Fikapaus under resan
Fikapaus under resan

Blommor, blommor, blommor

fredag 3 oktober 2008 Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Vi avslutade ankomstdagens kväll (tisdagen) med en grundlig middag på den grekiska restaurangen på Mowbray Road, den som vi besökte flera gånger 2005. Där är billigt och mycket vällagat och gott. Vad sägs om lamm i pitabröd med sallad, vin och efterrätt av yoghurt med nötter och flytande honung för oss alla fyra: 440 ZAR + dricks.

Onsdag 1 oktober har ägnats åt Kirstenbosch Botanical Garden. Helt och hållet. Bilderna talar sitt tydliga språk. Det har varit Protea och Agapantus, Aloe, Helicrysum, Senicio, Erica och Ficus. Bara latin.

Vädret har varit växlande. Lite sol men mest moln och blåsigt hela tiden så blommorna har inte suttit stilla och väntat på att få bli fotograferade. Det kom lite regn också. Molnen har hela tiden rullat ner från Taffelbergets baksida över trädgården.

Det är en enormt stor trädgård med helt otroligt många växter och nu visade den sig från sin bästa sida när det gäller vårblommor. Vilken färgprakt! Vi kommer att ha att göra hela vintern att sortera bilderna.

Torsdag morgon (2 okt) starar vi en lång resa. Målet är Springbok i Namaqualand. Först frukost på Carmichael Guesthouse. Det är ett bra sätt att börja dagen. Alltid.

Under natten har det regnat och blåst men det är uppehåll när vi åker ut från Kapstaden. Men sedan hänger regnet i skyar med hela vägen - ibland någon solglimt men mest dugg och stilande. Det blir dock en del fototillfällen under vägen.

55 mil och det är en tråkig väg. Inte bara på grund av regnet. Vägen går rakt i en à två mil, sen en liten sväng och likadant igen. Landskapet är ganska enahanda. Ibland kuperat, ibland nästan platt. Buskvegetation, enstaka träd men mest örter och gräs, många blommor. Vid Olifants River enorma vinodlingar och apelsinträd.

Det är kyligt, nästan kallt. När solen kommer värmer den lite. Vi är i Springbok före 18. Det är ett ställe 'in the middle of nowhere' känns det som. Här är det kallt, kallare än en novemberdag i Sverige. Men vad offrar man inte för lite blommor. Det ska bli spännande att se om det finns några kvar att titta på nu. Vi är sent på säsongen.

Olle Thåström
Senast aktiv - från Sandviken, Gävleborgs län, Sverige