En kopp te hos Carmichel Guesthouse
En kopp te hos Carmichel Guesthouse

Kapstaden, första dagen, och resan hit

tisdag 30 september 2008 Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Jag glömmer alltid bort hur himla trångt det är i flygsätena. Det går an på den korta biten till London men sen 12 timmar ner till Kapstaden, det är lite plågsamt. Jag och dom andra har sovit hyfsat ändå.

Klockan när jag skriver det här är 07.20 och vi ska strax landa. Det är molnigt och man ser just ingenting annat än det luddiga täcket under oss.

Att försöka skriva på datorn är inte lätt. Tror inte att det hade hjälpt mycket ens om jag skaffat en mikromini-PC.

Heathrow förresten, det var också en upplevelse. Vi kom till den nya terminal 5, värd ett längre studiebesök med sin futuristiska design.

På BA blir man alltid väl ompysslad med mat och dryck hela tiden även i den trånga ekonomiklassen. Det kanske inte är gourmetklass, men det är mycket och kostar inget extra.

Senare
Bilmodellen vi hyrt finns inte inne så vi får en annan - en stor Toyota Hi-lux, nästan en mindre lastbil.

Vi åkte direkt till Carmichael Guesthouse och blir varmt välkomnade. Där ställer vi av våra väskor, dricker en kopp te och ger oss ut på sightseeing. Vädret är först molnigt efter gådagens häftiga regn men det klarnar upp och temperaturen blir "lagom" svensk sommar.

Åker sen till Century City, det jättelika köpcentrat vid N1. Nu är det utbyggt ännu mer än förra gången vi var här. Det är helt enkelt osannolikt! Har med någon bild, men det är ändå svårt att föreställa sig hur det är.

Ni kan ju kolla vår förra resa här.

Olle Thåström
Senast aktiv - från Sandviken, Gävleborgs län, Sverige