Info om brölloppet på Bangalore Palace
Info om brölloppet på Bangalore Palace

Måndag 9/6

måndag 9 juni 2008 Bangalore, Karnataka, Indien

Grattis Johan på 25-årsdagen!

Vaknade kl 07.14 och konstaterade att jag försovit mig. Telefonens alarm var ställt på 06.15 men jag hade glömt att ställa tillbaka den från ”tyst” till ”normal” efter middagen så ringsignalen var avaktiverad. Snabbdusch och snabbfrukost. Mats ringde och jag sa att han kunde tala om för chauffören som skulle hämta mig kl. 0800 att jag skulle bli 10 minuter sen. Det var inga problem eftersom chauffören ändrat schemat och hade hämtat Mats först och var hos mig ca 08.30.

Vi åkte till kontorskomplexet som ligger i utkanten av Bangalore i en trafik som jag aldrig sett maken till, inte ens i Moskva. Det är massor av bilar, trehjuliga mopedtaxin, motorcyklar, lastbilar och bussar och man byter fil med centimetrar eller rättare sagt millimetrar i marginal.

Vi träffade den indiska projektansvarige och gick igenom en mycket noggrann säkerhetsprocedur innan vi fick komma in.

Vi gjorde granskningen av lokalen och var mycket nöjda med resultatet efter att ha påpekat några smärre brister.

Det är tur att jag har så stor erfarenhet från Gambia att jag inte blir upphetsad längre av att 5 minuter inte är 5 svenska minuter utan man lever efter "maybe time" även här. Möjligheten för mig att koppla upp mig på Internet via företagets bredband var förberett men tillståndsproceduren påbörjades ca 10.30 och var ännu inte klar när vi lämnade kl 18. Hoppas att det är fixat till i morgon!

Det som i Sverige görs av 1 person, passerar genom 4-5 st som i går när vi skulle betala slipsar och skjortor.

Indierna är mycket sympatiska och väldigt lika gambierna. Vänliga, hjälpsamma och skämtar gärna. På kontoret finns serveringspersonal och man behöver bara titta upp när de går förbi så frågar dom om man vill ha något eller så kommer det bara en kopp kaffe eller en vattenflaska. Det du Classe förväntar jag mig när jag kommer hem!

Kl 18 lämnade vi kontoret och chauffören skjutsade hem oss (hoppsan nu försvann strömmen och all belysning slocknade i 30 sekunder). Mats hoppade av vid sitt hotell som ligger lite mer centralt och jag fick känna av rusningstrafiken (där slocknade det igen) eftersom vi åkte tvärs igenom staden.

Jag blir mer och mer imponerad av hur man lyckas ta sig fram i det här myllret utan att stöta ihop trots att det ibland är omöjligt att ens få ner en sedel mellan fordonen. Nu har det också mörknat och i min bil saknas den yttre vänstra backspegeln. Här är det vänstertrafik och föraren sitter till höger.

Under hemfärden passerade vi vid 18.30-tiden en termometer som visade +27 grader. Under eftermiddagen kom det en regnskur.

I kväll blir det middag på hotellet och det ska finnas en restaurang ute som serverar grillade rätter, bl.a. steaks. Nu har jag fått nog av kyckling.

Har lagt in några bilder från gårdagens rundtur.

Bertil Ellvén
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige