Brunt och gratt!

måndag 21 april 2008 Breña, Lima Region, Peru

Hej!

Nu ar det dags for sista rapporten innan det ar dags att fara hem. Vi har kommit till Lima och sista biten var ganska farglos. Oknen var brun-beige och over allt lag dimman fran havet som ett gratt tacke. Det speglar stamningen som rader nu nar resan borjar narma sig sitt slut.

Vi hade avslutningsfesten redan i fredags eftersom det var nast sista bussnatten och chaufforerna ville ju ocksa vara med. Har i Lima bor vi (ater igen) pa hotell, bussarna ar urstadade och parkerade i vantan pa nasta tur.

Sedan forra gangen sa har vi bl.a. hunnit med att flyga (Cessna) over de beromda - och oforklarliga - Nascalinjerna. Det ar stora figurer som ar inristade i en platå i oknen och som forestaller olika djur och händer men aven geometriska figurer som kan vara flera hundra meter stora och spikraka linjer som stracker sig kilometervis kors och tvars i oknen. Forskarna har olika teorier om varfor dessa linjer skapades for flera hundra (tusen?) ar sedan: Tecken till gudarna, boner om regn, landningsplatser eller vagvisare for utomjordingar... Hur som helst var det en kul flygtur (for oss som inte blev illamaende...) och man fick nagot att tanka pa nar man sag figurerna.

Vi har tittat pa mumier och gravar fran Inkatiden, de hittades av gravplundrare for ca 30 ar sedan sa alla vardeforemal (guld, keramik m.m.) var borta men ben och kroppar fanns kvar ute i oknen.

En kul upplevelse var nar vi for ut bland sanddynerna i stora beach-buggy-liknande bilar och bjods pa en berg-och-dalbanetur upp och ned for dynerna. Vi fick ocksa prova pa sand-boarding d.v.s snowboard pa sand. Det gick undan men det var nastan hopplost att sta upp sa vi akte mest liggande. Gissa om man hade sand overallt efterat.

Igar blev det en tur ut pa Stilla havet utanfor Paracas for att titta pa sjolejon, pingviner och en satans massa olika faglar, bland annat en slakting till Kondoren som satt och tuggade pa en nagot mindre pippi. A´propa kondorer sa satt det en i en bur pa campingen dar vi bodde senast. De hade nagot slags rehabiliteringscenter for skadade djur dar sa det gick runt hastar och betade bland bussarna och sa fanns kondoren. Han var bade stooor och ilsken om man kom for nara. En kolibri har jag ocksa sett - den var inte fullt sa stor...

Idag blir det en stadsrundtur med buss och kanske lite sista minuten-shopping innan vi ska festa loss for sista gangen ikvall!

Ha det sa bra sa hors vi nar jag kommer hem!

Adam Källström
Senast aktiv - från Falun, Dalarnas län, Sverige