...och mera blommor

lördag 4 oktober 2008 Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Fredag morgon. Solen skiner från en klarblå himmel, men det är kallt. Går ut efter frukosten och känner att här skulle man behöva både vantar och vintermössa. Vi handlar lite och besöker Internetkaféet. Sen tar vi trucken och åker ut till Goegap Nature Reserve som ligger alldeles utanför stan.

Från Visitors Centre kör man en 'tourist route' ut i terrängen och då kommer vår bil till sin rätt. Det är inte någon svår väg men smal, bucklig och sandig. Här blir det stopp var 500-de meter för att gå ur och fotografera blommor (och stenar). Namaqualand är egentligen ett jättelikt stenparti stort som Svealand fullt av mystiska arter som ingen sett förut.

Blomningssäsongen är över så landskapet är inte så färggrannt som det var för några veckor sen, men trots det finns det fortfarande mängder av blommor, både små och stora. En del några millimeter, andra stora som buskar. Och alla med namn som vi inte känner.

Temperaturen stiger snabbt och även om luften ändå är sval så värmer solen kraftigt. Gårdagens regn dunstar bort och det är en underbar dag. Vi är de enda som är ute på blomspaning och allt är så lugnt och avslappande.

Det blir en jätteskörd av bilder som vi inte har en möjlighet att visa er annat än smakprov av. Växterna visar upp en bred provkarta av former och färger och det är bara att njuta.

När vi är tillbaka i centret efter nästan fyra timmars rundtur åt vi 'korv med bröd' i afrikansk modell.

Till kvällen blev det gemensam genomgång av bildskörden och sen behövde vi mera mat. Denna gång på ett litet ställe vid huvudgatan. Ja, det finns egentligen bara ställen vid huvudgatan. Mycket god mat, som alltid, får vi tillägga. Väl tillagat, varmt, välsmakande. Och ganska mycket. Fast i dag inte fullt så mycket som i går kväll. Då skulle en portion ha räckt till oss alla fyra!

Sen kan man inte göra så mycket mer när natten är kolmörk i denna lilla 'håla' - ursäkta uttrycket.

Olle Thåström
Senast aktiv - från Sandviken, Gävleborgs län, Sverige