Kallare...

tisdag 1 april 2008 La Paz, Bolivia

Halloj!

Sa har vi lamnat oknen och tagit oss upp pa hogre hojder. Vi tillbringade tre dagar i den "lilla" gruvstaden Potosi med ca 120 000 invanare, det ar varldens hogst belagna stad och ligger ungefar 4 050 - 4 300 meter over havet, snacka om hoghojdstraning. Jag marker mest av hojden da man ska springa uppfor trapporna pa hotellet annars gar det bra. Vi dricker koka-te och tuggar kokablad och det ska motverka hojdsjuka. Harom dagen kom ett jatte askvader med hagel och skyfall, hosten ar pa vag och det tillsammans med hojden gor att det borjar bli kallt, handskar och mossa ar skont pa kvallarna.

Vi var och tittade pa silver- och zinkgruvan som hela staden ar uppbyggd kring. Sala silvergruva kan slanga sig i vaggen, har fick vi klattra pa rangliga stegar upp och ned i djupa hal dar losa stenar rasade kring oss och vatten (som sakert inneholl bode det ena och det andra) gjorde klipporna saphala. For att gora gruvarbetarna glada sa kunde man kopa gavor och ge dem, for att fa ta kort t. ex. Mest uppskattat var "partypåsen" med kokablad, en liten flaska 96%-ig sprit och cigaretter vilket var vad de anvande for att gora sina 10 timmar i gruvan uthardliga. En annan påse var den med en dynamitgubbe, stubintrad, tandhatt och ett annat sprängämne i form av sma kulor. Allt till den facila kostnaden av 10 bolivianos = 9 sek. Lite for oss men dyrt for bolivianerna, tva tredjedelar av befolkningen lever pa mindre an 2 dollar pa dagen, halften av dem pa mindre an en.

Pa vag till Bolivia passerade vi genom Argentina pa en dag, det vi hann se var bl.a. en gigantisk saltoken dar de utvann salt for fullt. Det var sa vitt i solen sa att man var tvungen att anvanda solglasogon. Nar vi skulle passera gransen in til Argentina sa blev jag nervos pa allvar, jag satt namligen och at lunch utanfor busssarna, tillsammans med alla andra, samtidigt som tullarna gick igenom bussarna. Plotsligt ropar de pa mig och sager att knarkhunden har markerat pa min lilla ryggsack. Jag fick ga in i bussen och packa ur den infor stranga blickar fran bister tullare med stor puffra. Pulsen var 200 och jag funderade pa vem av mina reskamrater som hade stoppat ned nagot i min vaska. Som tur var sa hittade han ingenting och jag kunde dra en djup suck over att jag inte behover tilbringa de kommande 25 aren i ett argentinskt fangelse.

Landskapet har sakta overgatt fran att bara besta av sten till att borja bli gronare, kaktusarna ar jattestora och dalarna gronskar for fullt. Utsikten fran de hoga bergspassen vi maste over ar magnifik! Nu har vi kommit fram till La Paz, huvudstaden i Bolivia och med en befolkning pa ca 1,2 milj inv. Vi ar bara pa 3 600 meters hojd har. De kommande dagarna ska val agnas at att cykla nedfor "Dodens vag", en smal grus-/dalig asfaltsvag som startar pa ca 5 000 m hojd och slutar pa 1 200 m.ö.h. 3 800 meter nedfor pa 4 mil. Problemet ar bara att det just nu ar transportstrejk har (vilket inte marks pa trafiken) sa det blir svart att ta sig upp till toppen. Vi har det beromda San Pedro-fangelset (fran boken El Choko) har i staden och dar ordnar fangarna sjalva rundvandringar for intresserade turister. Shoppingen ar bra har i staden och det finns otaliga marknader och museér att fordriva tiden med. Imorgon blir det maskerad.

Nu ska vi ata lunch! Ha det gott!

Adam Källström
Senast aktiv - från Falun, Dalarnas län, Sverige