Auto rickshaw
Auto rickshaw

Torsdag 12/6

torsdag 12 juni 2008 Bangalore, Karnataka, Indien

Så var det sista dagen i Indien. Taxi till kontoret kl. 8 som vanligt. IT-ansvarig för vårt projekt kom in till oss och såg ganska nervös ut när jag försökte logga på vårt Intranet i Sverige. Snacka om en kille som var glad när jag meddelade att jag kom in.

Han skickade testmail till mig och ville ha svar för att vara riktigt säker på att det funkade. Uppkopplingen innebar också att jag kunde checka in on-line på Lufthansa och få resorna och sittplatserna bekräftade.

Vi hade ett avstämningsmöte på morgonen med fyra personer som är ansvariga för olika delar av projektet (från byggansvarig till stf projektledare). Mats och jag berättade hur vi jobbat och varför, samt gav en sammanfattning av slutrapporten. Vi talade om att vi meddelat Sverige att allt är OK för att starta installationer av arbetsplatser och övrig datautrustning. Även det beskedet mottogs med stora leenden och handslag. De små kompletteringar som behövs är under kontroll och vi kommer att få dokumentation och bekräftelse när det är klart.

Innan mötet avslutades kom vi in på lite mer sociala frågor och prat om kulturskillnader mellan Indien och Sverige, vilket var mycket intressant.

Efter den sista vegetariska lunchen i matsalen tog vi en ny tur på taket för att titta över omgivningarna och för att få lite frisk luft. Nu duggade lite det men var mycket varmt. Tyvärr har det inte funnits så mycket tid över för andra aktiviteter än arbetet och hotellet.

Under eftermiddagen skrev vi färdigt slutrapporten, tackade och sa adjö eller på återseende. Det har varit mycket lärorika, intressanta och givande dagar och jag har träffat mycket trevliga och hjälpsamma människor. Samarbetet med Mats har funkat jättebra och vi har haft trevligt, även om vi i stort sett bara umgåtts under arbetstid. Jag visste ju inte hur arbetet mellan oss skulle funka eftersom jag bara träffat honom vid två korta möten i Sverige innan resan.

På vägen tillbaka till hotellet blev jag ännu mer imponerad av trafiken. Trots att det var knökfullt med fordon på gatan, lyckades man ge plats åt en ambulans. Imponerande!

Är nu på hotellet för att packa, äta lite, ta en sista öl och betala räkningen innan det bär av till flygplatsen vid 21-tiden.

I morgon vid 12-tiden beräknas jag vara på Arlanda igen efter en riktig upplevelse

Bertil Ellvén
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige