La Jolla

fredag 3 oktober 2008 San Diego, Kalifornien, USA

Eftersom alla frågar om vår skolgång kommer här en liten genomgång av det mest aktuella.

Endast 12% av Kaliforniens high school-studenter är efter examen behöriga att söka till University of California, och ett betydligt lägre procentantal blir faktiskt antagna. Därför är det inte utan att man känner sig lite bättre än alla andra, och blir behandlad därefter när folk får höra att man pluggar på UCSD. ("Eeeh, are you like... smart, or something?" är en vanlig respons.)
Nu är vi ju inte i San Diego främst för att bättra på våra redan ganska ansenliga studiemeriter, utan för att leva det goda livet. Men det ena behöver ju inte nödvändigtvis utesluta det andra.

Idag fick vi äntligen den efterlängtade signatur som fungerar som biljett in på kursen Popular culture in contemporary life, en trevlig kurs där vi exempelvis tittar på film (idag Titanic) och diskuterar intertextuella inslag i Simpsons. Jämfört med de andra kurserna vi går är denna en slackerkurs av höga mått, särskilt med tanke på att både jag och Emmy redan har varsin fil. kand. i ämnet. Vi läser ytterligare en kurs tillsammans, Sociology & literature, som leds av en knepig men charmig Bush-hatande judisk vänstergubbe med ölmage och tydliga misantropiska tendenser.

Sist men inte minst läser jag tidigare nämnda Stylistics & grammar, medan Emmy skippar grammatiken för kursen Experimental writing. Alla är nöjda och belåtna. Förutom att varje kurs här har samma omfattning som en heltidskurs på ett svenskt universitet, och vi läser tre kurser parallellt. Men det är smällar man får ta.

Sanna Boman