Det finns väl ingenting som är så härligt som en solig höstdag?
Det finns väl ingenting som är så härligt som en solig höstdag?

Reseplanering

måndag 15 september 2008 Sandviken, Gävleborgs län, Sverige

Här är resplanerna helt kort (och lite osäkra).

Vi startar från Arlanda måndagen den 29 september. Via Heathrow anländer vi till Kapstaden tisdag 30/9. Vi har två nätter bokade på Carmichael Guesthouse där vi bodde förra gången, 2005.

Torsdag 2 oktober bär det av norrut ända till Springbok, drygt 55 mil från Kapstaden. Där har vi bokat tre nätter på Springbok Hotel i Namaqualand. Vi hoppas verkligen att det blommar i öknen då! Här finns ett par nationalparker att besöka.

Söndag den 5 oktober vänder vi söderut och tänkte ta oss i lugnare takt neröver och stanna mest där vi får lust och där det är vackert. Första övernattningen är dock bokad på Melkboomsdrift Lodge i Vredendal. Det verkar vara ganska glest däruppåt så vi har reserverat en natt där innan vi fortsätter...

Sen är det mycket mera osäkert vart vi tar vägen. Lamberts Bay vid kusten låter trevligt. Clanwilliam, Citrusdal, Ceres och Tulbagh är andra orter som lockar. Och däremellan finns mycket fint också. Vi kanske väljer allt!

På väg till sydkusten finns t.ex. Worcester och Robertson. L'Agulhas är förstås ett mål, Afrika sydligaste punkt. Känd för sina valar är Hermanus, närmare Kapstaden innan vi siktar på Stellenbosch. Där behövs några dagar för besök på vingårdar.

Och sen måste vi helt enkelt till Cape Point och Godahoppsudden. Lite beroende på vad tiden räcker till så tråcklar vi oss upp till Kapstaden igen. De sista nätterna är bokade på Carmichael Guesthouse.

Flyget går måndagen den 27 oktober från Kapstaden. Det är nattflyg till London och sen beräknar vi anlända till Arlanda tisdag 28 på eftermiddagen.

Följ resan här på Resedagboken. Vi ska försöka tömma kamerorna på de bästa bilderna vid varje Internetcafé vi hittar och berätta hur det faktiskt blev.

Kartor för vår planering finns på www.thastrom.net/za08.

Spännande är att titta på Googles satellitkartor.

Olle Thåström
Senast aktiv - från Sandviken, Gävleborgs län, Sverige