Öken!

onsdag 26 mars 2008 San Pedro de Atacama, Región de Antofagasta, Chile

Buenas dias!

Forst vill jag saga att det har med att ladda upp bilder tar lang tid med datorerna som finns har (hittills) sa det blir tyvarr inte sa manga. Det gar att skriva med åäö men det tar ocksa for lang tid sa det far ni klara er utan.

Nu är vi i öknen "där det aldrig regnar" och har ar det ganska varmt... Vi har akt genom ett sten-/sandlandskap i flera dagar - det ar otroligt torrt har och skulle chilenarna borja exprtera sten sa skulle de bli riktigt rika - och kommit fram till en liten men charmig by med sma hus, restauranger med god mat och manga aktiviteter.

Igar var vi pa bussutflykt och tittade pa geisrar och badade i en varm kalla pa 4 300 meters hojd. Jag kan saga att man var inte sa kaxig pa den hojden, jag och Ola sprang ett 100-meterslopp for att testa HUR andfadda vi skulle bli och det var inte lite! Minusgrader pa morgonen (vi kom dit kl 6 efter 2 timmars resa!) sa det var skont att bli varm i "poolen" som holl 30 grader ca. Pa vagen hem stannade vi i en liten by och smakade pa lama-grillspett och drack coca-te, mycket gott!

Pa eftermiddagen blev det en ny tur, denna gang till "Moon Valley" dar det var intressanta stenformationer med en massa kalkavlagringar och en uttorkad flodfåra som vi gick i. Det var som att befinna sig i ett månlandskap, absolut ingenting vaxte dar. Vi sag solnedgangen fran toppen av en sanddyn - mäktigt. I eftermiddag blir det en tur till saltöknen dar det aven fins Flamingos som lever vilt. Vi kommer ocksa att aka ner i en ravin/oas dar det ska vara bade lummigt och gront.

Maten som lagas av olika matlag pa bussarna ar suveran men det vi har atit pa restaurangerna har varit halvbra anda tills vi kom till den har byn dar de har en del lokala specialiteter. Avocado ar mycket vanligt som tillbehor och de ar betydligt storre och godare an vad jag ar van vid hemifran. Vinet ar gott men inte sa billigt som man skulle kunna tro och det gar att hitta samma sorter som vi har pa bolaget. Priserna kommer att bli billigare i Bolivia och Peru sags det.

Mina medresenarer ar fortfarande kul och precis som i afrika sa har sma grupper bildats som hanger ihop men det gar ju inte att lara kanna alla lika bra. Kort sagt sa artar det har sig till att bli en lika bra resa som i Afrika men pa ett lite annat vis, har ar det mer natur och kultur och farre bad.

Det finns massor med saker att beratta men jag far komplettera med det nar vi kommer hem, nu ska jag ut i den stralande solen och dricka en ol. Jag horde att ni har fatt vintern tillbaka hemma - stackars er... :-)

Hasta Luego!
//Adam