Besök i skolan

lördag 5 april 2008 Banjul, Serrekunda, Gambia

På fredagen skulle Buba hämta oss 9.30 men han hade problem med bilen.

Vi promenerade upp till Bertil Harding Highway och läskade oss på mackens bar. Vägen har fått sitt namn efter en av de svenskar som startade turistindustrin i Gambia i slutet av 60-talet.

En timme försenad kom Buba som varit på verkstaden med bilen. Glödstiften hade bytts så nu skulle det fungera.

Vi åkte till skolan i Faji Kunda där Bubas barn går. Vi träffade rektorn som berättade om skolan. Det går ca 65 elever i den här kristna skolan som har ett väldigt gott rykte.
Vi betalade skolavgiften för 3:e terminen för Bubas barn, Adama, Aloe och Mariama (Bubas döda brors dotter). Rektorn var noga med att ge oss ett skrivet och stämplat kvitto.
Läraren i skolan tyckte det var roligt att vi kom på besök och fick barnen underhålla oss med gymnastik och lekar.

Vid 12 slutade barnen skolan och vi åkte hem till Buba. Han hade åter problem att starta bilen och såg mycket bekymrad ut.

Hemma hos Buba och Kaddy gav vi barnen lite godis och varsin tandborste.
Buba kollade bilen och till slut hittade han felet och nu startade den klockrent.

Efter några timmar åkte vi mot hotellet igen. Vi stannade för att köpa bröd m.m. Bertil köpte SIM-kort till Buba för 50 D och fick själv en T-shirt på köpet.

Hela lördagen, till kl 16, har vi legat på stranden och grillat oss. Sen åkte vi till Linda och skriver just nu in detta dagboksinlägg och laddar upp bilder.

Vi ska få med oss en av Lindas väskor fullpackad med kläder, dukar, tyger, mm. Den ska med oss hem till Sverige på måndag.

Bertil Ellvén
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige