och blir inte bättre av att bussar och bilar ofta står på tomgång långa tider.
Att åka lokalbuss i Bangkok är helt klar en upplevelse. Förarna är av den bestämda uppfattningen att deras buss är en F1-bil och att gatorna är racingbanor. Der gäller att vara först iväg.
Byta fil ofta för att komma före, för att sedan dödsföraktande byta 2 filer till vänster för att komma till en hållplats. På denna stannar man så kort tid som möjligt.
Bara precis så länge att passagerarna nästan hunnit av eller på.
Förarna av tuk-tuk har även de samma dröm om F1 men de har ibland lite svårt att hävda sig mot de betydligt större och tyngre bussarna.
Motorcyklisterna far som bålgetingar och kryssar hur som helst mellan filer, bussar, bilar och de fotgängare som till äventyrs försöker ta sig över gatorna.
Det ät jättekul att vara i Bangkok, men vi anser att staden bör avnjutas i lagom stora portioner. Det kan vara nyttigt att andas lite friskare luft mellan varven.
Storheterna tid, avstånd och temperatur, mäts i Thailand i samma enheter som hos oss. Dock verkar dessa enheter på något sätt blivit flexibla.
Tio minuter kan vara helt olika längd på beroende på vad man väntar på. 100 meter är helt olika om det avser avståndet till standen eller avståndet till en trafikerad gata.
Temperaturen vet man inte riktigt hur man förmedlar. Vi svenskar är ju väldigt inresserade av hur mång grader det är i luft och vatten. Frågar man hur varmt det är så får man svaret att det är varmt.
Om det skulle var extra varmt, kan svaret vara att det är mycket varmt, och det kan det ju vara. Varför bry sig om hur många grader det är, när det räcker med att det är varmt eller kallt?
Trots allt älskar vi Bangkok och Thailands paradisöar och vi kommer helt säkert att åka tillbaka så snart vi har möjlighet, men mer om detta får ni läsa i vår nya resedagbok.
Tack alla för att ni rest med oss!
Vi ses, Christina och Folke

Christina Och Folke Skredsvik