Fredag 13/6

fredag 13 juni 2008 Sigtuna N, Stockholms län, Sverige

Fredag den trettonde blev ingen otursdag. Åkte ut till Bangalore International Airport på torsdagskvällen och åt en pizza (med kyckling) på Pizza Hut. Kl 2.20 lyfte vi mot Frankfurt med Jumbojet. Nästan direkt började en treåring, snett bakom mig, att skrika utan uppehåll i närmare en timma. Hans nästan lika gamla syskon kom igång med sympatiskrik.

Efter ett tag gick familjen fram till flygvärdinnorna och det dröjde inte länge innan man frågade efter en läkare, då det fanns ett medicinskt nödfall ombord. Det visade sig att mamman drabbats av något akut (hon dök upp senare och verkade må bra).

Efter ytterligare en stund efterfrågades på nytt en läkare, eftersom ett nytt medicinskt nödfall inträffat. Vad det handlade om vet jag inte, men man blev ju lite fundersam om vi skulle tvingas nödlanda i något arabland. Jag lyckades sedan att sova någon timma.

Vad tror ni maten bestod av? Naturligtvis kyckling! Man börjar väl snart kackla.

Landade i Frankfurt med ca två timmars uppehåll. På nervägen var det inte någon säkerhetskontroll i Frankfurt, men naturligtvis var det så nu. Det innebar att jag blev av med en flaska gin, inköpt i Indien. Tur att den inte kostat mer än ca 40 kr. Dessutom blev alla bärbara PC särskilt kontrollerade så att de inte hade spår av sprängämnen. Man torkade med en lapp på ovan- och undersidan och på tangentbordet. Därefter stoppades lappen i en analysmaskin som gav svar inom ett tiotal sekunder. Jag fick min PC godkänd.

Inga skrikande småbarn på flyget till Sverige men däremot hade jag belönats med tre killar i tioårsåldern på raden bredvid mig och kyckling till lunch. Killarnas röstvolym var på dagisnivå, man sparkade på varandra och stökade rent allmänt. Dessutom var det roligaste de visste att ständigt upprepa ett rim under första timman. Jag trodde att de åkte själv, men det visade sig att föräldrarna satt på raden bakom med en baby. Tror ni att de brydde sig om vad killarna höll på med? I stort sett inte ett dugg. Killarna måste naturligtvis få leka kurragömma i planet om de ville, oavsett vad andra passagerare tyckte.

Skönt att komma in i taxin till Uppsala med en inte pratsam chaufför. Märkligt vad tyst det var och glest det var i trafiken och inga ”sovande poliser”, d.v.s. guppiga farthinder t.o.m. på motorvägen.

Kl 13.05 var jag hemma igen efter nästan 15 timmars resa från Bangalore. Jag skulle gärna åka tillbaka igen men då med lite mera egen tid.

Den sista bilden i albumet är på en skylt jag såg i hotellets lobby. Den skulle tack och lov vara otänkbar i Sverige.

Tack för att ni läst mina noteringar.

Bertil Ellvén
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige