Trädröjning vid Stigtomta 14/8
Trädröjning vid Stigtomta 14/8

Äntligen på väg...

söndag 17 augusti 2008 Eskilstuna, Södermanlands län, Sverige

080814 torsdag
Nu är vi på väg, en dag tidigare än planerat. Efter att ha packat husbilen, gjort i ordning husvagnen i Sundbyholm inför vintern och sagt hej då till familj och vänner så var det då äntligen dags att påbörja vår långa resa ner i Europa.
Vädret var ömsom regn och ömsom sol, precis som det varit under en stor del av sommaren och det blåste kraftigt. Utanför Stigtomta i Sörmland hade ett träd blåst ner och blockerade vägen så vi kunde inte fortsätta. Men i den trakten är visst varje bil utrustad med motorsåg så snart nog hade gubbarna fixat bort trädet. Kent deltog med liv och lust..
Sen gick färden vidare mot Mantorp där vi stämt möte med min bror Sören och svägerska Dagny, som var på hemväg från sin semester.
Vi låg över på en ställplats vid Östgöta camping, inte världens vackraste men vad gör det – vi hade en trevlig kväll och Dagny bjöd på tonfisksallad och vin.

080815 fredag
Vi vaknade av att telefonen ringde klockan sex på morgonen och vi fick ett tråkigt besked. Kents bror hade avlidit under natten. Sorgen tänker jag inte skriva om men för oss blev det ett annat bekymmer – ska vi åka hem eller fortsätter vi vår resa?! Efter samtal med våra nära och kära hemma tog vi beslutet att fortsätta som planerat.

Vi sa hej då till Sören och Dagny och fortsatt vår färd. Under dagen stannade vi till vid Biltema och några andra affärer och kompletterade med reservlampor och annat som kan vara bra att ha.

Vi åkte mot Hässleholm och ni som kommer att följa vår färd kommer snart att upptäcka att vi inte alltid väljer närmaste eller bästa väg, utan åker lite hit och dit. I Hässleholm har Kent gjort lumpen 1963 så där tyckte han vi kunde övernatta. Jag fick en sightseeing i och runt Hässleholm och fick veta var de olika skjutfälten fanns, allt om baracker och logement och var kompisar bodde. Jag var måttligt intresserad, men visade det inte..

Mot kvällen åkte vi till badstranden vid Finjasjön, en övernattningsplats som vi hittat i Husbilsklubben.
Vi åt lite matjessill och gräslök (från egna trädgården). Ingen nubbe, men det gick bra ändå..
Sen öppnade vi en flaska hjortronvin, som vi fått av kompisarna Pelle och Ulla-Britt, tog ett glas och tittade lite i nyinköpta kartboken och kollade den relativt nya GPS:n som vi inte varit bästa vänner med. Innan vi åkte hjälpte Uffe, min son, oss med att uppdatera och lägga in massor med fakta om ställplatser, campingar och annat som vi tog från Husbilsklubben. Tack Uffe – allt finns med och verkar funka..
Solnedgången var fantastisk över Finjasjön och dagen som började så sorgligt fick i alla fall ett bra slut..

080816 lördag
Sov länge och drog sen vidare mot Sibbarps camping i Malmö där vi ska vara tills tisdag morgon då vi färjar med Nordö Link från Malmö till Trawemûnde. Innan dess ska vi umgås med mina båda systrar Inga-Maj och Gunda och ha några trevliga dagar och kvällar på Malmöfestivalen som pågår här.

Barbro Becker
Senast aktiv - från Eskilstuna, Södermanlands län, Sverige