Hemma igen

tisdag 8 april 2008 Banjul, Serrekunda, Gambia

I går morse tog Bertil ett sista bad i Alanten men jag tyckte att det var för kallt. Vi fixade det sista av packningen, åt lunch och sa "på återseende" till personalen.

Kl. 12.30 kom en ledsen Buba och hämtade oss och körde oss till flygplatsen. Vi sa att han inte skulle vara ledsen eftersom vi kommer tillbaka och att han ska sätta igång att bygga muren runt sin compound för pengarna han fick av mig. Muren kommer att hålla ormar och andra djur från tomten och huset liksom alla grannar och ungar som springer där för jämnan. Dessutom kommer han att kunna stänga om bilen så att den står säkert under natten.

Kl. 17.30 lyfte vi från Yundum Airport, 90 minuter försenade. Kl. 03.50 (svensk tid) landade vi på Arlanda.

Det har varit helt underbara veckor i Gambia, även om vi inte som många gånger tidigare farit runt till familjer med handikappade i hyddor med stampat jordgolv, träffat vicepresidenten tillsammans med handikapporganisationen, hälsat på tidigare fadderbarn och varit på safari m.m.
Den här gången har vi haft semester och kopplat av ordentligt istället.

Nu återstår bara att efter några timmars sömn lägga in de sista bilderna.

Bertil Ellvén
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige