Varmt!

söndag 23 mars 2008 Calama, Región de Antofagasta, Chile

Glad pask pa er!

Har i Calama ar det daligt med paskstamning men vi har kul anda! Resan till Santiago gick kanon trots att jag satt mellan 2 chilenare som inte kunde ett ord engelska. Vi stannade 2 natter pa hotell i S. innan vi klev pa bussarna. Vi hann se en fotbollslandskamp mellan Argentina och Chile - vilket tryck! Tittade pa Diverse andra sevardheter (bland annat presidentpalatset dar militarkuppen agde rum 1973.) men framfor allt larde vi kanna varandra. Vi ar totalt 53 pers pa 3 bussar och de flesta verkar vara riktigt trevliga. Jag har samma chauffor som i Afrika och det ar ytterligare 3 med som var med pa den resan (Mini, Karolina och Pentti for er som vet vilka jag pratar om) och det ar kul. Det ar nog lite hogre meddelalder pa dena resa an i Afrika men i ovrigt ungefar samma blandning av folk, var aldsta deltagare ar en krutgumma pa 78 ar (!) som pluggar spanska och knallar runt i Santiago pa egen hand utan problem. Imponerande!

Nu har vi akt genom Atacama-oknen i ett par dagar, har regnar det aldrig och vaxer i stort sett ingenting. Temp = ca 30 grader vilket ar lagom. Middagen igar at vi pa stranden till Stilla havet samtidigt som solen gick ner i detsamma och Anderna lyste i de sista solstralarna at det andra hallet - det var ganska mysigt...

Chilenarna ar generellt valdigt trevliga men daliga pa egelska sa har ar det teckensprak och parloren som galler, det gar hyfsat. =-) I ovrigt ar Chile relativt modernt och valutvecklat vilket visar sig pa priserna, en ol kostar fran 15:- och uppat och middagen harom kvallen gick pa 150:-, inte alls sa billigt som jag trodde.

Imorgon ska vi titta pa den Koppargruva (jag som bor granne med en...) som den har staden ar uppbyggd kring. Koppar ar Chiles viktigaste exportvara och sysselsatter 1000-tals manniskor.

Nu ar det dags for middag, skot om er dar hemma!
//Adam

PS: Det blir inga bilder dena gang - sladden ar kvar i bussen...