California Nights

söndag 5 oktober 2008 San Diego, Kalifornien, USA

Den punkscen som jag nästan hade börjat ge upp hoppet om att finna i den här staden har visat sig vara i allra högsta grad levande, något som jag fick ta del av igår. Min nya kompis Raquel (en tjej, det ni!) är en av de drivande krafterna i San Diego-filialen av det västkusttäckande nätverket Pyrate Punx som sätter upp spelningar och ordnar fester och annat vettigt. Gårdagens happening var en så kallad sewer show, det vill säga punkspelning i kloakerna under freewayen. De här tillställningarna är superhemliga, främst på grund av sin olagliga natur, och det går knappt att hitta dit. Lyckas man ändå få nys om när de äger rum är det standard att alla möts på en parkeringsplats i North Park och tar sig dit tillsammans.

Sagt och gjort. I samlad carpooltrupp körde vi till ytterligare en övergiven parkering, där vi lämnade bilarna och kröp igenom ett hål i ett staket för att nå den första etappen av processen. Därefter skrek någon: ”Everybody run... now!”, varpå hela gänget kastade sig framåt för att inte bli upptäckta av eventuella polisbilar på freewayen strax intill. Vägen fortsatte genom en slingrig träskstig i tätbevuxen natur, där det med jämna mellanrum stod någon med ficklampa och ropade saker som: ”Jump here, or you’ll get wet!”. Träsket tog slut och ersattes istället av en brant sluttande bergvägg där det var ta sig ner välbehållen som gällde. Alla överlevde märkligt nog även denna etapp, och nu var vi halvvägs. Fler träskstigar gick slutligen ihop med en becksvart avloppstunnel fylld med vatten, lera och sten. Efter ungefär en halv mile i denna tunnel (där det var omöjligt att se var man satte fötterna, trots att alla lyste framför sig med sina mobiltelefoner) öppnade sig slutligen en underjordisk grotta full av människor, hundar och graffitti. Med hjälp av generatorer hade man riggat upp både DJ-bås, strålkastarbelysning och backline åt banden som skulle spela. Det spelades hög musik och folk dansade, drack och rökte nog både det ena och det andra. Direkt under motorvägen mitt ute i ingenstans. Ytterligare en mycket märklig upplevelse i möjligheternas land, med andra ord. Jag hängde med Raquel och förundrades över hela situationen i ett par timmar, efter det tog vi oss med viss möda tillbaka till våra bilar och åkte hem till OB respektive Clairemont för lite välbehövlig nattsömn.

Idag har jag köpt en symaskin och högtalare till datorn. Så nu ska jag sy och lyssna på musik. Sen blir det punkpicknick downtown. Hej så länge!

Sanna Boman